Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ladze
Hvad kan I sige om disse tv? Og hvilket ville I vælge?

Jeg har lige præcis plads til et 37 tommer på værelset.
Jeg skal bruge tv'et til kabel-tv, film og nok også PS3 senere hen. Mit budget er på ca. 4-5.000. Sollys kan ikke blive reflekteret i tv'et, så dette er ikke en faktor.

Samsung LE37C535
- Steen Bay taler godt om det herinde og jeg synes også, at det virker som et godt køb til prisen. Er der mulighed for at streame trådløst fra computeren? (jeg har en mac).

Sony KDL-37EX500
- Dette tv var jeg brændt varm på, pga. internetmuligheder og flot design. Jeg har læst mig frem til, at det jo desværre døjer med input-lag, hvilket har fået mig på andre tanker. Derudover, at der skulle være problemer med at tv'et larmer pga. en lille strømforsyning!

Panasonic TX P37X20E
- Jeg kan godt lide, at det er plasma, men hvor meget betyder det? (Det er jo trods alt ikke et G20)

LG 37LE530N
- Flot design, men ellers kender jeg stort ikke til dette tv, eller mærket LG i det hele taget.

Håber I vil hjælpe mig med at vælge et af disse tv, ved at skrive om fordele og ulemper ved de respektive modeller.
Evt. hvis I har erfaringer med at af dem.?

På forhånd mange tak.

Mvh.
Lasse
Af ladze
Rettelse: Panasonic TX P37X20E er udelukket - jeg vil have full HD.

Jeg har i stedet rettet min opmærksomhed mod Samsung LE37C575 som ligner en storebror til C535.. C575 ser også ud til at have bedre tilslutningsmuligheder mht. internet?
Af PeterD
Du har ingen glæde af en Full HD skærm...

Selv ikke DR HD og TV2 Sport HD er i ægte HD så til tvbrug og bluraybrug er Full HD ikke nødvendigt.

du får ikke en bedre skærm end Panasonic X20, da plasma giver det bedste billede. Samsung og LG ikke kan følge med på det gode billede har de andre finesser som du måske kan bruge.

Jeg har læst om mange som har haft problemer med deres LG skærme efter de første 2-3 måneder. Deres force er nok deres flotte/elegante design.
Af BrianH
PeterD skrev:
Selv ikke DR HD og TV2 Sport HD er i ægte HD så til tvbrug og bluraybrug er Full HD ikke nødvendigt.
Har man lidt svært ved teknologierne? :) Hvad mener du med at man ikke har brug for fuld HD til bluray, fordi DR HD og TV2 Sport HD ikke er i ægte HD?? Og hvad er "ægte" HD? Er der også uægte HD?
Af Mysen
PeterD - Det er alt sammen meget fint, men Bluray afspilles i 1080p og lige præcis her er der en forskel på Fuld opløsning eller ej. Der er ikke noget der hedder "ægte HD". HD står for "høj opløsning" og uanset om det er 720p eller 1080p er det aætså stadig højere påløsning end SD signalerne.
Desuden kører X20 med en 4:3 opløsning med rektangulære pixels, så ved filmafspilning vil bjælkerne være større end normalt, eller billedet vil være trukket ud.

Ladze - synes, du skal læse den engelske anmeldelse af Samsung c535, som Steen linker til. Det er en troværdig side, der har anmeldt den trods alt.

EX500 er også et godt bud, men jeg ville være lidt bange for, at 37" versionen ikke er et ligeså godt et køb som de andre størrelser.

LG's er sikkert også god, selv om jeg ikk elige kender til anmeldelser af den. Til gengæld er det typisk for LED fjernsyn, at du betaler lidt ekstra for at den kun er 4 cm tynd.

Edit: BrianH kom først med "ægte HD" kommentaren :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mysen skrev:Desuden kører X20 med en 4:3 opløsning med rektangulære pixels, så ved filmafspilning vil bjælkerne være større end normalt, eller billedet vil være trukket ud.
Kan du ikke lige uddybe hvad du mener med denne kommentar? X20 har naturligvis et 16:9 format på selve skærmen, så selvom det fysiske antal pixels er lavere end de 1280 man normalt skal bruge til 720p, så er der ikke noget som er ude af proportioner på TV'et.

