Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er pt en dybt ulykkelig mand, der plejer at være perfektionistist, men nu er omdannet til verdens største fjols.

Jeg faldt først i søvn med tekst tv på, og sidenhen fløj jeg ud af døren, og opdagede først 13,5 time senere, at den har stået og kørt hele dagen...

Der er synlige tegn på enten retention eller burn in. Slukkede helt for strømmen til tv'et i går aftes og håbede, det bare var en ond drøm, men nej, det er der stadig.

Tv'et er et Panasonic 42S10 plasma fra januar 2010. Skulle mene, det har køre mere end 200 timer. Der er ikke kørt "break-in" på det - har først læst om muligheden nu.

Jeg har intet foretaget mig, udover at se ulykkelig ud og søge herinde.

Hvad synes I, jeg skal prøve? Sne på skærmen i en 20 timer evt? Screensaver fra flatpanels? DVD fra recorder.dk forummet?

Ang. ovenstående metoder, skal man så blæse helt op for lys og kontrast, når man udøver de ting?

Jeg har læst denne guide: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835
Det kunne være, nogen havde flere erfaringer anno 2010., hvad der virker bedst måske endda netop til mit tv.

Mvh
et ulykkeligt fjols
Af abemand666
Hvis servicemenuen er den samme som hos 2010 modellerne, så er der en 'rulle-funktion' indbygget i tv'et, hvor en hvid stribe kører over en sort skærm. Det er nok dit bedste bud på at minimere burn-in.

På mit V20 kommer man ind i service menuen sådan her:

Hold 'kanalskift ned'-knappen på siden af tv'et inde imens du taster 000 på fjernbetjeningen. Brug rød og grøn tast til at skifte imellem diverse menuer og prøvebilleder inkl. 'rulle-funktionen'. Man skal tilbage til udgangspunktet for at komme ud af menuen ved at trykke på exit.

Pas på med at ændre på noget i menuerne.

Det kan dog sagtens være det foregår anderledes på S10.

Ellers så har Recordere.dk også en Burn-in wash der gør det samme: http://recordere.dk/download/
Af THM
det skulle vist øge effekten lidt at slå over i dynamisk billedprofil, når du kører burn in wash
Af miko
Det' ikk sikkert, langt fra, at skaden er permanent. Men retention forsvinder ikke af at slukke skærmen. Få skidtet op at køre og kør rulleren med opskruede indstillinger, eller et "vaskeprogram".
Lad os vide om det forsvinder..
Af miko
Det' ikk sikkert, langt fra, at skaden er permanent. Men retention forsvinder ikke af at slukke skærmen. Få skidtet op at køre og kør rulleren med opskruede indstillinger, eller et "vaskeprogram".
Lad os vide om det forsvinder..
Af abemand666
THM skrev:det skulle vist øge effekten lidt at slå over i dynamisk billedprofil, når du kører burn in wash
I service menuen stiller den automatisk over i dynamisk profil.
Af mgala666
Jeg vil helt sikkert køre vaskeprogrammet i aften fra service menuen af.

Tænker lidt, det kan køre nogle timer, og hvis ikke det virker ved midnatstids, så kan den få en omgang sne-skærm minimum natten over - måske endda en 18 timer?!

I morgen vil jeg så få brændt en DVD med vaskeprogram.

Hvor lang tid, jeg skal forsøge mig med de enkelte ting, er jeg selvfølgelig lidt usikker på. Vil nødig ødelægge mere, end jeg gavner.

Det er jo næsten som at prøve at få en genstridig plet af tøjet, og det fremmer jo ikke ligefrem produktets levetid med disse skrappe midler, men det skal jo gøres.

Jeg følger nøje med her og er glad for jeres inputs.
Af abemand666
mgala666 skrev:Jeg vil helt sikkert køre vaskeprogrammet i aften fra service menuen af.

Tænker lidt, det kan køre nogle timer, og hvis ikke det virker ved midnatstids, så kan den få en omgang sne-skærm minimum natten over - måske endda en 18 timer?!

I morgen vil jeg så få brændt en DVD med vaskeprogram.

Hvor lang tid, jeg skal forsøge mig med de enkelte ting, er jeg selvfølgelig lidt usikker på. Vil nødig ødelægge mere, end jeg gavner.

Det er jo næsten som at prøve at få en genstridig plet af tøjet, og det fremmer jo ikke ligefrem produktets levetid med disse skrappe midler, men det skal jo gøres.

Jeg følger nøje med her og er glad for jeres inputs.
Så vidt jeg er informeret, så kan du kan ikke ødelægge noget ved at køre burn-in vask. Den sørger jo netop for konstant at "motionere" alle cellerne. Personligt ville jeg lade den køre det mere eller mindre i døgndrift de næste par dage.
Af mgala666
Status pt er, at efter 11,5 times "vask" fra service menuen på tv'et, så er det blevet noget bedre...

Det meste er ihvertfald tværet godt ud undtagen nogle tal i bunden fra tekst tv.

Den kører stadig og i aften efter 24 timer, så vil jeg smide DVD'en på med burn in wash fra recorder siden. Egentlig mest for at se, om den kan gøre et bedre job.

Men lidt positivt var der da at hente i morges :)
Af red_martians
Det er bare kraftig retention. Det skal bare ses væk. :-) Man kan ikke åbnå burnin inden for et døgn, og højst sandsynlig skal det næsten stå en måned, før man får rigtig burnin. Og så har man et problem, da div, vaskeprogrammer ikke en gang vil virke. ;-)
Burnin på plasmaskærme er ikke et stort problem som får 5-10år siden. Så ta' du det bare roligt hvis det skulle opstå igen, så se lidt fjernsyn. Det værste forsvinder meget hurtigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal som minimum køre ligeså lang tid som TV'et har kørt med det statiske billede - sandsynligvis en god portion mere.
Af mgala666
Tak for de optimistiske input :-)

Det vil også blive lidt trættende i længden at kunne skimte en side i baggrunden om Wozniackis iøvrigt fine placering på ranglisten ;)

Sidste skumle udvej var at shippe skærmen videre til den gamle, som ikke kan se forskel på analog og digital tv alligevel O_O
Af Steen Bay
mgala666 skrev: Sidste skumle udvej var at shippe skærmen videre til den gamle, som ikke kan se forskel på analog og digital tv alligevel O_O
Altid rart at have en nødløsning i baghånden, men lad os håbe det ikke kommer så vidt. ;)
Af mgala666
Lige en tanke - tror I, der sker noget ved at afbryde storvasken og se lidt bold på tv'et, eller ville det være bedst at lade den fortsætte og blive færdig?