Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
jeg har indkøbt sådan et Philips:

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1279023009

Standard indstillinerne er som sædvanlig helt i hegnet, så jeg har indtastet de data der er brugt i testen mht billedkalibrering. Men kan jeg regne med, at det så er _rimeligt_ OK? Der er vel tolerancer på panel, elektroniske komponenter mv., så disse tal måske kun passer netop til det testede TV, og ikke til modellen som helhed? Resultatet med disse tal er dog temmelig godt, synes jeg, men derfor kan det vel godt blive bedre? Hvad kan jeg gøre herfra?

Intet er så slemt, at det ikke kan blive værre:s

Jeg er 110% newbie mht kalibrering af andet end baggrundsprojectorer (på meget "hobbyplan"), så al hjælp vil blive modtaget med stor taknemmelighed.

Hvis jeg evt skal i servicemenu på dette TV, hvordan kommer jeg så det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har tidligere skrevet en artikel, der går bagom dét at kalibrere:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432

Heri beskrives det også, at indstillingerne fra ét TV ikke minutiøst kan kopieres til et andet TV og give samme resultat. Der er netop, som du selv skriver, variation fra TV til TV.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mht. kalibreringsforslag her på siden, vil jeg også gerne tilknytte et par ord. Tallene for faktorer som lysstyrke, kontrast (hvert fald for LCD), skarphed og de dynamiske kredsløb (dynamisk kontrast, avanceret skarphed, 100/200 Hz osv) kan frit genbruges på alle eksemplarer.

Det er mere når man begynder at indstille farver og gamma, at man kan opleve variationer. Vi strækker os til at anbefale værdier for RGB (rød, grøn, blå) mht. farver, men det kan også diskuteres om de kan bruges problemfrit.

Vi vil dog aldrig gå så langt til at anbefale CMS værdier eller andre farvekalibreringer for de forskellige skærme. Som eksempel har jeg Sharp LE925 inde lige nu, som kan indstilles simpelt med RGB eller meget avanceret vha. CMS. Jeg giver kun forslaget for RGB, da CMS værdierne ikke kan kopieres frit mellem skærme, og således får købere hverken noget ud af kalibreringsforslaget eller selve testen, som jo derved bliver baseret på en kalibrering, der ikke kan opnås uden ekstraudstyr.