Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Novatic
Er jeg den eneste, der synes 2010 generelt er skuffende hvad angår rå billedkvalitet?

Alle har fået 3d og Edge LED på hjernen - hvor sidstnævnte kun forværrer selve billedet ved betydelig mere udbredt clouding end foregående CCFL.

Efter en LG 850 der havde ufattelig mange bånd og blev leveret retur igår, giver jeg op for denne omgang. Ærgeligt efter at have ventet og sparet i flere år.

Håber 2011 bliver bedre.
Af lennon
Plasma styrer men LCD sælger . .

Specielt LCD produkterne ser ud til at have bevæget sig sidelæns i stedet for fremad mht billedkvalitet . Hvorimod plasma med Panasonic og LG har øget afstanden til de bedste LCD .
Men at Pioneers retrætemodel stadig ikke er overgået siger vel egentlig alt . .
Af Novatic
lennon skrev:Plasma styrer men LCD sælger . .

Specielt LCD produkterne ser ud til at have bevæget sig sidelæns i stedet for fremad mht billedkvalitet . Hvorimod plasma med Panasonic og LG har øget afstanden til de bedste LCD .
Men at Pioneers retrætemodel stadig ikke er overgået siger vel egentlig alt . .
Netop.. LCD er røget på et sidespor med Edge LED og fokus på 3d, hvor plasma stadig ikke kan leve op til Pioneer og lad os ikke glemme buzz (der var grunden til jeg selv gav op her).
Af siccio
Jamen Lennon siger jo de vise ord...
Producenterne er ligeglade med kvaliteten, det drejer sig udelukkende om profit ved salg.
Forbrugerne ønsker "flade skærme" ultraflade faktisk, og før vi får OLED eller andet er edge LED åbenbart hittet.
Derudover tror jeg strømforbruget spiller ind, ved godt det er små penge personligt i forhold til plasma, men folks dårlige somvittighed gør sig nok gældende her måske.
Hellere købe energi klasse tv, også går det nok at starte bilen til bageren.
Dette er selvfølgelig mit gæt,men noget i den stil kunne være typisk.
Derudover er det komisk når nye brugere spørger om tv især LED tv, har de ikke skænket plasma en tanke overhovedet.
Fordomme, omkring forældet teknologi kunne også spille ind.
LED har især Samsung jo skreget på som noget sprit nyt, og glemt at nævne det er LCD.
Af purtsak
mitsubishi har jo lavet det laservue det er bare tykt men det har bedre farver end pioneer eller noget andet tv du kan købe idag den sorte er ikke helt lige som pioneers men den sorte og de farver det har har det hele tvet levetid så hvis man går efter det bedste billed så er det laservue tvet man skal have her er 75" modellen http://www.youtube.com/watch?v=lbYAX7qRpmQ jeg ved godt at jeg skal have det stående i mit bio rum så for mig betyder det ikke noget og jeg vil sige at når man ser det forfra såååå er det sgu det fedeste tv jeg har set 75" koster ca 32.868.34 med moms told og forsenelse uden det 3d og briller osv
Af purtsak
og det bruger kun 128watt og på standby 0.47watt :)
Af Yankee
En anden vigtig udvikling er de generelle prisfald vi har set. 2010 modellerne kom i starten af året jo nærmest til samme pris som de modeller de afløste - især i den billige ende af skalaen. Idag kan man få rigtig solide LCD-modeller i 32" til under 4.000 (ex500 eller 5405h, eksempelvis) ligesom Plasmamodellerne i både 42 og 50 er faldet gevaldigt. Et PK550 ligger jo helt nede omkring 6000 kr. i 50" og gode Panasonic 42" til under 5.000.

Hvad kan vi så forvente os af næste år? Jeg tror stille og roligt at 32" vil begynde at dø ud eftersom 40-42" kun koster 1000-1500 mere. Det samme har vi allerede set med 26", der er en outdated størrelse. Samtidig vil vi nok se mange meget billige modeller med 3D ligesom vi har set det med 100Hz iår. 60" og større vil falde i pris, mens jeg tror at 32-42 segmentet vil holde nogenlunde samme priser som iår.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Prisen på skærmene afhænger af hvilken generation af panelteknologi man er på. Generationerne definerer hvor stort selve produktionspanelet er, hvorfra man skærer alle de individuelle skærme. Efterhånden som man går op i generationerne, så bliver der plads til flere og flere skærme pr. panel og dermed falder prisen. Samtidigt kan der naturligvis være omkostninger, som reduceres løbende hvorved prisen også falder. Da man typisk prioriterer anderledes fra generation til generation, skærer man ofte flere og flere store skærme ud, hvilket skubber prisen på disse nedad - hvis man samtidigt skærer et uændret antal små skærme, så presses prisen ikke ret meget på disse størrelser.

