Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holger jespersen
Jeg ved bare at flere Hz gør at signalet opdateres bedre...sådan har jeg forstået det. Men hvis det bare er overkill. Så er der jo ingen grund til så mange Hz og højerere kontrast
Af Supergris
" Det er lidt modstridende først at kommenter, at man sagtens kan få et udmærket tv til 6000, og alligevel foreslår du at han skal springe fra pk350 til den noget dyrere pk760, hvis han skal blive tilfreds med billedkvaliteten.

Desuden bruger Noxity betegnelsen "Verdens bedste tv" til at fortælle trådstartet, at det aldrig kan blive helt super kvalitet, hvis man holder budgettet helt dernede. I så fald ville skulle man nøjes med et lidt mindre tv. Det kan jeg virkelig kun se det konstruktive i.

Og til trådstarter:

Hvis du har taget en test, betyder det formodenligt at du sidder for langt væk til at kunne se forskel på 720p og 1080p signaler. I så fald er et X20e, nok et udmærket køb. Dog kan man få et skarpere billede på en full-hd skærm med samme panel, hvis man ser tv med både 720p eller 1080p signaler. Du kan se en test af x20 her "

Hvordan kan det være modstridende, når jeg IKKE nævner noget om, at billedkvaliteten er bedre på det tv, jeg personligt ville vælge, eller Panasonic er et dårligt valg? Jeg synes bare PERSONLIGT, at LGén giver en del mere for de sidste penge, b. la. et meget flottere design efter min overbevisning, som jeg synes retfærdiggør merprisen.
At vælge et mindre tv er da virkelig IKKE konstruktivt, da en 50 " skærm giver en meget FEDERE oplevelse, og koster så lidt mere...
Desuden skriver du, at et full-HD panel giver et skarpere billede, selvom der har været skrevet mange gange, at dette overordnet set IKKE har den store betydning for billedkvaliteten. Hvis det havde, ville det dog være endnu en fordel til LGén mod Panasonicen.

Til trådstarter, uanset hvilken af de modeller, der har været tale om, vil du få et godt og lækkert billede.
Hvad du vælger, må være op til hvad du personligt vægter, og har råd til.
Mht. til at snakke om de 600 Hz mm., er det ikke noget, du skal bekymre dig om.
Det er udelukkende noget producenten skriver, ligesom mange folk altid lige skal høre tv-sælgeren, " Om det er 100 Hz ".
Jeg har set begge tv under " rigtige " forhold og billedkvaliteten skuffer IKKE på nogen af dem, når der er brugt lidt tid på indstilling i hjemmet!
Begge tv er " Best Buy ".
God fornøjelse...
Af THM
X20 er jo ret billig for tiden, så ville nok gå efter den eller LG pk550n, men kan se at den ikke er helt så billig som den var for et par uger siden.
M.h.t. de 600hz så bruger jeg det ikke på mit G20, da jeg synes det giver et unaturligt billede... og dynamisk kontrast, føj for den.... ;)
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg vil anbefale dig LG 50PK550N. Det brillere ved at være full HD og THX profil, samt at kunne afspille diverse formater på USB, herunder 1080p MKV filer.

Den kan du få ved Komplett til 6100 kr.

Som tidligere ejer af Panasonic X10Y kan jeg meget meget stor sikkerhed sige at det har et MEGET skarpere billede og en større farveægthed. Det er helt sikkert et par klasse over x10/x20 serien.

Som en lille ekstra ting er designet helt fantastisk, og det er samtidig kun 50mm tykt. Ser simpelthen fremragende ud.

Men om du kan finde det på lager, er dog mere tvivlsomt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan se, at der stadig ikke er styr på hvad de 600 Hz betyder, så vi tager den lige igen. På en plasma-skærm så er der to frekvenser som benyttes til at opdatere panelet. Der er de 100 Hz, som er det antal gange hele skærmfladen opdateres og så er der subfield drive, som er en underliggende opdaterering af hver enkelt subpixel. Da du ikke kan skrue på farveintensiteten af en subpixel, så skal en pixel pulses for at skabe nuancer af sin grundfarve - dette sker ved en given frekvens, også kaldet subfield drive frekvensen. Et højere tal er ikke ensbetydende med et bedre billede. I teorien kan du nemmere styre nuancerne, men i praksis er der andre ting som er langt mere vigtige.

Da LCD-producenterne så begyndte at tilføje frame-interpolation til deres TV, så smed de pludselig om sig med "Hz" i både 100, 200 og 400 størrelser. På et plasma-TV var det derfor nærliggende lige at smide sub-field drive tallet med i specifikationerne også, da dette tal typisk var højere end ethvert tal LCD-producenterne kunne grave frem i deres elektronik.

