Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af maritza
Hej alle. Jeg vil prøve at kalibre mit TV (PS50C7705)i henhold til THX, idet jeg ikke er 100% tilfreds. Men, men at købe et par THX blå filter briller til 1,99 dollers og give over 80 dollars i fragt synes jeg lige er i overkanten :(( . Er der nogen der har en anden måde eller ide til hvad man kan gøre. Eventuelt kan vi være flere der køber et par som vi kan deles om ;) Jan
Senest rettet af maritza 03 okt 2010, 13:41, rettet i alt 1 gang.
Af bantam
Farvefiltre dur i praksis ikke til at kalibrere TV med en CMS - og slet ikke gråtoneskalaen. Du komme lige så langt, eller faktisk nok længere ved at bruge Dennis Thomsens indstillinger her (det ser ud til, at han har rettet op på et problem omkring farvemætningen, efter at vi har ping-ponget lidt på e-mail - måske en interessant oplysning for andre, der har brugt hans indstillinger tidligere):

http://dennisthomsen.dk/

Som udgangspunkt kan et TV med så avancerede indstillingsmuligheder og afvigende standardsindstillinger ikke kalibreres uden godt måleudstyr.

Det vil dog være en fordel for dig at bruge et (PLUGE-)billede med blacker-than-black til at justere BRIGHTNESS (LYS) efter at have lagt Dennis' indstillinger ind, så TV'ets gengivelse af sortniveau/shadow-details passer til dine omgivelser. Et sådant testbillede findes på f.eks. StarWars-DVD'erne og andre DVD'er fra Lucasfilm (under THX-menuen/ikonet).
Af Mysen
Inde under menu --> billede -->avancerede indstillinger kan du finde noget, der hedder ekspertmønster. Mønster 1 er god til både kontrast, gamma og hvidbalanceindstillinger.
Jeg fik i hvert fald justeret til et bedre billede selv om jeg har prøvet både Dennis Thomsen' og Rasmus Larsens indstillinger.
Især gamma, som på Dennis' tv skal stå på +2 og på Rasmus' tv på +1 irriterede mig. Dette mønster gjorde det nemt, at se at jeg selv skal bruge +1.

Ikke just en prof kalibrering, men alligevel et nyttigt værktøj.
Af maritza
Hej Bantam og mysen, tak for jeres svar, dem vil jeg arbejde videre efter. Det skal nok lykkedes mig at få et godt billede.