Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.

Jeg er klar over, at utroligt mange brugere herinde har PS3 til at bruge som super HTPC'er.
Jeg har længe overvejet en PS3 som Bluray + mediaafspiller. Desværre kan den ikke håndtere mkv, men ellers virker den som en super medieafspiller.

Jeg overvejer at købe en PS3 nu, som forhåbentlig har lav nok firmware til at kunne blive jailbreaket, så der kan komme linux på.
Alternativet er at vente, og så risikerer jeg at miste muligheden for at jailbreake. Det tyder nemlig på at jailbreak giver diverse linux muligheder og installere 3rd party software.

Hvad bruger I jeres PS3'er til udover at spille spil?

Er der i øvrigt nogen der netop har købt PS3 inden for den sidste uge, som noterede sig hvilken firmware der lå på?
Af Westar
Jeg købte en for 6 dage siden. Der var ikke nyeste sw. På. Den skulle upgrades til 3.5
Af chrfog
du kan også bruge programmet mkv2vob, så laver den dine mkv filer om på ingen tid. mine øjne kan ikke se forskel på den rene mkv fil og den nye mpg-fil eller hvad man nu lyster. programmet kan endda dele mkv-filen op for dig, så du kan ligge den på ps3, som har fat32, så den er begrænset til 4gb filer.

som alternativ kan du købe en ekstern harddisk, formatere den til ntsc, så kan du plugge den til ps3'en via usb og så kan filerne i størrelse være som du ønsker.
Af mhca
Tak for begge svar.

Westar, bemærkede du om det var 3.40, 3.41 eller 3.42?

chrfog, ja jeg regner med at bruge mkv2vob og ellers en ekstern harddisk, alternativt blot streaming fra en NAS.

Men jeg har ikke besluttet mig endnu. Skal aflevere kandidatspeciale om 1 måned, så jeg havde tænkt mig at vente til derefter. Men jeg frygter blot at til den tid vil jeg få fat i en PS3 med firmware 3.42 eller nyere, og jeg vil helst holde muligheden åben for jailbreak, da jeg tror at det vil betyde langt større brugermulighederne med diverse programmer osv.
Af mhca
Faldt lige over, at der på nogle 60 GB modeller var en del BluRay drev problemer.

Har I PS3 ejere dårlig erfaring med drevet?

Og hvordan er jeres erfaring med at spille på konsol fremfor PC? Er det noget man kun gider, hvis man ikke har en gamer-PC?

(Ihh det kribler lidt i fingrene ) O-O
Af chrfog
jeg har begge dele. der er nogle spil jeg foretrækker på pc og nogle på konsol. starcraft 2 på ps3 ville jeg nok ikke købe. fifa er dog lige modsat. så det kommer nok an på, hvilke spil man spiller. jeg havde en gammel 60gb, som jeg solgte. der var intet problem med drevet, de larmer dog en del mere end de nyere modeller. og da jeg bruger den halvt som mediecenter, så gider jeg ikke høre på en blæser i de stille scener i film
Af Weygan
hej Mhca

Ville bare lige informere dig om at det at en playstation 3 som standard ikke kan klare mkv filer fra en almindelig medieserver, ikke er noget problem overhovedet.

Du kan downloade "Playstation 3 medieserver" fra nettet, google og så kommer du ind på programmets hjemmeside som det første. Det eneste du skal gøre er at installere den (som alle andre seperate medieservere) og så bare åbne programmet når du nu vil se film på din ps3. Så finder din ps3 den automatisk, og så kan du snildt se mkv filer - og en BONUS du kan også få dine seperate undertekster med.

Den medieserver er så fantastisk brugervenlig, at det eneste du som almindelig bruger skal gøre er at installere den, og åbne programmet som du gør med ALLE andre programmer på din computer, og så kører alt helt som det skal.

(har du spørgsmål, så skriv til mig. Jeg kender den ret godt efterhånden - uden at være en superbruger til det).

Men ja, Playstation 3 er stadig den bedste Blueray afspiller på markedet. Den kan fra dags dato både håndtere 3D-bluerayskiver, samt almindelige såvel som 3D-spil hvis dette er af din interesse.

Den får løbende software opdateringer, som både gør godt til spil såvel som film (og medieserver).

Jeg kan BESTEMT anbefale en ps3, selvom du ville vælge ikke at spille på den. Da den både har internetadgang, medieserver, opdateringer, mulighed for at gemme både musik, billeder og film direkte på din harddisk (som du kan udskifte til en større hvis du har lyst. Jeg har 500GB i min). og så understøtter den helt gratis mulighed for 3D materiale. Så du ikke skal ud at invistere i en dyr blueray afspiller med 3D undersøttelse. Som KUN kan det ene formål.

og så er der forvirringen: "Men PS3 har kun 1.3 hdmi.. Skal man ikke bruge 1.4 hdmi for at 3D virker?" Svaret er nej.. 3D og 1.4hdmi blev lanceret på stort set samme tid, og det har skabt en del forvirring omkring det. og en playstation 3 fremviser fantastisk 3D med et hdmi 1.3... resten kommer an på det TV du bruger.

