Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mumtaz
Hej allesammen

Jeg overvejer en Pioneer 507XA, hvordan er den i forhold til de skærme, hvordan funger skærmen i forhold understøttelse af af 1080P. Hvad med i forhold til 1:1 og generelt?

Hvad synes i om fladskærmen, lige nu er prisen 25888 hos Tapeconnection, og når de åbner butik i København, kan den være lavere.

Jeg kan godt lide designen på fladskærmen, fordi den er tynd i kanterne. Bliver 50 " for stor i forhold til 42" da, vi måske har 4-5 meter til væggen...

Skal bruge fladskærm mit i januar, og vil gerne købe en som kan holde i nogle år, så jeg ikke skal købe noget nyt om 2-3 år

på forhånd tak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Pioneer laver efter min overbevisning nogle af de bedste plasmaskærme på markedet der stadig er til at betale. De er naturligvis dyrere end Panasonics modeller, som de ofte sammenlignes med, men i min mening er billedet også en anelse bedre.

Ifølge Pioneer selv understøtter skærmen 1080p på 24 Hz. Mht. 1:1 pixelmapping, og hvis du tænker i forhold til tilslutning af en PC, så skal du jo være opmærksom på burn-in problematikken, som flere klagede over på den tidligere generation af Pioneers skærme.
Bliver 50 " for stor i forhold til 42" da, vi måske har 4-5 meter til væggen...
Det synes jeg ikke. Jeg sad i samme afstand til Sharps 46 tommer og det kunne da godt have været lidt større :)
Af [email protected]
Hvis du med 1:1 pixelmapping mener om skærmen kan vise et 1920*1080 signal uden skalering er svaret nej, da skærmen har en opløsning på 1366*768.

MEN - den kan modtage et 1080p/24 signal fra eks en BlueRay afspiller. Det billede bliver så skaleret til skærmens opløsning. I denne situation er fordelen ved at kunne modtage 1080p/24 selvom skærmen ikke har 1920*1080 opløsning at HD kildemateriale (eks. BlueRay) outputtes i dette format (altså 1920*1080 progressivt ved 24Hz) og der derfor ikke skal rodes ved opdateringsfrekvensen i tvet.

I min (ringe) erfaring har Pio 507XA et bedre billede en _ALLE_ de LCD-tv med 1920*1080 opløsning jeg har set (der kan sammenlignes på prisen). Det skal dog lige ses, at jeg kun har oplevet TVet med DVD-input opskaleret til 1080p og ikke "rigtig" 1080p/24 HD input.

Min (noget uklare) pointe er, at du kan få et bedre billede med en 1366*768 skærm der kan modtage 1080p/24 end en 1920/1080 skærm der også kan modtage 1080p/24 - idet billedkvalitet ikke udelukkende kommer an på opløsning. Heller ikke ved modtagelse af HD signaler.

EDIT: kan se i dit andet indlæg, at du gerne vil have et TV du ikke skal skifte ud om 2-3 år og derfor fokuserer lidt på om det har 1920*1080 opløsning. Vil gerne lige sige igen - billedkvalitet kan ikke direkte henføres til opløsning, heller ikke ved Hd materiale. Hvis du køber dette TV til 26000 tror jeg ikke du kan finde et bedre til prisen - heller ikke når du tænker på at du skal beholde det nogle år. Men det er selvfølgelig min helt subjektive, personlige mening :)
Af Mumtaz
Hej

Tusind tak for svaret. Så bliver det helt sikkert en pioneer. Kan se tapeconnection faktisk har sat prisen ned til kr. 25000 så andre der overvejer en fladskærm, så besøg butikken som åbner i kbh.

mvh

mumtaz