Log ind med sociale netværk
24 sep 2010, 10:16
Den har få zoner med local dimming som gør at der kan fremkomme halo effekter. Desuden har den LG 850 glasfront - og derved mange reflektioner.
Topanbefalet - og nok noget af det bedste der er lavet indenfor LCD verdenen.
Novatic skrev:Perfekt sort hjælper jo ikke hvis den ikke er i stand til at skilne gråtonerne fra hinanden...så læg ikke så meget i det.. (men mener at den vist klare det godt).yakken skrev:LE824/820 kan næsten være med på dét punkt. Personligt rangerer LE824 ret højt på anbefalelseslisten. LG's model har nogle lidt triste bånd i LED-belysningen, som jeg ikke er så vild med.Men Sharp LE820 er jo Edge LED; og derfor stor risiko for backlight bleed, hvor LG 850 er full-LED og derfor perfekt sort.
Desuden skulle banding kun være synligt fra en langt ude vinkel, og selv der er det ikke alle der kan se det iflg. flere erfaringer fra folk.
Den har få zoner med local dimming som gør at der kan fremkomme halo effekter. Desuden har den LG 850 glasfront - og derved mange reflektioner.
LG UH 55750v,
Panasonic 50V20,
Onkyo TSR608B,
PS3 Slim
Panasonic 50V20,
Onkyo TSR608B,
PS3 Slim
24 sep 2010, 11:08
Halo effekten er selvfølgelig ærgelig, men det er vist kun fra siderne det skulle kunne ses.
Og Sharp LE810/LE820 har også glasfront.
Men hvis man får fat på et perfekt Sharp eksemplar, er jeg sikker på det er noget af det bedste indenfor LCD. Men alt det clouding er altså noget af et minus ved Edge LED.
Senic skrev:Den klarer jo netop shadow details godt.Novatic skrev:Perfekt sort hjælper jo ikke hvis den ikke er i stand til at skilne gråtonerne fra hinanden...så læg ikke så meget i det.. (men mener at den vist klare det godt).yakken skrev:LE824/820 kan næsten være med på dét punkt. Personligt rangerer LE824 ret højt på anbefalelseslisten. LG's model har nogle lidt triste bånd i LED-belysningen, som jeg ikke er så vild med.Men Sharp LE820 er jo Edge LED; og derfor stor risiko for backlight bleed, hvor LG 850 er full-LED og derfor perfekt sort.
Desuden skulle banding kun være synligt fra en langt ude vinkel, og selv der er det ikke alle der kan se det iflg. flere erfaringer fra folk.
Halo effekten er selvfølgelig ærgelig, men det er vist kun fra siderne det skulle kunne ses.
Og Sharp LE810/LE820 har også glasfront.
Men hvis man får fat på et perfekt Sharp eksemplar, er jeg sikker på det er noget af det bedste indenfor LCD. Men alt det clouding er altså noget af et minus ved Edge LED.
24 sep 2010, 11:15
Jeg er meget glad for alle jeres indlæg. Men det jeg ikke kan fordrage ved sådanne forum, er at det bliver en diskussion frem for en hjælp til trådopretteren.
Det er ingen som har svaret mig på hvor det er muligt at se Sharp tv.
Når nu jeg sidder som intetanende ang. teknologi i tv, så er ord som Shadow details
Local dimming
Backlight bleed
Virkelig ikke til at forstå, selv om jeg har forsøgt mig med at gennemlæse div. guides osv. her på siden.
Så i må meget gerne skrive, hvad det har at betydning for mit tv.
Sætte stor pris på jeres hjælp
Det er ingen som har svaret mig på hvor det er muligt at se Sharp tv.
Når nu jeg sidder som intetanende ang. teknologi i tv, så er ord som Shadow details
Local dimming
Backlight bleed
Virkelig ikke til at forstå, selv om jeg har forsøgt mig med at gennemlæse div. guides osv. her på siden.
