Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvis man er medlem af hifi klubben, kan man komme ned, at hente en gratis kalibrerings dvd. Har dog ikke hentet den endnu.

Men hvordan virker sådan en dvd? Sætter man den bare i afspilleren og så giver den en de forskellige tal?
Som i nok kan høre har jeg aldrig prøvet det før..

Håber i kan hjælpe mig lidt, så jeg kan få det bedst mulige ud af mit nye tv :)
Greven skrev:Hvis man er medlem af hifi klubben, kan man komme ned, at hente en gratis kalibrerings dvd. Har dog ikke hentet den endnu.

Men hvordan virker sådan en dvd? Sætter man den bare i afspilleren og så giver den en de forskellige tal?
Som i nok kan høre har jeg aldrig prøvet det før..

Håber i kan hjælpe mig lidt, så jeg kan få det bedst mulige ud af mit nye tv :)
Er det HD Basics man får med? Hvis det er så vil der være en række testbilleder hvor man er i stand til justere Lys, Kontrast, farve, sortniveau etc. Sådan en skive er et godt udgangspunkt - og i hvert fald bedre end ikke at justere noget som helst! :) Nej den giver ikke en forskellige tal. Det kræver udstyr der kan måle fjernsynet performance (gamma, farvetemp etc.) således at fjernsynet kan kalibereres iht. standarderne. Hvis ikke man vil hoppe ud i det selv kan man købe en prof. kalibrering (en ISF-kalb.) der typisk koster nogle tusinder kr (kan ikke huske den præcise pris) . 8). Men så får du også nogle indstillinger der passer præcis til dit panel :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, sådan fungerer den desværre overhovedet ikke. For at få de rigtige "tal" ud, så skal der fysisk måleudstyr til. Med en kalibrerings-DVD så får du nogle testmønstre, der kan hjælpe dig i selv at indstille farverne ud fra en vejledning om hvad du skal se efter. Det er rent manuelt arbejde og det er ren bedømmelse ud fra hvad dine egne øjne ser.