Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, jeg skal bruge en god skærm på 20-22 tommer til at se på røntgenbilleder. Det vil sige at detaljegraden i gråtoner er altafgørende. Vi har et mørkt rum til at kigge på billederne primært, og en specialskærm her. Nu mangler vi gode monitors i behandlerrum, hvor der er lidt mere lys, og hvor man ikke nødvendigvis har brug for en skærm til 15.000 kr eller mere.

jeg har søgt på jeres forum og set I har svaret på et lignende spørgsmål i 2009. Men der er jo kommet nye skærme siden.

Sidst anbefalede i IPS-panelskærme, hvad med PVA-erne, eksempelvis Eizo EV 2333? Alle forslag er velkomne, til priser under 6.000 kr.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til behandling af gråtoner skal du holde dig fra alt hvad der rimer på VA-teknologi. IPS er helt klart dét du søger. På vores liste over anbefalinger findes der mange bud på IPS-baserede skærme.

Det kunne være et par af modellerne fra Dell, såsom U2311 eller 2209WA.
Hej
Jeg er også på udkig efter en ny skærm, men til grafisk, CAD og normal brug og mit valg blev en skærm fra Eizo. I den forbindelse har jeg været en del rundt på Eizo´s hjemmeside og der findes der en serie der hedder: RadiForce, som er beregnet til medicinsk brug. I denne serie er der 2 skærme til den pris du efterlyser, men jeg har ikke erfaring med dem, da det er uden for min kompetance.

http://eizo.se/

Venlig hilsen
John
Af donoester
PVA er et ganske udmærket valg, hvis du bare lige vil sige hvilket sygehus det drejer sig om :D
Spøg til side.
jeg har søgt på jeres forum og set I har svaret på et lignende spørgsmål i 2009. Men der er jo kommet nye skærme siden.
Så meget sker der ikke helt indenfor det segment.

Du skal gøre op med dig selv om du vil have en monokrom eller farveskærm. Ved monokromskærme er du helt og aldeles sikret gårtoner uden farvestik - og nu hvor du slipper for farvefiltre, så er lysstyrken også generelt noget højere ved monokrom-skærme.

Måske leder du egentlig efter en monitor med DICOM gamma-profil, dvs. en skærm der fx. har 10 bit gråtoneskala og gør sådan så sorte/mørke nuancer "mappes" til lidt lysere nuancer (efter DICOM luminans-kurven). Jeg har ikke forstand på det - men det er vel netop i mørke områder, at der kan gemme sig megen kritisk information (?)

Hvis du har meget is i maven, kan dette måske være noget: http://cgi.ebay.de/Eizo-Radiforce-G20-G ... 3a5f3595ee

Hvis det godt må være en lidt mere almindelig skærm, så vil jeg tippe på en NEC LCD2090UXi eller LCD2190UXi - hvis det ikke gør noget det er 4:3 format. Den har DICOM profil-understøttelse.
LCD2490WUXi, PA241W er også muligheder, hvis der erplads nok på bordet til 24" widescreen. De har begge DICOM gamma-korrektur. Alle skærme kræver brug af det medfølgende program GammaComp for at skifte til den rette gammakurve.

Jeg tror du blir nødt til at bide i det sure æble, for monokrom skærme er generelt rasende dyre til det formål du skal bruge en til. Hvis du skal have QXGA (2048x1536) bliver det også meget dyrt, monokrom eller ej. Der er også skærme kun henvendt til medicialindustrien, fra eksempelvis Barco, NDS og en del flere... Men igen, jeg tvivler på de har noget som helst i det prisområde.