Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Letten
Mine forældre har behov for en skærm til deres kontor, som kan bruges til såvel let PC-brug som TV.

22-24" antages at være passende.

Men hvad skal man vælge?

TV? eller monitor med tuner?

Opløsning?

VGA vs. DVI vs. HDMI?

Faldgruber?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vælger du et TV vil det være en model, som er så kraftigt nedprioriteret, at kvaliteten vil være ret tvivlsom. Vælger du en monitor med tuner, så vil det være et nicheprodukt, som er baseret på et dårligt TN-panel.

Har dine forældre overvejet at købe en monitor og en ekstern TV-boks? På den måde er selve skærmen i det mindste i orden. Det kunne være en Dell U2311, som fås til under 2000 kr. hos DustinHome. Så mangler der blot en TV-boks og en underhøjttaler eller lign. til lyden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er som jeg skrev ovenfor et TN-panel, som kan kendes på sine elendige betragtningsvinkler. Meget lidt ideelt til brug som TV. Historien vil være den samme hvis du ser på et TV i samme størrelse, hvor du dog kan være heldig at finde en model med et bedre panel - desværre så er opløsningen typisk en hel del lavere end det du får med en monitor.

Hvis der blot skal ses TV på kontoret i ny og næ og man ikke stiller de store krav, så kan dit eget bud godt bruges, men det er altså ikke en perle man får i disse kombimodeller.
Af Letten
Hvis det ender med TV løsning, er HDMI så en god nok forbindelse mellem TV og PC?

Og vil opløsning/aspect ratio også passe til PC?

Til TV-brug er 1920*1080 vel overkill på 22", men det er vel en god ide når det skal bruges til PC?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, HDMI er en god forbindelsestype. Det bliver ikke bedre end dét.

Mht. opløsning, så skal du helst op i 1920x1080, da alternativet hedder 1366x768 på et TV, hvilket er lige i underkanten. Det vil ikke være behageligt at arbejde ved en skærm med sådan en opløsning i længere tid med mindre man har problemer med nærsynethed i forvejen.
Af Letten
yakken skrev:Mht. opløsning, så skal du helst op i 1920x1080, da alternativet hedder 1366x768 på et TV, hvilket er lige i underkanten. Det vil ikke være behageligt at arbejde ved en skærm med sådan en opløsning i længere tid med mindre man har problemer med nærsynethed i forvejen.
Du siger noget, gu' ve' om ikke PC i 1366*768 er bedre for ældre mennesker?

Ikoner og tekst bliver vel ret småt (men skarpt) jo højere opløsningen er. Desktoppen bliver større, hvis du forstår hvad jeg mener.

Jeg har tidligere eksperimenteret med at sætte fontstørrelser op for at de gamle bedre kunne læse det.
Af bimbobo
Den samsung ambefalet i linket har intet MPEG4 tuner for HDTV..
så vidt jeg kan se på Samsungs side.

Jeg har en LG22LH2000 og selvom det er kun 1366*768 har MPEG4 og slot til CAM Modul plus en enkelt HDMI port.
Har Yousee kabel og det er OK som tv+PC monitor.