Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey alle!

Når jeg smider skærmbilledet fra min computer over på min fladskærm i VLC, og sætter billedet til 16:9, bliver hele fladskærmen ikke fyldt ud - der er en lille kant som ikke gør, og det gælder generelt når jeg har sat den til min computer. Jeg har kigget i opløsningen og den står på det højeste: 1920x1080.

Er det noget i kan forklare mig? :-)
Af Ven
Jeg vil tro der hentydes til at der ved overføring af et 16/9 billede opstår sorte områder i højre og venstre side af skærmen - det er min erfaring.

Mit gæt er at skærmen er "720p", men med en opløsning på 1366x768. Ægte 720p (1280x720) og 1080p (1920x1080), har begge et forhold på 16/9 ca. lig 1.7778, mens 1366/768 ca. er 1.7786, hvilket vil sige at bredden er lidt større end ved 16/9-forholdet, så der opstår ekstra plads i siderne. På nogle TV kan man strække billedet ud så det passer, hvilket så vil medføre en lille deformation af billedet (cirkler bliver ellipser).
MrDanielson skrev:Når jeg smider skærmbilledet fra min computer over på min fladskærm i VLC, og sætter billedet til 16:9, bliver hele fladskærmen ikke fyldt ud - der er en lille kant som ikke gør, og det gælder generelt når jeg har sat den til min computer. Jeg har kigget i opløsningen og den står på det højeste: 1920x1080.
Jeg oplever det samme når pc er sluttet til tv'et. Kanten er ca 1 cm hele vejen rundt. Men billedet er fint, så jeg gider ikke forsøge at fjerne den
O_O
Af MrDanielson
Rasmus Larsen skrev:Tænker du her på de sorte bokse når du ser film i toppen og bunden?
Dog ikke :-)
Peter Schrøder skrev:
MrDanielson skrev:Når jeg smider skærmbilledet fra min computer over på min fladskærm i VLC, og sætter billedet til 16:9, bliver hele fladskærmen ikke fyldt ud - der er en lille kant som ikke gør, og det gælder generelt når jeg har sat den til min computer. Jeg har kigget i opløsningen og den står på det højeste: 1920x1080.
Jeg oplever det samme når pc er sluttet til tv'et. Kanten er ca 1 cm hele vejen rundt. Men billedet er fint, så jeg gider ikke forsøge at fjerne den
O_O
Ja, det er lige den kant jeg snakker om. Hmm!
Ven skrev:Jeg vil tro der hentydes til at der ved overføring af et 16/9 billede opstår sorte områder i højre og venstre side af skærmen - det er min erfaring.

Mit gæt er at skærmen er "720p", men med en opløsning på 1366x768. Ægte 720p (1280x720) og 1080p (1920x1080), har begge et forhold på 16/9 ca. lig 1.7778, mens 1366/768 ca. er 1.7786, hvilket vil sige at bredden er lidt større end ved 16/9-forholdet, så der opstår ekstra plads i siderne. På nogle TV kan man strække billedet ud så det passer, hvilket så vil medføre en lille deformation af billedet (cirkler bliver ellipser).
Nej, min skærm er 1080p, og mit grafikkort understøtter det skam også...

Hvis jeg smider en film på, gør jeg følgende:

Åbner VLC Media Player med en film på, ændrer størrelsen til 16:9, og så opstår der den lille kant rundt om..
Peter Schrøder skrev:
O_O
Hej
Hvis tv er udstyret med overscan, vil det fjerne den tynde streg i top og bund, forudsat at det sættes til.
MigSelv skrev:
Peter Schrøder skrev:
O_O
Hej
Hvis tv er udstyret med overscan, vil det fjerne den tynde streg i top og bund, forudsat at det sættes til.
er ikke bekendt med om det findes på mit tv. Noget du ved hvor man kan finde?
[/quote]Hvis tv er udstyret med overscan, vil det fjerne den tynde streg i top og bund, forudsat at det sættes til.[/quote]

Mit TV (Samsung) har ikke overscan. "Screen fit" er vist det nærmeste. Men uanset screen fit eller ej, så er der en smal sort kant hele vejen rundt.
Af Niemi
Du skal ind i dit ATI / nVidia kontrolpanel og lege med indstillinger. Overscan er det første du googler + din driver version.
Af Niemi
Og så skal du indstille dig på at bruge en 3-4 dage på at få det til at spille. HDMI er en kælling! (B