Slår man frame-interpolation til på et plasma-TV, så udregnes disse frames faktisk også med samme takt som subfield drive, men selve panelet opdaterer altså stadig kun ved 100 Hz, så hvorvidt der er udregnet 600 billeder eller om der er udregnet 200 er ikke super vigtigt. Det ligner l... uanset hvad 8)
Af Holger jespersen
Super fed kommentar! Det er lige sådan noget jeg vil vide.

fed LG skærm! Kan sagtens vente til den kommer på lager :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Hej
Jeg ville stille ? ved billedkvaliteten, hvis et 50" "kun" skal koste 5-6000 kr.
Af Supergris
MigSelv skrev:Hej
Jeg ville stille ? ved billedkvaliteten, hvis et 50" "kun" skal koste 5-6000 kr.
Stil blot alle de spørgsmål du vil. Faktum er, at hvis du vælger et af de nævnte tv, vil du få en billedkvalitet, der på ingen måde falder igennem!
Tværtimod vil det ofte være bedre end det LED LCD- tv folk har købt til den dobbelte pris, og i mindre størrelse...
Af Mysen
Supergris skrev:"
Hvordan kan det være modstridende, når jeg IKKE nævner noget om, at billedkvaliteten er bedre på det tv, jeg personligt ville vælge, eller Panasonic er et dårligt valg? Jeg synes bare PERSONLIGT, at LGén giver en del mere for de sidste penge, b. la. et meget flottere design efter min overbevisning, som jeg synes retfærdiggør merprisen.
At vælge et mindre tv er da virkelig IKKE konstruktivt, da en 50 " skærm giver en meget FEDERE oplevelse, og koster så lidt mere...
Desuden skriver du, at et full-HD panel giver et skarpere billede, selvom der har været skrevet mange gange, at dette overordnet set IKKE har den store betydning for billedkvaliteten. Hvis det havde, ville det dog være endnu en fordel til LGén mod Panasonicen.
Hvis du havde læst testen af både x20 og G20, ville du se at ikke blot 1080p blurayfilm, men også HD kanaler med 720p opløsning vises meget skarpere på et G20 pga. full-hd panelet. Om det er fordi interlacing er nemmere fra 720p til 1080, ved jeg ikke, men det er i hvert fald det Rasmus Larsen skriver som en af de store forskelle.

Jeg støtter Noxity's, og nu også Migselv's udsagn om at 6000 måske er i underkanten til et 50" tv, og når du foreslår et tv til 7500, så er du jo nok lidt med på vognen, selv om du ikke vil være ved det. At et 42" G20 er betydeligt mere værd en et 50" X20 kan da sagtens være et fint råd. Hvis han sidder 5 meter fra skærmen, er det ikke et godt råd, at vælge en 42" skærm, men hvis han sidder 2,5 meter fra, så er det jo netop der, han ville få mest for sine penge, når han jo kun har 6000kr.

men trådstarteren mener ikke selv at han har øjne til at bemærke kvalitetsforskellen i sin stue, og så er det jo ligegyldigt, hvad vi mener om et 50" til den pris, for så skal han nok blive glad for et x20 eller pk350
Af Supergris
ALDRIG et godt råd at gå ned i størrelse! Så hellere leve med en " måske " lidt dårligere billedkvalitet...
Af Mysen
Hvis dette er rigtigt siger du jo også at et 60pk250n er et bedre køb end et TX-P50G20e...

Jeg ved ikke hvem af os, der vinder troværdighedskonkurrencen her....

Din caps lock tekst samt udråbstegn får det til at se ud som om, du råber vredt til folk herinde. Hvis dette ikke er din intention, er du hermed informeret om det.
Af Supergris
Ikke ment vredt, blot understreger det, at jeg ikke er enig!!!
Kender ikke omtalte LG i 60 ", men de andre skærme kender jeg rigtigt godt, og billedkvaliteten fejler absolut ikke noget!
Lidt svært at RÅBE, nu hvor vi IKKE kan høre hinanden...
Brugeravatar
Af MigSelv
Mysen skrev:Hvis dette er rigtigt siger du jo også at et 60pk250n er et bedre køb end et TX-P50G20e...

Jeg ved ikke hvem af os, der vinder troværdighedskonkurrencen her....

Din caps lock tekst samt udråbstegn får det til at se ud som om, du råber vredt til folk herinde. Hvis dette ikke er din intention, er du hermed informeret om det.
Hej
Ja så hellere en lidt mindre skærm, end en stor skærm med ringe billedkvalitet.
Hvis det kun er størrelsen og ikke kvaliteten, hvorfor så ikke købe en crappy 5000 kr. projektor og blæse billedet op på et 200" lærred.
Brugeravatar
Af koenigs
Hold dig LANGT væk fra 50 / 60PK250 - Meget langt væk

Sammenlignet med K550 og K760 har det en helt forfærdelig billedkvalitet. Det gælder både farvebalace, skarphed, kontrast, forkert gamma, ekstreme reflektioner m.m.

K550n, K750 og K760 kan til gengæld varmt anbefales. De har samme billedkvalitet, men lidt forskellig features (DLNA m.m.)

I din prisklasse er det svært at komme uden om at K550 er bedste køb p.t. Jeg er helt enig i at G20 er en lille tand bedre, men tilgengæld koster det 3000 kr mere og er langt mere konservativt/klodset i designet. Derudover understøtter det ikke HD film i MKV format.

Det er også ærgerligt at Flatpanels ikke har anmeldt K550, da det helt sikkert er bedste plasma køb i budgetklassen idag. I USA, England og tyskland, høster denne model stor ros og fremragende anmeldelser. Det er simpelthen bare den model der anbefales i den prisklasse du nævner.

Den kan i øvrigt let sammenlignes med G20, som den ligger meget tæt på i kvalitet og features. De er begge full HD skærme med THX profiler. G20 vinder på en smule bedre kontrast, lavere strømforbrug og optagning på USB, K550 vinder tilgengæld på design, tykkelse og afspilning af mange HD formater fra USB.

G20 er tilgengæld uden for din prisklasse og K250 er en elendig skærm, så mener egentlig dit valg står mellem X20 eller K550. Her vinder K550 klart, fordi den nærmere er konkurrent til G20 end X20.