24 sep 2010, 11:41
Local dimming relaterer til LED TV. Der findes grundlæggende to typer LED skærme - edge LED og backlit LED. Edge LED har dioder langs kanten af skærmen der lyser ind mod midten, hvor de på backlit LED sidder bag selve panelet og lyser udad. Edge LED har den fordel at skærmen kan gøres meget tynd fordi der ikke skal være noget bag panelet, ulempen er at de ofter lider af ujævn lysfordeling. Backlit LED har jævnere lysfordeling, men skærmen bliver tykkere. Local Dimming handler om at dioderne på nogle backlit LED TV kan skrues op og ned i lysstyrke for hver diode separat, hvilket i teorien giver mulighed for bedre kontrast og sortniveau, fordi der kan slukkes helt for dem dér hvor billedet skal være sort. Problemet er at der (endnu) ikke er dioder nok - ideelt burde der være en for hver pixel i billedet, idag mener jeg typisk der er omkring 1000 "zoner", hvilket ikke er nær nok til at undgå uheldige bieffekter omkring detaljer i kontrast/lys mellem de forskellige zoner.
Backlight Bleed er en betegnelse for at lyset fra LED eller lysstofrør bag panalet "lækker" rundt langs kanten af skærmen - hvis skærmen viser et helt mørkt billede og lyset i lokalet er slukket kan man ofte se lys rundt langs kanten af billedet, specielt på billige skærme.
Håber det hjalp lidt
Szafranski skrev:Når nu jeg sidder som intetanende ang. teknologi i tv, så er ord som Shadow detailsShadow detail handler om hvor godt de aller mørkeste nuancer i billedet kan skelnes fra hinanden. Forestil dig en gråtoneskala der går fra hvid til sort i f.eks. 20 trin. På nogle TV vil de 3-4 mørkeste gråtoner ikke være til at skelne fra den sorte. Pointen er at hvis du f.eks. ser en meget mørk film (gyser i et mørkt værelse eller en skov eller lignende) så kan det være svært at skelne hvad der sker, fordi alt under et vist niveau bare bliver en sort "masse". Det er vigtigt at sammenholde dette med sortniveauet som der har været ekstremt meget fokus på de seneste par år - mange tror fejlagtigt at hvis bare sort er "dyb" nok på en skærm, så er alt andet godt, og skærmen med den dybeste sort må per definition være den bedste. I praksis hjælper det ikke noget at have den sorteste sort, hvis det sker på bekostning af detaljerne i mørke billeder.
Local dimming
Backlight bleed
Local dimming relaterer til LED TV. Der findes grundlæggende to typer LED skærme - edge LED og backlit LED. Edge LED har dioder langs kanten af skærmen der lyser ind mod midten, hvor de på backlit LED sidder bag selve panelet og lyser udad. Edge LED har den fordel at skærmen kan gøres meget tynd fordi der ikke skal være noget bag panelet, ulempen er at de ofter lider af ujævn lysfordeling. Backlit LED har jævnere lysfordeling, men skærmen bliver tykkere. Local Dimming handler om at dioderne på nogle backlit LED TV kan skrues op og ned i lysstyrke for hver diode separat, hvilket i teorien giver mulighed for bedre kontrast og sortniveau, fordi der kan slukkes helt for dem dér hvor billedet skal være sort. Problemet er at der (endnu) ikke er dioder nok - ideelt burde der være en for hver pixel i billedet, idag mener jeg typisk der er omkring 1000 "zoner", hvilket ikke er nær nok til at undgå uheldige bieffekter omkring detaljer i kontrast/lys mellem de forskellige zoner.
Backlight Bleed er en betegnelse for at lyset fra LED eller lysstofrør bag panalet "lækker" rundt langs kanten af skærmen - hvis skærmen viser et helt mørkt billede og lyset i lokalet er slukket kan man ofte se lys rundt langs kanten af billedet, specielt på billige skærme.
