Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så fik jeg købt mig en skærm - Samsung PX2370 faldt valget på. Syntes skærmen er rigtigt lækker og har et godt billede.
MEN, jeg er lidt irriteret over backlight bleeding fra skærmen. Det er ikke fordi det er særligt meget, menjeg ved det er der, og hvis man ser en film kan det ses i bunden lige til højre for midten.

Jeg har 14 dages returret på skærmen, og overvejer at finde en anden skærm. Problemet er nok også at jeg jo har givet 2337kr for den = det irriterer mig lidt mere.

Men er der backlight bleed på alle skærme? og hjælper det at vælge et andet panel, og er der nogen der har forslag hvis det skal være en skærm til omkring 2000kr?

Håber at høre fra jer!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Backlight bleed er desværre en af de typiske fejl man støder på i LCD-verdenen og der er ikke nogen sikker måde at undgå det på. Det kan variere fra model til model.

Vi har billeder af alle testede skærme i mørk belysning i vore tests, men da det jo kan variere fra en model til den næste, så er det ikke engang en garanti.

I dit prisleje kunne Dell U2311H være et bud, men om det er sådan en skærm du leder efter kan jeg jo ikke svare på:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1275296312

Den fås til under 2000 kr. hos DustinHome.
Af GKN
Tak for svaret!

Når du skriver fra model til model, mener du så at man ikke kan være sikker på at bleed er det samme hvis man køber to ens skærme, altså samme model?

Jeg har kigget meget på jeres tests, men har bare ikke lige fundet den skærm jeg går efter der endnu - men ja hvad går jeg så efter.

Syntes Dell U2311H ser rigtig fin ud, om end der er lidt flaws ved den, omvendt så er jeg nervøs for hvordan den vil gøre sig i FPS spil, det er det jeg spiller mest, dog er jeg ikke decideret gamer, spiller lidt ind imellem for sjov.

Hvis jeg skal give et par stikord, så leder jeg efter en skærm med et godt billede f.eks. som på PX2370, med gode farver, den skal kunne bruges til FPS spil, og der må meget gerne være HDMI, samt lydudgang - dog ikke et krav.
Nu har jeg haft Samsungen i nogle timer, og der er et par ting som jeg synes, prisen taget i betragtning, kunne være bedre. F.eks. så er der dårligere billede på hvis man kører gennem HDMI. Nu kører jeg VGA-DVI, og får et flot billede, ved ikke om det vil blive bedre ved DVI-DVI?
Derudover synes jeg ikke at betragtningsvinklen er prangende på nogen måde - men er det det samme på alle TN paneler?

Håber nogen har mod på at hjælpe mig lidt, jeg er rimelig ny i denne fladskærms verden!

Jeg har kigget lidt på LG W2361V, da den har fået pæne ord med iforhold til prisen, men ville det være et godt byt fra PX2370'eren. Der er jo næsten 1000kr at spare.

Mvh Gustav
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som et absolut minimum så bør du tilslutte skærmen rent digitalt. Alt hvad der rimer på VGA er et no-go på en fladskærm, med mindre du virkelig ikke har andre muligheder - eller nogen truer med at gøre ting ved din hund hvis du ikke bruger VGA...

Billedet vil blive så skarpt som det er muligt hvis du tilslutter den via DVI. HDMI vil ikke give dig nogen ekstra forbedring ud over at du så også kan føre lyd med (hvis dit grafikkort understøtter det). Ellers er der intet at hente.

Grunden til at jeg henviste dig til U2311 var netop betragtningsvinklerne og den forbedrede farvegengivelse. TN-paneler har ikke gode betragtningsvinkler pr. default, så det vil ikke blive bedre med en anden skærm.

Når du skriver "lydudgang" - mener du så "lydindgang"? Og dermed indbyggede højttalere? Det vil jeg umiddelbart fraråde dig at have med som parameter. Køb et par eksterne højttalere i stedet. Det vil give en LANGT bedre oplevelse. Indbyggede højttalere kan bruges til at give bip-lyde fra Windows og intet andet.
Af GKN
Jeg havde også en idé om at VGA ikke ville kunne levere samme kvalitet som DVI/HDMI, så jeg blev overrasket da jeg så at det blev bedre end da jeg bruge HDMI. Ved du om problemet med HDMI kun er på samsungs skærme, altså at billedkvaliteten forringes ved brug af HDMI? Men okay, VGA er fjenden :)

Alright, så med et TN panel, vil det nok ikke blive bedre end med PX2370'eren, de har ellers endda inkluderet deres MagicAngle program på den :)
Men hvordan vil det være at spille på en IPS skærm, hvis vi snakkes FPS, og hvordan er lys og kontrast forholdende?

Nej, jeg mente godt nok lydudgang. Det er fordi min bærbar har kun VGA og HDMI udgang, og derfor ville det være lækkert nok hvis man kunne køre via HDMI og så smække minijack i skærmen til forstærkeren, men som sagt er det et luksusproblem.

Hvis nu jeg øger tærsklen lidt til måske 2000-2500kr er der så en oplagt IPS skærm? Det er ikke fordi jeg ikke selv leder, men det er bare ret svært at finde rundt i det, samt hvad folk mener om de forskellige!

Mvh Gustav
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis tingene ikke står skarpt via en digital tilslutning, så kan det nærmest kun skyldes, at du ikke benytter skærmens native opløsning. En fladskærm dur til én og kun én opløsning, og det er den der passer til det fysiske antal punkter på skærmen.
Af GKN
Jeg har læst flere steder, at samsung vidst har lidt problemer med forringet kvalitet når der køres igennem HDMI.

Jeg har kigget meget på Dell U2311H og er blevet lidt lun på den, og så kan jeg jo oveni købet spare 335kr ved at levere denne skærm tilbage.

Det eneste jeg er bekymret for, er kontrast skiftende hvor den kan skifte til lilla tone, men er det kun hvis man ser fra siden af?

Nogen steder skrives det at skærmen har overdrive, som vel netop er til for at eliminere trailing, som der stod den godt kunne lide lidt af, men er den ikke stadig god til spil og fps spil?

Mvh Gustav
Af dong-u
Du kan læse omkring de forskellige panels som findes i skærme her:

http://www.pchardwarehelp.com/guides/lc ... -types.php

Kort fortalt så er TN panel vist velegnet til spil hvor skærmen kræver en hurtig opdatering, da de generelt har en bedre respons tid.

ISP panel giver højst sandsynlig et meget bedre farve/billede kvalitet og bede betragtningsvinkel.

Dog så har flatpanels vist sat en ISP panel skærm som anbefaling til spil... det kan du læse mere om hvis du overvejer ISP panels...

Med hensyn til HDMI eller DVI tilslutning så er der ingen forskel på billede kvaliteten overhovedet, da DVI også kan behandle ikke komprimerede data.
Senest rettet af dong-u 08 okt 2010, 13:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er selvfølgelig fint, at andre også har artikler om panelteknologier, men det var måske mere nærliggende at linke til vores egen side:
http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Ikke mindst pga. at den er mere omfattende og skrevet på dansk.
Af dong-u
true hehe... men jeg prøvede faktisk at lede efter den... men opgav til sidst og anvendte den jeg tidligere fandt ^^

takker for linket :)