Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lennon
Billedentusiaster går uden om Philips,netop fordi Philips har valgt deres egen billedfilosofi på bekostning af, at gengive kildematerialet mest muligt korrekt . Som OttoAV har ytret, så svarer det lidt til at købe et ægte Monet maleri,og så male det over for lige at peppe farverne op.Philips har desværre i årevis vægtet at pangfarver og tivolilys sælger bedre end korrekt billedgengivelse. Tilsyneladende kan man i nyeste line-up kallibrere sig et stykke hen af vejen - og forhåbentlig også slukke for det overvejende destruktive ambilight .

EISA er forøvrigt alt andet end et kvalitetsstempel for billedperformance . . !
Af THM
er enig i at en kalibrering er yderst nødvendige, da philips standardprofiler generelt er rædselsfulde ::l men tror alligevel jeg helst ville have den, ud af de nævnte modeller, for efter kalibrering tror jeg det er et godt billede :)
Af Steen Bay
lennon skrev:Billedentusiaster går uden om Philips,netop fordi Philips har valgt deres egen billedfilosofi på bekostning af, at gengive kildematerialet mest muligt korrekt . Som OttoAV har ytret, så svarer det lidt til at købe et ægte Monet maleri,og så male det over for lige at peppe farverne op.Philips har desværre i årevis vægtet at pangfarver og tivolilys sælger bedre end korrekt billedgengivelse. Tilsyneladende kan man i nyeste line-up kallibrere sig et stykke hen af vejen - og forhåbentlig også slukke for det overvejende destruktive ambilight .
Måske lidt ligesom B&O som også synes at have deres egen 'billedfilosofi', bortset fra at B&O åbenbart mener det så alvorligt at de ikke giver brugeren mulighed for at vælge en mere korrekt/neutral hvidbalance (farvetemperatur).
Af Søndergaard
Philips tv i 2009/10 9000 serien kan levere et rigeligt korrekt billede til langt de fleste menneskers behov; Det der mangler op til 100% korrekt gengivelse er primært flueknepperi der ikke kan ses af ret mange ved normalt drift og med den iøvrigt meget svingende kvalitet ved tv kilder. Jeg er heller ikke overbevist om at et måleresultat nødvendigvis er facit for den bedste oplevelse af billedkvalitet, men jeg kan ikke selv finde indstillinger der er bedre end dem der er anbefalet her i testen på mit tv.
Man skal i øvrigt være forsigtig med at kaste sig ud i analogi mellem ægte malerier og fladskærme; Det kan let ende med at blive en demonstration af at man har meget begrænset indsigt i mindst én af de to ting.

Jeg har heldigvis ikke selv ejet et tv med "destruktiv ambilight", men mit tv har Ambiligt som gør totaloplevelsen lidt federe når det er tændt end når det er slukket. Derfor er jeg glad for det og vil ikke undvære det.

Så kjeppesen - du kan roligt købe et Philips 9000-serie-tv, sætte stikkene i, slå al billedbehandling fra i menuen, skru meget ned for kontrast, lidt for lys og lidt for farve, så har du et kanongodt billede du vil glæde dig over hver dag. Hvis du er så heldig at købe en 2009 model vil du sikkert også glæde dig over den lækre fjernbetjening der ikke findes federe i prisklassen. Nåe ja, så er lyden også over middel og der er ingen summen.
Af lennon
Det skulle glæde mig meget hvis Philips har ændret filosofi omkring billedgengivelse/kalibreringsmuligheder.Og skulle de oven i købet nå niveauet a-la Pioneer eller Panasonic, så er jeg helt klar.For jeg synes mægtig godt om deres såkaldte "euro"-design. Men de 3 test-forums, som jeg ubetinget sætter min lid til - Flatpanels, AVforums.com og HDTVtest.co.uk har jo tidligere været voldsomt ude med riven pga Philips manglende evne til korrekt gengivelse af kildematerialet .

Citerer lige OttoAV igen, da han formulerer sig bedre end mig :
"Hvis man er uenig i at formålet med at se TV er at se udsendelserne sådan som skaberen af udsendelserne har tænkt sig at de skal se ud, så er argumenterne mod ambilight måske svære at se. Men i så fald mener jeg helt seriøst at man skal genoverveje hvorfor man overhovedet ser tv. Er det for at se "flotte farver", eller er det for at se udsendelsen? "

