Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kraemer
Hej alle sammen :)

Jeg har fået tilbudt en demonstrationsmodel af TX-P42G20E og er nu i tvivl om jeg skal tage imod tilbudet.
Jeg ved endnu ikke hvor meget jeg skal betale for skærmen, men jeg kunne godt tænke mig jeres indput om nogle evt ulemper ved at købe demo skærme :s ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis skærmen har kørt med samme materiale i længere tid så kan du risikere at der er burn-in på den. Få undersøgt skærmen med et helt hvidt billede på før du siger ja til noget som helst. Billeder med de tre grundfarver kan også hjælpe med at identificere eventuelle fastbrændinger.
Af BrianH
I en Fona butik, hvor jeg bl.a. kiggede på tv, var der burn in i mange af deres udstillingsskærme fra panasonic. Det var programoversigten fra DR D der havde brændt sig fast i skærmen
Af Kraemer
Okay lyder som en meget god ide med at tjekke for burn in, så meget kan jeg heller ikke lide DR :)

Hvordan bærere jeg mig ad med at få et helt hvidt billede ? er der en test skive eller lignende?

Er der andet man skal tænke på?

Er der unormal meget slitage på Demo'er?

Er der flere med + / - erfaringer Mht demo'er ??
Af maskus
BrianH skrev:I en Fona butik, hvor jeg bl.a. kiggede på tv, var der burn in i mange af deres udstillingsskærme fra panasonic. Det var programoversigten fra DR D der havde brændt sig fast i skærmen

Jeg er særdeles enig med BrianH her. Mht. Burn in er det desværre en risiko ved plasma, og måske kan forhandlerne slå på, at sådan er det med plasma, og at der ikke var burn in, da det stod butikken. Så tjek det!

En anden ting er prisen på det. Fona sælger det vidst nok til 7999,- og hvis demoen koster 6000 kr., så kan du ligeså godt købe et nyt til omkring 6400 kr imo. :)

hilsen Martin
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den nemmeste måde at få et hvidt billede (og rødt, grønt og blåt) er ved at lave et billede og smide det på en USB-stick. TV'et kan vise billeder fra USB.

Lav billedet i 1920x1080 punkters opløsning og gem det som JPEG.
Af Kraemer
Mange tak for alle jeres svar :) !

I har nogle meget gode points. Så må jeg hellere i gang med at lave sådan en usb :)

Forhandleren luftede en pris der er under de 6100 den står til på nettet, jeg tænker det ville være et okay tilbud at få det for omkring 5 k...

Er der ellers noget man skal være ops på? Mht Tv'ets kvalitet?
Jeg kom til at tænke på skærmens levetid. den er jo nok en del forkortet, men hvor lang tid er en standart levetid på et pana???
Af EE
Kraemer skrev:Mange tak for alle jeres svar :) !

I har nogle meget gode points. Så må jeg hellere i gang med at lave sådan en usb :)

Forhandleren luftede en pris der er under de 6100 den står til på nettet, jeg tænker det ville være et okay tilbud at få det for omkring 5 k...

Er der ellers noget man skal være ops på? Mht Tv'ets kvalitet?
Jeg kom til at tænke på skærmens levetid. den er jo nok en del forkortet, men hvor lang tid er en standart levetid på et pana???
Jeg ville umiddelbart ikke give mere end max. 5k med mindre den kun er marginalt brugt, da der jo skal være en reel besparelse. Husk på at TV'et har tabt meget værdi for butikken ved at have været udstillingsmodel, da ikke ret mange har lyst til at købe en udstillingsmodel. Jeg ville ligeledes stille mig lidt kritisk til, hvad årsagen er til at de ønsker at sælge den. Ikke at der nødvendigvis er noget galt med det, men bare vær opmærksom på årsagen.

Bed om at få butikken til at gå ind i service menuen, så du kan se hvor mange timer TV'et har været tændt. Det er trods alt relevant ift. levetid. Og så ville jeg nok også ligeledes bede om at have minimum et par dages fuld returret, således at du ikke er nødt til at tjekke for alt i butikken.

Du kan evt. også tjekke om TV'et larmer, der er nogen som har haft problemer med at deres G20 "buzzer".