Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.

Er der nogle firmaer i Storkøbenhavn, som tager ud til kunderne med måleudstyr og kalibrerer skærme?

Er nysgerring på hvad prisen ligger på pr. time og om settings bliver "indkodet" i skærmen, således at det ikke umiddelbart kan ændres af "pilfingre".. :)

Nogle anbefalinger?
Af bantam
Det er forskelligt fra TV til TV om det er muligt at låse indstillingerne. På visse tV skal man omkring service-menuen for at kalibrere f.eks. hvidbalancen - og så er den naturligvis ikke så nemt tilgængelig For pilfingre. for andre TV foregår det hele i brugermenuen - og der kan man som sagt på nogle TV låse indstillingerne.

Der findes et par kalibratorer på Sjælland - og prisen ligger typisk omkring kr. 2500 til kr. 3000 - men det kan naturligvis varierer i forhold til, hvor meget arbejde, der skal udføresi den konkrete sagt (mere elle mindre).
Af PeterD
Tak for linket yakken!..., men jeg bor i København og Av-precision ligger i Horsens, så det bliver ikke rigtig aktuelt for mig...

Er der slet ingen firmaer i København som kalibrerer fladskærme..? Jeg kan ikke finde noget hverken på flatpanels.dk eller søstersíden recordere fra 2010..?

Jeg er lutter øren hvis folk kender nogle steder ....!!

Anyway:

Er dette vejen til at komme ind i servicemenuen på en Panasonic X20'er:

1. Hold down the {VOL -} button ON THE PLASMA TV itself. Not Remote
2. Press the {RECALL} button on the remote control 3 times
3. The Service Menu will be displayed.

4. Use the {2} buttons to select "SRV-TOOL"
and press the {OK} button to access it.

5. HIGHLIGHT the box on the right side of the last option: (Navigate by usi ng the arrow buttons on the remote)

6. Then press and hold the {MUTE} button on the remote for 3 seconds.

TIME = Hours and Minutes of Operation.
COUNT = Times the Plasma was Powered On.

7. To exit, press & hold the {POWER} button ON THE TV for few seconds.

Er der nogle derude med en Panasonic skærm som har prøvet/tør prøve..??
Af hdmi
Jeg er ret sikker på av-precision også tager turen til københavn.
Brugeravatar
Af hans123
hifiklubben har vist også en mand eller to der klarer opgaven

Samt der er også en Sjælland mand der kan det

Kan ikke huske hvem men var med i fælleskøbet på recordere forum
Af PeterD
Super, Hans123.

Et stort tak for de fine links :)

Dejligt med folk som har lyst til at hjælpe andre.

Fortsat god dag :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
AV-precision kører til Sjælland. Otto er desuden en af debattørene herinde, og han har skrevet et par af de artikler vi har liggende i vores fokus-arkiv.
Af PeterD
Til orientering:

Cso.dk fra Lyngby kalibrerer kun tv og audioudstyr såsom Pioneer og hjemmebiografer og ikke de "billigere" skærme omkring 7000 kr. fra Sony og LG etc.

De mente ikke der var nok at hente billedmæssigt som kunne forsvare prisen for en kalibrering på 2300 kr. Et Pioneer derimod, ville de godt have haft fingerne i...
Af Fredtoft
PeterD skrev:Til orientering:

Cso.dk fra Lyngby kalibrerer kun tv og audioudstyr såsom Pioneer og hjemmebiografer og ikke de "billigere" skærme omkring 7000 kr. fra Sony og LG etc.

De mente ikke der var nok at hente billedmæssigt som kunne forsvare prisen for en kalibrering på 2300 kr. Et Pioneer derimod, ville de godt have haft fingerne i...
Carsten er også en full-service installatør/projektdesigner, som hovedsageligt kalibrerer de løsninger han selv leverer.

Hvis ikke du kan nå at komme med på et afbud til det tidligere fælleskøb med Otto Jørgensen og Henrik Peulicke, så er der i hovedstadsområdet i hvert fald stadig http://www.csn-teknik.dk/ og http://www.masonaudio.com at tage fat i.

Du skal dog nok orientere dem om hvilket TV du har, så de kan tage med i betragtning hvilke muligheder det giver, og om de har det rigtige udstyr (LED-belysning og eventuelt CMS). Der er stor forskel på hvor omfattende en fuld kalibrering af en skærm er i vore dage.
Af PeterD
En sidste ting til en nybegynder:

Kan nogen give mig en logisk forklaring på, hvorfor en plasmaskærm har bedst af at blive kalibreret EFTER 100 til 150 timer med tændt tv...?

Er det pga. teknologien?