Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jesper1980
Du er velkommen til at købe mit 46" EX500 for 6000 kr, købt i juni ved Sony Center Århus, næsten ny med 5 års garanti, overvejer selv at skifte til noget 3D værk, og synes at 46" er for stort til vores ret lille soveværelse.
Af dannijensen
yakken:

Tak for forklaringen. Ja med en film vist i det format så vil det bestemt ikke se godt ud på skærmen. Men det er der vel garanti på? jeg mener at det kan man da ikke sælge et fjernsyn som viser sådan noget l...!?!

jesper:
Elgiganten (http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ?scid=9084)har det til 6.899,- med fri fragt og da dit er købt i Århus og jeg selv er fra Sjælland så ender det med samme pris (hvis ikke højere) at få dit over til mig.

Alle:
Jeg skal sidde ca. 5½ meter fra skærmen, så er 40" mon for lille?
Af Steen Bay
dannijensen skrev: Jeg skal sidde ca. 5½ meter fra skærmen, så er 40" mon for lille?
På den afstand vil et 65" TV nok være i underkanten hvis du vil have glæde af den højere opløsning som HD kanalerne har, men en billige løsning kunne være at flytte sofaen lidt tættere på. ;)
Af dannijensen
Øhh siger du at et Tv på 65" er for lille på den afstand så vil et 40" jo blot være endnu mindre. Jeg har stået foran netop et 40ex500 i en butik og der synes jeg faktisk at det var ok.

Jeg kan ikke ændre sofaen placering.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er muligt at den fysiske fremtoning af TV'et virker OK i den afstand, men hvis du vil have fuldt udbytte af fuld HD i 5½ m afstand, så skal du op i et 139" TV (ja, ethundrede-og-niogtredive). 40" er vanvittigt underdimensioneret til den afstand.
Af dannijensen
Jeg er bange for at væggen ikke kan holde til det - og så måske pengepungen.

Jeg må hjem og kigge på hele projektet igen kan jeg se. Der hvor mit 28" står i dag er jeg ca. 2 meter fra det. Men det mindste jeg kan få i EX500 er jo i 32". Så må jeg se om jeg beholder den placering det har nu.

Havde ellers håbet at jeg skulle til at spille Wii på en større skærm, men det må jeg nok glemme . :((
Af BrianH
dannijensen skrev:Øhh siger du at et Tv på 65" er for lille på den afstand så vil et 40" jo blot være endnu mindre. Jeg har stået foran netop et 40ex500 i en butik og der synes jeg faktisk at det var ok.

Jeg kan ikke ændre sofaen placering.

I de gode gamle dage, kunne man sagtens sidde 5 meter fra et 28", så 40 er rigeligt, hvis man ikke spørger tv-nørder på internettet. Jeg sidder 4,5 m fra et 32"

Men selvfølgelig... Du kan ikke se forskel på hd og fuld hd på den afstand
Af Steen Bay
yakken skrev:Det er muligt at den fysiske fremtoning af TV'et virker OK i den afstand, men hvis du vil have fuldt udbytte af fuld HD i 5½ m afstand, så skal du op i et 139" TV (ja, ethundrede-og-niogtredive). 40" er vanvittigt underdimensioneret til den afstand.
Det må betyde at LG's 180" plasma-TV vil være lige tilpas med sofaen placeret på godt 7 meters afstand. ;)
Af Steen Bay
dannijensen skrev: Jeg må hjem og kigge på hele projektet igen kan jeg se. Der hvor mit 28" står i dag er jeg ca. 2 meter fra det. Men det mindste jeg kan få i EX500 er jo i 32". Så må jeg se om jeg beholder den placering det har nu.
Et 28" (16:9) TV virker lige så stort på 2 meters afstand som et 77" 16:9 TV på 5.5 meters afstand.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
BrianH skrev:I de gode gamle dage, kunne man sagtens sidde 5 meter fra et 28", så 40 er rigeligt, hvis man ikke spørger tv-nørder på internettet. Jeg sidder 4,5 m fra et 32"

Men selvfølgelig... Du kan ikke se forskel på hd og fuld hd på den afstand
Det er jo dét der er pointen. "I de gode gamle dage" var der kun SD-opløsning, så dér var problemet nærmest ikke til stede. Dog er 5 m afstand til et 28" stadig for langt væk til at kunne drage fuld nytte af et SD-signal.

Man kan vælge at se på dette fra to sider: Hvor stort synes man selv et TV bør være, eller hvor stort bør det teoretisk være for at få det maksimale ud af opløsningen. Det første kan vi ikke diskutere, ligesom farven på din bil eller formen på dit hus heller ikke er åbent for diskussion.
Af dannijensen
Jeg vil selvfølgelig gerne have en masse ud af HD oplevelsen. Jeg er heller ikke en der skifter mit tv ud særlig ofte, så dette skal jeg nok have de næste 4-5 år (måske mere).

Jeg tror Brian og jeg har det nogenlunde ens med afstanden så når han siger 32" med 4½ meter så er 40" måske ikke så galt til mit behov.

Jeg kan bare blive i tvivl om jeg vil blive glad for at der er så langt hen til mit tv eller om jeg hellere skulle vælge det på 32" og så have det hvor det gamle står nu.

Så vidt jeg har forstået så er det samme panel der er i alle EX500 modellerne så billedkvaliteten er den samme og så er der vel kun afstanden tilbage og snakke om?