Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BlackBandit
Hvormange køber tv, uanset teknologien af hensyn til størrelsen ?

Der skal vel være samspil mellem tv'et aktuelle str og afstanden til foretrukken placering hvor ballerne hviles...

Var på besøg hvor tv'et var et 63" og siddeafstanden ikke væsenligt større end hjemme - du milde, mine stakkels øjne flakkede rundt og kunne ikke falde til "ro" i billedet fra tv'et..

En anden ting - er så gammel i gårde at jeg udemærket kan huske diverse debatter omkring VHS kontra Beta --- Stereo kontra Quadru -- bluray kontra hd-dvd og mange andre... Nu er det så lcd kontra plasma. Her spiller Rosentahl-effekten ind, selvfølgelig er det tv "man" selv har købt, det bedste, ikke sandt ?

Hvorfor skal "flueknepperiet" altid spille en større rolle end det faktuelle subjektive for individet ?

Nyder at læse om andre's erfaringer med hint eller ditten - positivt såvel som negativt og håber hver især er tilfredse med det de nu har og i modsat fald, hvorfor ikke :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi får i ny og næ spørgsmål til nykøb hvor den primære parameter er størrelsen, så der er helt klart nogen der prioriterer en stor skærm højere end billedkvaliteten. Om størrelsen er fundet ud fra seriøse overvejelser, eller om det blot er "more is better"-mentaliteten der har vundet melder historien sjældent noget om.

I mit tilfælde valgte vi 50" fordi Pioneer ikke lavede noget mindre. Jeg kunne godt have ladet mig nøjes med 42", selvom det nok er revideret til 46" i dag... ;)
Af BlackBandit
yakken: Kan læse du forstod pointén :D Der er intet galt i at bruge størrelsesparameter - jeg var blot interesseret i at høre hvor tæt folk sad ved deres alter 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg sidder selv 2.5 meter fra skærmen, hvilket er lidt for langt væk til HD (men nok fint for øjnene), OK til gode SD-udsendelser og frygteligt til "Venner" og andet amerikansk møg (altså "møg" som i billedkvaliteten af udsendelsen, ikke indholdet nødvendigvis).
Af PeterD
Min kæreste siger at størrelsen ikke betyder noget, når vi er sammen foran tvet.. :)
Af Mysen
50" og 3,5 meter til skærmen.
selv jeg sidder for tæt på til venner og lign. programmer i samme kval.

kan kun lige akkurat fornemme et skarpere billede i Full-hd i forhold til 720p
Af BlackBandit
Tak for jeres input. Glemte jo i farten, selv at beskrive pladsen omkring alteret her..
Lidt over 2,3 meter er siddeafstanden, alt efter om nakken lænes tilbage :) Stadig i mine øjne en anelse for tæt da skærm-str fylder det perifere syn. (ved godt det perifere syn dækker næsten 180gr men)
Kan klart skelne mellem SD - 720p og Full HD.. Ser ingen serier overhovedet - ingen fodblod men derimod DRHD - NG - Discovery og History i 720p og FILM både SD og BD :p

Med 9 højtalere, godt styret af Onkyo'en, i stuen (stor tak til kæresten for udvist tolerance) er/var det et kunststykke at få alt på plads..