Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg står over for at skal købe mig et nyt tv til stuen. Prisen skal ligge op til de 6.000 som er sat som max.

Jeg har forestillet mig et 40" (måske 37"). Jeg har lavet en hurtig søgning på hifipriser.dk (http://www.hifipriser.dk/Search/Product ... A7price%3a[1378%3b6000]%C2%A7strmatrix15%3a^%22LED+baglys+%C2%A40.0000000000%22%24[MultiValSep]%C2%A7specifictaxonomy%3a^Billede|41%2fTV|189%24). Jeg er blevet lidt lun på tv med bagbelysning da jeg synes at det giver en fed effekt. Det giver mig dog kun fire valgmuligheder. Hvis jeg fjerner det ønske er der 18 muligheder.

Jeg er blevet lidt lun på LG 37LE530N (pga. internet tilslutningsmuligheden), men ville gerne have noget lign. som et 40". Er der andre der har den mulighed.

I må endelig spørge om noget hvis der er noget jeg ikke tænker på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad mener du med "TV med bagbelysning"? Der er kun én producent, som putter lys i rammen af deres TV og det er Philips, så det valgte LG vil nok ikke passe til dine kriterier.

Du kan dog selv montere en ensfarvet LED-kæde bagpå et hvilket som helst TV og så blot sætte det hele til en spareskinne. Det vil udvide udvalget en hel del.

Vi har en liste over TV vi anbefaler, som du finder i TV-menuen på forsiden. Mange af disse passer også til dit budget og ellers er der vel lige under 1 million tråde herinde, med samme kriterier til TV-valg ;)
Af Mysen
Lige er par spørgsmål

1. Har du tjekket anbefalingslisten?

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Det tv, du nævner er et med led belysning. At købe sådan et kræver at du vægter design lige med billedkvalitet, for et tyndt tv koster ekstra. eller sagt på en anden måde: Der er bedre billedkvalitet/pr. kr. hvis du er ligeglad med om skærmen er tynd.

2. Hvorfor har du afskrevet plasma?

3. Hvad skal du bruge tv'et til? Tv i dagslys? Konsolspil? Se fodbold? Film? Almindelig sd kanaler?

4. Hvad skal du bruge internettilslutningen til? er det til mediestreaming eller Youtube? andet?

Hvis du vil have mere indput en blot anbefalingsliste, kræver det lidt at du selv har en idé om disse ting.

Vh Mysen
dannijensen skrev: Jeg er blevet lidt lun på LG 37LE530N (pga. internet tilslutningsmuligheden), men ville gerne have noget lign. som et 40". Er der andre der har den mulighed.
Nogle mærker fås i 32/37/40/46" osv. mens andre fås i 32/37/42/47" (osv.). LE530N fås i 42", og den tilsvarende 'almindelige' LCD model (med CCFL baggrundsbelysning istedet for LED) hedder LD550N. Med LED modellen betaler man (som Mysen sagde) lidt ekstra for det tynde design.
Af dannijensen
yakken:
på hifipriser.dk kan man under ”alle filtre”vælge LED baggrundsbelysning. Det troede jeg var det samme som det Phillips har. Så ja så er det nok ikke lige nødvendigvis den LG model jeg skal have. Mit tv skal stå på stander så tykkelsen kan aldrig komme til at være en vigtig del som sådan.

Jeg vil ikke håbe at der er lidt under en million tråde for så bliver jeg aldrig færdig 

Mysen:
1. Jeg har kigget på anbefalingslisten og har kigget på Sony Bravia KDL-40EX500 TV, men der er ikke en test af den så jeg ved ikke hvad den er kommet på listen af 

2. Jeg har ikke afskrevet plasma, men se under 3.

3. Jeg skal bruge det både om dagen og aften. Har ikke en konsol, men det skal der købes når jeg får tv’et. Der skal også ses bold og film med bevægelser. Der kommer gratis digitale kanaler på fra antenneforening.

4. Jeg tænkte at det måske var meget smart med internetmuligheden. Men på den anden side så havde jeg også forestillet mig at købe en WD HD Live eller en Asus O!Play som begge har netværksadgang til filer på netværket.

Steen Bay:
Tak for info. Jeg har aldrig set det sådan fra mærke til mærke.
Af Mysen
Ex500 er kommet på listen pga. stor general tilfredsstillelse fra brugerne herinde. Ikke pga. test.

Det du søger er det som Philips kalder ambilight Spectre. Philips er den eneste producent, der har denne form for belysning, så det er sådan et, du skal have.

Alternativt kan du købe led lysskinner i Ikea eller hos en lampemand, som du kan hænge på væggen bag tv'et.

Philips har generalt alt for meget pang på farverne og er svære at tilrette det optimale udgangspunkt. Det er dog ikke alle, der falder for denne rettesnor, som de professionelle går efter, men entusiasterne herinde er dog enige om, at "korrekt" billedgengivelse er prima for et tv.

Hvis du skal have Ambilight Spectra er dette et kompromis, du må tage, men som sagt, så er det ikke alle, der ser det som et kompromis.

Et bud kunne være 37PFL7605H

Jeg ved ikke, hvordan det performer, men hvis du skal være sikker på et bedre tv end dette, er håndværkerløsningen nok vejen frem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
EX500 har faktisk været på testbænken, men blot ikke i samme omfang som andre skærme. Det var i forbindelse med test for BT. Skærmen blev dog afhentet igen før vi nåede at lave en fuld anmeldelse ud af det.
Af dannijensen
Jeg har kigget nærmere på EX500 og jeg må indrømme at det virker som et super godt tv til mit behov.

Er der andre tv som ligger tæt op ad dette?

Det er bare super med de hurtige svar herinde O_O
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der har været nogle rapporter om problemer med lyshomogeniteten på EX500, hvilket du måske kan få en fornemmelse for hvis du søger lidt i forum. De fleste producenter har TV i samme prisklasse, såsom LG LD750, Philips 5605H, Samsungs C6xx-serie osv.
Af dannijensen
Nu er jeg ikke den store haj inden for de mere specifikke begreber men har læst mig til at udtrykket lyshomogeniteten betyder om der slipper lys ud. Men hvis man ikke er entusiast, er det så noget der er meget væsentligt for produktet?
Af dannijensen
Et godt bud Martin R, men jeg kan ikke se at man har mulighed for at koble den på internettet?

Er der noget jeg ikke kan se? men med en pris på 20% under SONY's er den da et ok bud.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
dannijensen skrev:Nu er jeg ikke den store haj inden for de mere specifikke begreber men har læst mig til at udtrykket lyshomogeniteten betyder om der slipper lys ud. Men hvis man ikke er entusiast, er det så noget der er meget væsentligt for produktet?
De fleste kan se hvis belysningen ikke er i orden. Der er forskellige varianter af lysproblemer, såsom "clouding" og "backlight bleeding". Forestil dig en film i letterbox-format med sorte bjælker i top og bund og tilsæt så nedenstående fejl.

Clouding kan se således ud (inhomogen lysfordeling):
Billede

og backlight bleeding ser således ud (typisk kommer der lystunger langs kanterne):
Billede
Af Martin R
dannijensen skrev:Et godt bud Martin R, men jeg kan ikke se at man har mulighed for at koble den på internettet?

Er der noget jeg ikke kan se? men med en pris på 20% under SONY's er den da et ok bud.
Det har du helt ret i den ikke kan, det jeg mente med DLNA.