Håber det hjalp lidt
Senest rettet af RogueAgent 24 sep 2010, 11:50, rettet i alt 1 gang.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Technics SL-1210 mkII / Denon DL-110
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Technics SL-1210 mkII / Denon DL-110
24 sep 2010, 11:46
Og ikke for at øge forvirringen, men personligt ville jeg pege på et 47" LG LD750N til ca. 8k som et af de bedste LCD TV i prisklassen op til 10-13.000 kr. Billedkvaliteten på LD750N burde være omtrent som på det langt dyrere LE850N, blot uden LED local dimming (med de fordele og ulemper det nu har) og uden reflekterende frontglas.
Szafranski skrev:Jeg er meget glad for alle jeres indlæg. Men det jeg ikke kan fordrage ved sådanne forum, er at det bliver en diskussion frem for en hjælp til trådopretteren.Tjaa, men det kan jo nok ikke være meget anderledes, når det nu er åben for diskussion hvilket råd der er det bedste
24 sep 2010, 13:39
RogueAgent svar hjalp da lidt på det, og ved godt en diskussion ikke kan undgås.
Har også altid haft det sådan, at man skal se skærmen i levende live. Så kan så mange finde ord være lidt gyldig, hvis bare man synes om billedet. Ved godt at de film de kører i butikkerne, er lavet til at fremstå bedst muligt.
Jeg har noteret mig alle jeres forslag, og vil i dag begive mig på rundtfart og tjekke dem ud. Skal nok give lidt feedback, på hvad jeg har fundet ud af.
Har også altid haft det sådan, at man skal se skærmen i levende live. Så kan så mange finde ord være lidt gyldig, hvis bare man synes om billedet. Ved godt at de film de kører i butikkerne, er lavet til at fremstå bedst muligt.
Jeg har noteret mig alle jeres forslag, og vil i dag begive mig på rundtfart og tjekke dem ud. Skal nok give lidt feedback, på hvad jeg har fundet ud af.
24 sep 2010, 13:39

Hvis man er ked af glasfronten, så har 814-modellen ikke frontglas, men er mat.
Novatic skrev: Og Sharp LE810/LE820 har også glasfront.Det testede eksemplar af LE820 havde ingen bleed eller clouding
24 sep 2010, 14:20
yakken skrev: Det testede eksemplar af LE820 havde ingen bleed eller cloudingRasmus eksemplar af fx C7705 plasmaen havde heller ikke buzz, men alligevel begynder flere og flere folk at melde tilbage om det. Clouding og backlight bleed er tilfældigt fra model til model. Som sagt; hvis man får en LE820 uden de problemer har man en kanon skærm. Det er er der ingen tvivl om. Men synes alligevel det skal nævnes, så folk ikke evt. får sig en ubehagelig overraskelse. Både plusser og minusser skal oplyses (ihvertfald i mine øjne).
24 sep 2010, 14:44
Novatic skrev:Rasmus eksemplar af fx C7705 plasmaen havde heller ikke buzz, men alligevel begynder flere og flere folk at melde tilbage om det. Clouding og backlight bleed er tilfældigt fra model til model. Som sagt; hvis man får en LE820 uden de problemer har man en kanon skærm. Det er er der ingen tvivl om. Men synes alligevel det skal nævnes, så folk ikke evt. får sig en ubehagelig overraskelse. Både plusser og minusser skal oplyses (ihvertfald i mine øjne).Vi er skam helt enige. Der er ikke noget der hedder garantier blot fordi ét eksemplar ikke har fejl.
24 sep 2010, 14:52
I can't help but feel that the LC-46LE821E is something of a missed opportunity, it gets so many things right but then lets you down in a few key areas. I understand the manufacturers need to differentiate their displays from one another and to find a unique selling point but I wish Sharp's engineers had stopped drinking the marketing department's Kool-Aid and concentrated on creating a reference quality product. I honestly think that the addition of a fourth sub-pixel is retrograde step in TV design and takes attention away from the real goal which is accurate colour reproduction. Ultimately I know there will be consumers who like the expanded colour gamut but it isn't what the content creators intended.