Så jeg kan varmt anbefale dig en ps3 som medie-maskine.
Af mhca
Hej Weygan.

Tak for det lange svar.

Ja, jeg har tænkt på PS3 media server. Jeg kender godt programmet og mulighederne i det.
Jeg ville dog synes, at det ville være fedt, hvis man ikke behøves bruge PC'ens kræfter (og 200 watt strøm) for at se film fra Mkv-filer.

Jeg tror dog, at det vil kunne svare sig for mig at undgå firmware opdatering så muligheden for jailbreak kan beholdes. Jeg håber, at den måske kan give gode media-muligheder.
Af chrfog
det skal nok lige nævnes, at du ikke kan spilel online uden at opdatere firmware, hvis du ikke vidste det.
Af Supergris
chrfog skrev:du kan også bruge programmet mkv2vob, så laver den dine mkv filer om på ingen tid. mine øjne kan ikke se forskel på den rene mkv fil og den nye mpg-fil eller hvad man nu lyster. programmet kan endda dele mkv-filen op for dig, så du kan ligge den på ps3, som har fat32, så den er begrænset til 4gb filer.

som alternativ kan du købe en ekstern harddisk, formatere den til ntsc, så kan du plugge den til ps3'en via usb og så kan filerne i størrelse være som du ønsker.
Hvordan formaterer man til ntsc??? :o
Af Weygan
mhca skrev:Hej Weygan.

Tak for det lange svar.

Ja, jeg har tænkt på PS3 media server. Jeg kender godt programmet og mulighederne i det.
Jeg ville dog synes, at det ville være fedt, hvis man ikke behøves bruge PC'ens kræfter (og 200 watt strøm) for at se film fra Mkv-filer.

Jeg tror dog, at det vil kunne svare sig for mig at undgå firmware opdatering så muligheden for jailbreak kan beholdes. Jeg håber, at den måske kan give gode media-muligheder.
Det var så lidt du, er altid til tjeneste.

- Nu har jeg altid været modstander af sådanne piratieri, så det vil jeg selvfølgelig ikke bakke dig op omkring. Men jeg vil dog som ovenstående nævne at du nok får problemer med diverse online-funktioner, der vil blive slået fra hvis du ikke opdaterer. Systemet kan endda finde på at være så grov at tvinge dig til at opdaterer for bare at kunne åbne forskellige spil. Det vil ligeledes IKKE være muligt for dig at opleve noget af 3D-fordelene hvis du ikke opdaterer. og de nyere funktioner vil ligeså ikke være tilgængelige.

Så skal du bruge den til at jailbreake med, så er der MEGET du vil mangle. Heriblandt diverse sikkerhedsopdateringer som beskytter din playstation 3 fra vira osv. En playstation 3 kan lige så let blive smittet med virus og diverse lort, ligesom en hver anden computer kan. Og da jeg kan læse du jailbreaker, så er du jo konstant udsat for faren ved en inficeret fil. Så pas på.
Af chrfog
Supergris skrev: Hvordan formaterer man til ntsc??? :o
når du formaterer, så kan du selv vælge om du vil have den som fat32 eller ntsc
Af Supergris
chrfog skrev:
Supergris skrev: Hvordan formaterer man til ntsc??? :o
når du formaterer, så kan du selv vælge om du vil have den som fat32 eller ntsc
Tror nok du skal google " ntsc "!!!
Af mhca
Jeg er klar over, at jailbreak kan gøre tingene lidt besværligt.

Mit formål med jailbreak ville dog ikke være at anvende til piratspil, men derimod for at opnå bedre multimediamuligheder (man kan jo håbe, at der kommer en masse homebrew). Jeg vil ikke kalde det pirateri, omend jeg er i tvivl om det er direkte ulovligt at køre med jailbreaked firmware.

Så vidt jeg har forstået, så findes der vist nogle proxy-fixes til at undgå at blive påtvunget FW-opdateringen, hvor man stadig kan spille online.

Desværre satte Elgiganten lige prisen 300 kr. op igen i går aftes, så jeg nåede ikke at bestille. Så kan jeg lige skubbe det lidt endnu.
Overvejer at vente helt til specialet er afleveret, som oprindeligt planlagt, og så må jeg se hvad det ender med for en firmware. Hvis den er 3.41 eller lavere, så kan jeg jo kigge på jailbreak, hvis ikke, så må jeg bruge PS3'eren som den er.

Mvh. Martin