Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BlackBandit
Hvormange bruger at have lys, bag deres tv ? Eller har I en mørk væg som tv'et står/hænger foran ?

Tænker ikke på lys ala Philips's ambilight men alm glødepærer/sparepærer eller led-lys ?

Så snart mit kamera hjemkommer vil jeg illustrere med et par billeder - stor forskel, rent synsmæssigt på, om tv'et har væggen alene som baggrund eller om væggen er belyst.

Virker på mine øjne behageligere og roligere med belyst baggrund og dertil købtes små led-lys på en selvklæbende strimmel - sat hele vejen rundt, bag tv'et.. Disse led-lys kan fås med forskellige farvetemperaturer - valgte en varm-hvid...
Af THM
hvor købte du henne og til hvilket pris. har selv tænkt på at anskaffe mig noget lignende...
Af Mysen
Lyder sq smart. Jeg lader selv spisebordslamperne være tændt bag tv'et om aftenen, men synes det virker som en god idé simpelthen at hænge noget op på samme væg.
Af Steen Bay
Smart nok, på den måde kan man få sig et LCD-TV der har både CCFL of LED baggrundsbelysning, på samme tid. :D
Af Mysen
Man kan sågar få et plasma med både CCFL og LED bagrundsbelysning. Det kræver bare at man hænger et lysstofrør og en julelyskæde op ved siden af hinanden :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg havde tidligere en sparepære monteret bag mit TV, men det var lidt bøvlet at have en hel spareskinne liggende blot for at få den til at tænde og slukke sammen med TV'et, så det er droppet igen. Det var dog ret behageligt med en ensfarvet hvid lyskilde.
Af Han den anden
THM skrev:hvor købte du henne og til hvilket pris. har selv tænkt på at anskaffe mig noget lignende...
De kan købes i Ikea.

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/60116540
Af Rune3400
BlackBandit skrev: Disse led-lys kan fås med forskellige farvetemperaturer - valgte en varm-hvid...
Var det også denne ikea baggrundslys dims, som ChrisJJ linker til? Eller hvor købte du din?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Læg mærke til længden af LED-kæden. Hvis man har et 50" TV så skal der 2 af disse kæder til at dække rundt om TV'et.
Af AndersAnd
Mit 40" TV står på et TV bord som er godt 2 meter i bredden. På det tidspunkt hvor jeg købte TV'et (godt 1 år siden) prøvede at lege lidt med hvad jeg kunne finde på af baggrundsbelysning.

Jeg prøvede først med led bag TV'et, men jeg synes det belyste område bag TV'et var for lidt til det var behageligt, jeg følte mere at jeg blev irriteret af den tætte belysning der var på væggen.

Jeg fandt frem til at for mit tilfælde var det bedste at sætte 4 x 30 cm led-skinner op bag tv-bordet, så lyset peger direkte op og på den måde fordeler sig op langs hele væggen. Det at jeg har mellemrum mellem led-skinnerne gør netop at det er behageligt uden at overdøve væggen med lys.

Jeg tror også man sagtens kan gøre det samme med vægmonteret TV. Det gælder vel bare om at give led-skinnerne de vinkler man føler giver den bedste baggrundsbelysning og dermed fordeler lyset på en behagelig måde ud langs væggen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Anders: Er du ikke frisk på at smide et par billeder op af hvordan det ser ud - både forfra, men også hvordan du har sat det op bagved TV'et?