Overall the LC-46LE821 has a lot going for it including excellent build quality, a reference Greyscale and very good video processing. It's just a shame that these merits have been overshadowed by marketing imperatives. The reality is, that this is an expensive display and there are others available, with similar screen sizes, and reference Greyscale and accurate colours, that cost a third of the price.
Hvor han siger om LG 850;
In fact there really isn't much wrong with the 47LE8900 and my only real complaints relate to issues such as slight banding on some material, the failure to detect 2:2 cadence correctly, the slightly inferior video deinterlacing, limited internet capabilities, slightly high input lag for gaming and the positioning of the rear inputs.
Vi kan jo blive ved med at diskuterer - faktummet er, at Edge LED skærme ofte lider af clouding og backlightbleed, hvor full-LED har banding. At oplyse den slags er da ikke at være en pernittengryn, men simpel information om den pågældene teknologi.
lennon skrev:På Cnet får LG850 denne svada :Og LE820 får denne her fra avforums anmeldelse;
The bad: Expensive; uneven backlight uniformity; adjustable dejudder doesn't work well; subpar bright-room performance; benefits of 240Hz difficult to discern; some stray illumination and uniformity issues.
I can't help but feel that the LC-46LE821E is something of a missed opportunity, it gets so many things right but then lets you down in a few key areas. I understand the manufacturers need to differentiate their displays from one another and to find a unique selling point but I wish Sharp's engineers had stopped drinking the marketing department's Kool-Aid and concentrated on creating a reference quality product. I honestly think that the addition of a fourth sub-pixel is retrograde step in TV design and takes attention away from the real goal which is accurate colour reproduction. Ultimately I know there will be consumers who like the expanded colour gamut but it isn't what the content creators intended.
Overall the LC-46LE821 has a lot going for it including excellent build quality, a reference Greyscale and very good video processing. It's just a shame that these merits have been overshadowed by marketing imperatives. The reality is, that this is an expensive display and there are others available, with similar screen sizes, and reference Greyscale and accurate colours, that cost a third of the price.
Hvor han siger om LG 850;
In fact there really isn't much wrong with the 47LE8900 and my only real complaints relate to issues such as slight banding on some material, the failure to detect 2:2 cadence correctly, the slightly inferior video deinterlacing, limited internet capabilities, slightly high input lag for gaming and the positioning of the rear inputs.
Vi kan jo blive ved med at diskuterer - faktummet er, at Edge LED skærme ofte lider af clouding og backlightbleed, hvor full-LED har banding. At oplyse den slags er da ikke at være en pernittengryn, men simpel information om den pågældene teknologi.
24 sep 2010, 15:04
Jeg tror ikke jeg har kaldt dig noget - heller ikke pernittengryn. Navnekalden hører ikke hjemme i en sund diskussion.
Der er fordele og ulemper ved alt, og den fjerde suppixel på Sharps model er da helt klart lidt af et gimmick, som modarbejder formålet med en kalibrering. Clouding er dog ikke dét der er problemet.
Fuld LED lider af banding i den variant som LG har brugt i LE850. Andre typer vil i stedet lide af halo-effekter. Nu må vi se hvad "nano-LED" byder på af innovation...
Der er fordele og ulemper ved alt, og den fjerde suppixel på Sharps model er da helt klart lidt af et gimmick, som modarbejder formålet med en kalibrering. Clouding er dog ikke dét der er problemet.
Fuld LED lider af banding i den variant som LG har brugt i LE850. Andre typer vil i stedet lide af halo-effekter. Nu må vi se hvad "nano-LED" byder på af innovation...
Opret konto
For at kunne logge ind skal du være tilmeldt. Det tager kun få sekunder at tilmelde sig, og giver dig langt flere muligheder på boardet. Som tilmeldt bruger kan du desuden få tildelt udvidede tilladelser af en boardadministrator. Før du tilmelder dig bedes du sikre dig at du er bekendt med vore vilkår for anvendelse og relaterede politikker. Læs også reglerne for de forskellige fora når du besøger dem.
Log ind på din konto