Personligt synes jeg det er en lidt foruroligende trend, at man kan få TV så billigt som man kan i dag. Jeg så hellere at der blev spenderet lidt mere på selve kvaliteten af skærmene, så vi ikke skulle have alle disse problemer med elendig lysfordeling, dårlige mainboards, hylende komponenter osv. Jeg giver gladeligt en god portion mere for mit TV hvis jeg VED at kvaliteten er i orden, frem for shoppe fra producent til producent i forsøg på at spare 1000 kr.
Af Ghump
Yankee skrev:Jeg tror stille og roligt at 32" vil begynde at dø ud eftersom 40-42" kun koster 1000-1500 mere. Det samme har vi allerede set med 26", der er en outdated størrelse.
Klart! For ALLE har da plads til et 50" i køkken og campingvogn...
Af klinge
Det mest "fesne" er at 3D som jo er den nye fede dille ikke virker ordentlig på nogen af årets LCD/LED skærme.

Så vidt jeg ved findes der ikke et eneste panel som ikke har crosstalk, man burde nærmest kunne levere sit tv tilbage fordi det lover mere end det kan efter min mening. Sølle sølle...

-Morten
Af noxity
klinge skrev:Det mest "fesne" er at 3D som jo er den nye fede dille ikke virker ordentlig på nogen af årets LCD/LED skærme.

Så vidt jeg ved findes der ikke et eneste panel som ikke har crosstalk, man burde nærmest kunne levere sit tv tilbage fordi det lover mere end det kan efter min mening. Sølle sølle...

-Morten
Der er jeg så ret uenig. Sådan kan man da overhovedet ikke se på det.

Du er på intet tidspunkt blevet lovet det perfekte 3D TV. Ingen producenter har sagt at der ikke er crosstalk på deres TV.

Der findes jo heller ikke et alm. LCD eller Plasma TV som giver dig perfekte farver og perfekt sort. Skal du også levere det tilbage så ?

Der er ingen produkter der er perfekte og uforbedrelig, og det gælder for alt, ikke kun TV. Så hvis du har den holdning, så burde du levere dit TV samt din mobiltelefon, og hvad du nu ellers har købt, tilbage.
Af klinge
Min telefon kan ringe, så derfor kan jeg ikke levere den tilbage, men hvis jeg havde købt en 3D LCD/LED tv med crosstalk ville jeg mene at se dobbelt ikke er 3D ergo det virker ikke.

Jeg er godt klar over at det er sat på spidsen.

Far er ikke vred... men meget skuffet ;-))

-Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er nok ret meget på spidsen. Det er vel blot et spørgsmål om at produktet ikke lever op til dine forventninger, ligesom et sæt højttalere måske ikke spiller ligeså godt som du forventede. At gå så vidt som at sige eks. at en højttaler er defekt, fordi lydbilledet ikke var perfekt, vil nok ikke være gangbart i forbrugerstyrelsen ;)
Af Illgor
Vil nok lige tilføje at vi trods alt har fået Panasonic VT20 som levere billede i Pioneer stil (ved godt det ikke har overtaget referencen her på siden men det bliver da omtalt som at være på højde).
Desuden leverer det altså et rigtig flot 3D billede efter min mening. Jeg er i hvert fald en af dem som er imponeret af at se 3D på en VT20.
Dog er jeg fælt skuffet over det manglende udbud af 3D film der er kommet i forbindelse med 3D tv. Ved godt der kommer en masse nu her til jul og næste år, men burde have været i år.

Man kan jo heller ikke forvente en billedkvalitet der stiger lige meget hvert år. Springet fra 2006-2007 var stort, 2007-2008 også pænt osv, men forbedringerne bliver mindre og mindre i takt med billede nærmer sig målet.

Mht lcd/led så er jeg enig i at kvaliteten ikke stiger, men man må bare erkende at der er 2 markeder. Et marked til den kvalitetsbevidste og et marked til den alm forbruger. Desværre så er prisen så stor en faktor for mange at producenterne ikke kan gøre store fremskridt på kvalitet når de samtidig skal gøre skærmene så meget billigere. Så må os der vil ha det bedste bare nøjes med et lille marked hvor få producenter gerne vil være med. For hvis man virkelig kræver kvalitet så er det jo også til at finde både inden for LCD og plasma. 8)