Når man afspiller en film på skærmen, så er det vel typisk et 16:9-format man afspiller og det klarer skærmen på samme måde som andre skærme gør. Eneste forskel er, at du ikke får fuld glæde af opløsningen fra kildematerialet, da der kun er 1024 pixels i bredden.
Af Mysen
Ok, jeg mente ikke trukket ud. Jeg mente trukket sammen. Hvis det er helt forkert, så må de gerne rette mig, men er de eneste 2 muligheder ikke at man enten deinterlacer bredden således at billedet bliver trukket sammen, eller at man deinterlacer bredden og højden således at bjælkerne bliver større.
Jeg beklager, hvis det er noget vrøvl, men det er altså sådan jeg har fanget det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Billedet skaleres jo. Det er ikke de-interlacingen der er på spil her. Du mister en smule i opløsnigen, men billedet skaleres så det har præcis samme udseende på X20 som det vil have på eks. G20. Skærmen omdanner bestemt ikke billedet til 4:3 format. Det er et 16:9 format bredt ud på 1024 punkter i bredden og 720/768 punkter i højden. Blot fordi det fysiske antal pixels ikke svarer til 16:9, så betyder det ikke at billedet ser forkert ud - det er jo dét du bruger en skalár til.
Af PeterD
My bad..Self en fejl med Bluray. Dén tager jeg på min kappe. :)

Selvfølgelig er HDkanalerne højere opløsning end SD signalerne

En dvdfilm afspilles da i 16:9, så billedet er da okay på en Full HDskærm..

Til Ladze:
At købe et 100% FULD HD skærm er ikke nødvenlig da DR HD sender i 720p og ikke 1080p, så at købe et FULL HD vinder man intet.
Men jo, alle kan se at billedet på DRHD er skarpere end på det normale DR.

Alle 3 er gode tv. Jeg ville vælge japanske Panasonic pga. billedkvaliteten og et brand som virker kvalitetsagtigt, men andre vil sikkert vælge Life's Good/Lucky Goldstar fra Korea, da de føler at de får mere for pengene dér.

Du får meget godt for pengene i de 3 mærker for omkring 4000 kr.
Desværre er 37" ofte dyrere end 42" tv....
Af Mysen
yakken skrev:Billedet skaleres jo. Det er ikke de-interlacingen der er på spil her. Du mister en smule i opløsnigen, men billedet skaleres så det har præcis samme udseende på X20 som det vil have på eks. G20. Skærmen omdanner bestemt ikke billedet til 4:3 format. Det er et 16:9 format bredt ud på 1024 punkter i bredden og 720/768 punkter i højden. Blot fordi det fysiske antal pixels ikke svarer til 16:9, så betyder det ikke at billedet ser forkert ud - det er jo dét du bruger en skalár til.
Tak for dit input. :) Jeg tror jeg havde lidt svært ved at forstå hvordan det bliver det samme billede, når bredden skaleres så meget ift. højden. Jeg tror jeg blev lidt klogere her, men må hellere ind at lære forskellen på interlacing og skalering for jeg blander vist de to forskellige ting sammen.
Af ladze
Til Mysen: Okay, tak, jeg vil lige kigge nærmere på den side. Via andre indlæg herinde, har jeg læst mig frem til at C535 har et lavt inputlag - mener det var omkring 14ms, hvilket tiltaler mig.

Til PeterD: Tak for dit input - jeg var ikke klar over det med DR HD. Til gengæld vil der jo stadig være noget at komme efter på længere sigt og jo allerede nu hvis jeg også investerer i en PS3 og sætter en Bluray skive på..
Af steadi
Ladze -> Som mange herinde plejer at påpege, så er "Full HD" ikke videre brugbar på en 37" skærm, da man skal meget tæt på skærmen før der kan ses en forskel på 1080p og 720p.

Hvis du købte en 60"+, så kunne det godt være nyttigt med "Full HD"-opløsning:-)

Jeg købte forgængeren til X20'eren, og jeg er næsten udelukkende tilfreds. Det eneste minus er plasma-buzz, som jeg til tider oplever ret voldsomt. Det kan dog også have noget at gøre med, at jeg sjældent skruer særligt højt op - Men plasma-buzz kan være en faktor ved valg af plasma-skærm.
Af PeterD
Jeg har en X20 og har haft flere Samsung LCD skærme og Sony W5500 og vil stadig påstå at rent billedmæssigt er der kun Pioneer og tildels Sony som kommer i nærheden af en Panasonic's skærme målt på sortniveau og et naturligt billede pga det er en plasmaskærm.
Af ladze
Okay, ja så gælder det selvf. også selvom jeg sætter en bluray film på. Jeg kan bare godt lide idéen om at være lidt fremtidssikret, selvom det jo nok er utopi :)

Hvad så mht. til at bruge skærmen til PS3? fx. mht. input-lag, er det lavere hos X20 end hos C535?