Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

jeg skal for første gang nogensinde ud at investere i en flot ny fladskærm. Jeg er derfor meget opsat på at træffe det helt rigtige valg, så jeg får mest muligt for mine penge og ikke bliver skuffet.
Jeg har over de sidste par uger forsøgt at sætte mig ind i emnet ved bl.a. at bruge nogen tid her på sitet, og jeg føler mig efterhånden nogenlunde klædt på.

Mit budget ligger på 7000-10000 og størrelsen skal nok være mindst 42".
Jeg har udpeget nogle muligheder som følger nedenfort, men jeg er meget åben for evt. forslag.

Muligheder:
Samsung 46C6005
LG 42LE8500
Samsung 46C6705
Sharp LE820
LG PK950
Panasonic G20 som dark horse, men designet trækker ned.

Har jeg misset noget (evt. en sony)?

Jeg håber, at i vil forsøge at hjælpe mig, da frustrationen over ikke at kunne få et ordentligt overblik og træffe en beslutning begynder at indfinde sig.

På forhånd tak.

Martin.
Af Steen Bay
Hvis designet er væsentligt, så kan det jo være lidt svært at vide hvad andre synes er pænt, men et 47" LG SL8500 til ca. 7k kunne måske også være en mulighed.
Af Mysen
Steens bud er et flot tv, synes jeg. Det skinner dog en del. Ellers er det nogle fine bud, du har, men hvis du skal gå 100% efter billedkvaliteten er det nok PK950 eller måske Sharp LE820, der roses mest. Igen er der på disse to en del reflektioner i fronten godt nok.
Af Folde
Er SL8500 ikke udgået, og hvad er forskellen i forhold til dette års modeller?

Og nu hvor jeg har jer, kan i så fortælle mig om der er nogen grund til at smide godt 2500 kr. ekstra for en LG 42LE850N i stedet for den europæiske LG 42LE8500?

I nævner slet ikke samsung - hvad skyldes det?
Af lennon
Samsungs bedste billedperformer er deres c7705 plasma. Den fås kun i 50", og ligger lidt over budgettet = ca 11.5k på nettet . Samsungs LCD line-up hæver sig ikke over gennemsnittet . .
Af Steen Bay
Folde skrev:Er SL8500 ikke udgået, og hvad er forskellen i forhold til dette års modeller?
SL8500 er stadig på LG's danske hjemmeside, og kan stadig findes i netbutikker. Der er nok ikke de helt store forskelle (udover design/glasfront) mellem SL8000/SL8500 og dette års LD750N model (og der er en anden løbende tråd om eventuelle forskelle mellem LE850N on LE8500).
Af Folde
Steen Bay skrev:
Folde skrev:Er SL8500 ikke udgået, og hvad er forskellen i forhold til dette års modeller?
SL8500 er stadig på LG's danske hjemmeside, og kan stadig findes i netbutikker. Der er nok ikke de helt store forskelle (udover design/glasfront) mellem SL8000/SL8500 og dette års LD750N model (og der er en anden løbende tråd om eventuelle forskelle mellem LE850N on LE8500).
Hvorfor så ikke købe LD750N, når den har ca. samme pris?

Er samsungs modeller virkelig så middelmådige?
Af Steen Bay
Folde skrev:Hvorfor så ikke købe LD750N, når den har ca. samme pris?
Er samsungs modeller virkelig så middelmådige?
Jeg ville selv vælge LD750N over SL8500 (mest fordi jeg ikke bryder mig om reflekterende frontglas), men der er vist nogle som mener at LD750N ikke er verdens kønneste TV ;). Ingen har vist sagt at Samsung's TV er middelmådige. Du kan se tests af deres LED modeller både her på siden og på hdtvtest.co.uk
Af Folde
Hvordan vil i stille Samsung C6005 i forhold til LD750N billedmæssigt? Jeg ser en del fodbold, så en god håndtering af bevægelse er vigtigt. Samtidig tiltaler C6005s design mig meget. Det jeg søger, super billedkvalitet og lækkert design, kan jeg naturligvis ikke få med mit budget, men hvor kommer jeg tættest på en god kombination, hvis vi siger, at vi skal holde os under 10.000?
Af lennon
Panasonic G20 vil være klart det bedste valg til de behov du nævner - måske lige med undtagelse af fuld dagslys.

Og jo, - jeg konkluderer at Samsungs LCD line-up tangerer middelmådig, ud fra de test jeg har læst herinde og på AVforums.com samt HDTVtest.co.uk.
Af Mysen
Samsungs led'er er ikke middelmådige. De er bare dyrere end de er værd, og deres plasma er væsentlig bedre, men er dette ikke også tilfældet for både Panasonic og LG?

Hvis du skal have et med flot design og god håndtering af bevægelse ville jeg tage LG PK950 eller evt. Samsung PS50c6505.

Lennon foreslog det, og det vil jeg også lige gøre.
PS50c7705 til 11.500

Lækkert design OG lækkert billede. Men det skal jeg jo sige, når jeg nu selv valgte dette 8)
Af Steen Bay
lennon skrev:Og jo, - jeg konkluderer at Samsungs LCD line-up tangerer middelmådig, ud fra de test jeg har læst herinde og på AVforums.com samt HDTVtest.co.uk.
Joe, men mener du ikke at det samme er tilfældet for alle fabrikanternes LCD/LED line-up? ;)
Af lennon
Steen Bay skrev:
lennon skrev:Og jo, - jeg konkluderer at Samsungs LCD line-up tangerer middelmådig, ud fra de test jeg har læst herinde og på AVforums.com samt HDTVtest.co.uk.
Joe, men mener du ikke at det samme er tilfældet for alle fabrikanternes LCD/LED line-up? ;)
I prisklassen er det desværre nok en kendsgerning . Men jeg har stadig forventninger til at Sonys HX900 kommer på niveau med de bedste plasma . Jeg fornemmer også at Sony810 hæver sig lidt over gennemsnittet .
Mine udsagn tar langt overvejende udgangspunkt i de "erfaringer", som jeg har hentet på nettet . Var godt nok selv en tur på KT-messen, men det kan lissom ikke bruges til noget mht at evaluere billedkvalitet . .
Af Folde
PS50c6505 lyder som et rigtig lækkert TV, men det er både en smule over budget og så er jeg nok en smule forbeholden overfor plasma-teknologien.

Så vidt jeg kan forstå har plasma-tv generelt ikke lige så god lysstyrke som lcd- og led-tv.

Er der en der kan ridse fordele og ulemper ved plasma-teknologi op?