Hele OttoAV´s beskrivelse af ambiligts ofte destruktive indflydelse på billedkvaliteten kan ses her i hans indlæg kl 901 :
http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... ad-med-led
Af siccio
Come on.
Hvorfor altid ende op med dette rød og blå stue omkring billedgengivelsen.
Ved godt Otto er meget fremme, og ved utroligt meget omkring det "korrekte" billede.
Dog syntes jeg at lige netop dette citat er noget forfærdeligt sludder.
Isåfald kan man jo blive ved med altting.
Et eksempel kunne være hvorfor lytte til musik uden et anlæg til over 30.000 da man skal give det for at det kan gengives korrekt.
Dette er da en tåbelig holdning.
Selvfølgelig kan man se en fodboldkamp eller spændene film uanset hvor spøjst græsset ser ud i farven, eller hvor røde folk er i huden, eller lytte til en mp3 fil og hører en god sang, uanset hvordan kildematrialet er optaget/indspillet.
Hvad folk vælger af tv farver eller stereoanlæg er op til dem selv.
Uanset hvad eksperter måtte mene.
Fint nogle har en anden holdning, kan dog kun sige folk bliver grebet af ambilight hvis de først har prøvet det.
Kan iøvrigt læses stort set samtlige fora rundt omkring.
Iøvrigt er det da efterhånden træls at høre den samme Pioneer melodi om og om igen.
Hvis de var så geniale og solgte så mange tv hvorfor så stoppe produktionen?
Er enig i de kunne nogle ting, men konceptet var åbenbart ikke rentabelt, og er fortid nu.
Og i mine øjne, skulle Panasonics designteam fyres hele banden.
Dette er dog min mening, og ved andre er glade for deres design.
Kan vi så komme tilbage på sporet!
Af lennon
Nu starter trådsterter med at spørge hvilket TV som giver det flotteste billede. Og i den sammenhæng er det vel relevant at tage udgangspunkt i netop evnen til at gengive kildematerialet ? ?
Af siccio
Ja, i såfald trådstarter spørger om det flotteste billede generelt.
Som jeg læser teksten har han to konkrete modeller. :)
Af lennon
siccio skrev:Ja, i såfald trådstarter spørger om det flotteste billede generelt.
Som jeg læser teksten har han to konkrete modeller. :)
Hvoraf det ene er Philips som altså tidligere har haft et problem, - hvilket i min verden er væsentligt og derfor forsøgt præsiceret .
Af siccio
Så kunne du jo bare præcisere det, istedet for at komme med den sædvanlige smøre.
Du kan jo bare foreslå trådstarter Samsung modellen så?
Forstår virkelig ikke hvorfor at hvergang der er en tråd med specifikke modeller kommer den samme plade på konstant, omkring hvorfor ikke vælge dit og dat istedet.
I denne specifikke tråd, kan man da hurtigt se at designet spiller ind.
Ellers ingen grund til at vælge den nye ultratynde Samsung, da 8000 Samsung modellen er tynd nok i min verden, rigeligt da.
Ud fra valgte modeller kan du jo overordnet skrive disse ikke levere det korrekte billede, men der vælger du jo kun at gå kritisk efter Philips modellen.
B&O har også en anden politik omkring valg af farver, ser ikke du kritiserer dem tilsvarende for ikke ramme kildematrialet korrekt?
Dette er måske lidt provokerende sagt men kunne jo være fordi B&O får god respons her på sitet?
Af lennon
Personligt synes jeg,at det er vigtigt at kende referencemodellerne - altså overall bedste billedkvalitet - i en købssituation. At man så af forskellige grunde fravælger dem (pris,design,teknologi osv) har jeg respekt for - og har selv gjort. Men JEG vil til en hver tid helst have at mit valg kommer så tæt på referencen som muligt.Så hvis Philips med de nye modeller går efter struben på Pioneers og Panas billedkvalitet er det en ny og glædelig situation .
Mht B&O har Rasmus i en test konkluderet, at en af deres modeller dybest set er på niveau med Pioneer. Den blev dog ikke ny reference pga nogle omstændigheder jeg ikke lige husker . Denne konklusion har jeg ubetinget tillid til (-men er som de fleste nok ikke lige målgruppen for B&O) . Jeg har i samme ombæring fuld tillid til Flatpanels skarpe kritik, - og manglende anbefaling af Philips i tidligere test.
Af siccio
Fair nok, dog mener jeg ikke B&O nogensinde har ramt korrekt billedgengivelse som du efterlyser Philips for?
Selv Otto, som du selv har brugt citat fra i tråden har kritiseret B&O på det.
Forstår bare stadig ikke hvorfor du bevidst ikke nævner Samsung modellen, men konkret køre på Philips?
Har du kendskab til nævnte Philips 9705 eller samsung 9000 serie?
Af Steen Bay
lennon skrev: Mht B&O har Rasmus i en test konkluderet, at en af deres modeller dybest set er på niveau med Pioneer. Den blev dog ikke ny reference pga nogle omstændigheder jeg ikke lige husker . Denne konklusion har jeg ubetinget tillid til (-men er som de fleste nok ikke lige målgruppen for B&O) . Jeg har i samme ombæring fuld tillid til Flatpanels skarpe kritik, - og manglende anbefaling af Philips i tidligere test.
Disse "omstændigheder" kunne være at B&O af uransagelige årsager har valgt at låse farvetemperaturen fast på omkring 9500K (hvor referencen er 6500K), hvilket gør det umuligt for brugeren selv at kalibrere TV'et til en blot nogenlunde korrekt/neutral gengivelse.
Af kjeppesen
Hej,

puha.. mange (gode, forvirrende, off-topic, relevante) svar...

Jeg tror jeg er kommet frem til, at samsungs er for mange kroner ekstra for design..

Jeg vil på baggrund af indlægene også overveje panasonic's VT20 i 42", som jeg kan se er kommet frem. Måske ikke det bedste design, og dyr ift. 50", men lader til der er et billede med en kvalitet der er mindst ligeså god som på de 2 andre modeller. Og så er tv'et stadig ca. 7 K mindre.

Mvh.

Karsten