Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Som specificeret i emnefeltet søger jeg et godt TV til vores meget lille stue (4x4m. Vi købte et Prosonic B23F6D (lavet af UMC) med Full HD og indbygget DVD i Føtex i går, men jeg er mildest talt ikke overbevist om kvaliteten.

Billedkvaliteten er overall "rimelig", men der er problemer banding i mørke nuancer og tydelig ujævn baggrundsbelysning ved sort skærm.
Jeg syntes fjernsynet er langsomt. Opstart tager 25 sekunder og digitale kanaler skifter med 4 sekunders forsinkelse efter tryk på fjernbetjening.
Da vi afspillede en film via USB gik den i stå 2/3 inde i filmen med besked om at komprimeringsformatet ikke understøttes. Jeg har ikke så meget erfaring med USB afspilning direkte på TV, men jeg gætter på at der her været en lille fejl komprimeringen som ikke voldte problemer på min PC, men som fjernsynets "processor" ikke kan håndtere.

Nu vil jeg altså høre jer om I kan anbefale mig noget. Optimalt Vil jeg gerne have et lille fjernsyn, da sofaen står 1,5 meter fra fjernsynet. Vi vil optimalt have indbygget DVD, da det sparer plads, men mistænker at man ikke kan få gode fjernsyn med indbygget DVD?
USB afspilning er et stort plus. Full HD er godt, men 720 kan bruges som alternativ. Andre krav: MPEG 4, DivX, DVB-C, billedkvalitet.

Jeg har kigget på følgende men er ikke sikker på om de er gode valg:
Philips 22PFL5614H (uden DVD)
Sharp LC22LE320 (uden DVD)
Sony BX20D (med dvd)
Amitech 22LF200DB/24L390 (med DVD. Ligner dog meget et UMC??)

Kan I anbefale noget som er bedst eller bedre?
Af PeterD
Det er vist praktisk talt UMULIGT at få en fladskærm med indbygget DVD til at vise et godt billede.

Hold dig LANGT VÆK fra små LCDskærme fra mærkerne Prosonic (Dansk Supermarked) og UMC (Aldi). Jeg taler af bitter erfaring!

Af de nævne ville jeg vælge Sony, men under 30" er billedrør stadig det eneste som viser det bedste billede, her er fladskærme ikke bedre.

Jeg overvejer selv en lille skærm til køkkenet, men vil nok vente en tre-fire år før OLED skærmene i 14" er til at betale...

BTW. Kan man overhovede se Sony's XEL-1 i aktion nogle steder?
Af Arki
Sony havde en med sidste år på Hifi messe i Odense :)

og lur mig om de ikke tager den med igen i år, messen finder sted den 16 og 17 i næste måned i Odense.

Hilsen Fristrøm
Af BrianH
Du skal have et 26", mindre dur ikke efter min mening. Men det skal du selvfølgelig selv bestemme.

Samsung lavet nogle udmærkede 26" som f.eks det her:
http://www.cinemagic.dk/shop/26-samsung ... 5830p.html

En DVD afspiller kan fås så lille, at den kan stå på en bogreol, så at købe de discountskærme med indbygget DVD ville være dumt, hvis det kun er af pladshensyn
Af Mikael Hansen
Jeg får ikke min kone til at godkende et 26" fjernsyn. Vi havde et 20" 4:3 lcd før det nuværende.
Det skal tilføjes at jeg har et loft på 3000 kr.
Kan man få et panel på under 26" som er ok? Altså rimelige farver, betragtningsvinkler, kontrast osv?
Af Villanyi
Maks. 26'' ?
Det gør mig næsten trist..
Af PeterD
Når/hvis du træffer et valg , glæder jeg mig til en grundig brugeranmeldelse, da jeg selv overvejer et "lille tv".

Syntes dog langt fra at billedekvaliteten er god nok endnu på de små flade, med undtagelse af Sony's XEL-1... :)

Må dog indrømme at Samsungs UE22C4000 ser spændende ud...
Af Letten
Mikael Hansen skrev:Jeg får ikke min kone til at godkende et 26" fjernsyn.
That's a divorce waiting to happen ;)
Af Mysen
hehe jeg kan huske, jeg for nogle måneder siden bad flatpanels om hjælp til at overtale min kæreste til at 50" passede bedre til stuen end 46"

Det her er lidt andre målestoksforhold :p
Af Letten
Mikael, forklar din kone at et selv 24" 16:9 har et 4% mindre billede end jeres gamle 20" 4:3.

Du kan sammenligne her:
http://www.cavecreations.com/tv2.cgi

Et 26" 16:9 er svarer til et 21,2" 4:3

Ellers er min anbefaling iøvrigt at købe et CRT billedrørs TV på dba.dk. De koster ingen penge og giver et meget bedre billede end de helt små LCD-skærme.