Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle!

Jeg ved ikke lige om det er det rigtige forum, men håber at i er i stand til at hjælpe alligevel :)

Jeg har for nylig erhvervet mig et Samsung (LE40C650), og det er virkelig et anbefalelsesværdigt tv. Jeg har dog et lille problem med min surround-anlæg:

Når jeg i lydmenuen vælger eksterne højtalere, kan jeg ikke vælge lydformatet Dolby Digital, men derimod kun PCM.

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg spiller en film fra et usb-drev, direkte i tv'et, kan jeg sagtens vælge DTS/DD. Altså må min forbindelse fra fjernsyn til lydanlægget være i orden.

I teorien kunne det jo så være HDMI forbindelserne fra mine kilder der var ringe, men det tror jeg ikke på, da jeg ingen problemer har overhovedet med billedet (1080p).

Det er som om, at man bare ikke kan vælge surround lyd fra HDMI kablerne på tv'et. Det burde da ikke være noget problem for fjernsynet at sende lyden direkte igennem?!?

Mine kilder alle er forbundet via HDMI til tv'et, og derfra går spdif output fra tv'et gennem optisk kabel (toslink).

Er der nogen der kan hjælpe mig med at ændre dette, eller forklare hvorfor jeg ikke kan?

På forhånd mange tak! :)
Banning skrev:Hej alle!

Jeg ved ikke lige om det er det rigtige forum, men håber at i er i stand til at hjælpe alligevel :)

Jeg har for nylig erhvervet mig et Samsung (LE40C650), og det er virkelig et anbefalelsesværdigt tv. Jeg har dog et lille problem med min surround-anlæg:

Når jeg i lydmenuen vælger eksterne højtalere, kan jeg ikke vælge lydformatet Dolby Digital, men derimod kun PCM.

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg spiller en film fra et usb-drev, direkte i tv'et, kan jeg sagtens vælge DTS/DD. Altså må min forbindelse fra fjernsyn til lydanlægget være i orden.

I teorien kunne det jo så være HDMI forbindelserne fra mine kilder der var ringe, men det tror jeg ikke på, da jeg ingen problemer har overhovedet med billedet (1080p).

Det er som om, at man bare ikke kan vælge surround lyd fra HDMI kablerne på tv'et. Det burde da ikke være noget problem for fjernsynet at sende lyden direkte igennem?!?

Mine kilder alle er forbundet via HDMI til tv'et, og derfra går spdif output fra tv'et gennem optisk kabel (toslink).

Er der nogen der kan hjælpe mig med at ændre dette, eller forklare hvorfor jeg ikke kan?

På forhånd mange tak! :)
5.1 lyd fra eksterne kilder ( undtaget tv tuner lyd - DR HD ), som videresendes fra tv, ender op som 2.0 DD i surround receiver.
Af Banning
Hvorfor ender det op som 2.0 kanalers lyd?

Jeg har tilsluttet en PS3, som med garanti sender lyd ud i 5.1 kanalers surround..

Kan fjernsynet ikke sende surround igennem?
Brugeravatar
Af MigSelv
Banning skrev:Hvorfor ender det op som 2.0 kanalers lyd?

Jeg har tilsluttet en PS3, som med garanti sender lyd ud i 5.1 kanalers surround..

Kan fjernsynet ikke sende surround igennem?
Som skrevet står, tv videresender ikke 5.1 lyd, undtaget de kanaler der via tv tuner har 5.1. I dag via dvb-t gør DR HD brug af 5.1 lyd.
Den bedste måde er også, at forbinde lyd til surround ( direkte fra kilde ), alt efter receiver kan billede også forbindes den vej. Hvis ikke, billede til tv direkte fra kilde, og lyd som tidligere beskrevet.
Af Banning
Jeg tror du har misforstået mine indlæg lidt..

Jeg har ikke tilsluttet fjernsynet til tv-signal, men når fjernsynet afspiller en film fra et USB-stick kan det godt spille i 5.1.

Jeg kan simpelthen ikke vælge 'Dolby Digital', da denne indstilling er grå (ikke-markerbar)?!?

Det er jo ikke muligt at forbinde alle mine kilder direkte til lydanlægget, da der simpelthen ikke er indgange nok :(
Af Hans CL
Banning skrev:Jeg tror du har misforstået mine indlæg lidt..

Jeg har ikke tilsluttet fjernsynet til tv-signal, men når fjernsynet afspiller en film fra et USB-stick kan det godt spille i 5.1.

Jeg kan simpelthen ikke vælge 'Dolby Digital', da denne indstilling er grå (ikke-markerbar)?!?

Det er jo ikke muligt at forbinde alle mine kilder direkte til lydanlægget, da der simpelthen ikke er indgange nok :(
Jeg ved ikke, hvorfor du ikke kan vælge DD (2.0) i menuen, men jeg tror, at det er fordi, at du skal ændre noget i lydopsætningen på enten TV'et eller din PS3. Forsøg f.eks. at skabe kontakt mellem din receiver og TV'et ved at aktivere Anynet funktionen.

Men det ændrer ikke på dit hovedproblem, som Migselv har beskrevet; nemlig at dit Samsung TV ikke vil videresende digitallyd sourround fra en ekstern kilde som en PS3 som andet end DD 2.0 via den optiske port. Det har jeg selv erfaret med mit PS7705 TV. Her er der vist ikke anden løsning end at forbinde kilden direkte til din surround forstærker og herfra videre til TV'et.

Det er normalt ikke noget problem, sålænge man ikke skal se 3D, hvad jo ikke er aktuelt for dit TV. Men der skal selvfølgelig være en ledig HDMI- eller digital lydport på din receiver, hvilket jeg kan forstå er en udfordring for dig. Men så må du jo "bare" fjerne en af dine andre kabler eller købe en ny receiver med flere indgange! :)

Hans CL