Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dajs
Hey there,

Beklager hvis jeg berører et emne, som måske allerede er både berørt og besvaret - men mistede overblikket med at søge.

Anyways! Jeg har udsigt til en SVINEBILLIG Apple 27" LED Cinema Display - og jeg er 100% PC bruger - kører rent PC miljø...så ikke noget MAC, Bootcamp eller andet.

Kan jeg få et godt resultat ud af at sætte sådan en skærm på min PC og hvad skal jeg evt. anskaffe mig af adapter, kabler osv.?

Pfh. tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er andre der har fået sat Apples 24" model til deres PC ved at købe en omformer fra USA. Du kan måske søge dig til tråden her i forum. Jeg ved dog ikke om denne omformer understøtter duallink, hvilket er en forudsætning for at kunne trække skærmen.
Af Dajs
Trække skærmen... meaning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
SKærmen kører med en opløsning, som ikke kan klares med båndbredden fra én TDMS transmitter på et grafikkort. En sådan kører kun ved 165 MHz, hvor du skal bruge en smule mere for at kunne trække den opløsning som Apples 27" model kører med. Dertil bruger man to TDMS transmittere, hvilket betegnes som "Duallink". Jeg kan derimod ikke huske om den omtalte omformer kunne håndtere båndbredder på 330 MHz eller om den var begrænset til "single link". Hvis det sidste er tilfældet, så dur løsningen ikke.

Jeg kan se, at der nu findes en duallink-version af adapteren som kan købes her:
http://www.amazon.com/Mini-Displayport- ... =pd_cp_e_2

Tråden om 24" modellen her i forum findes her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =apple+dvi
Af Dajs
Jeg har talt med en leverandør i dag.

Han siger, at det vil virke såfremt grafikkortet har en displayport (det har mit kort - det er nyeste ATI generation), hvorefter man så sætter sådan en fætter her på:

http://www.deltaco.dk/?itemid=%28DP-1501%29

Men...ja...man kunne jo bilde mig hvad som helst ind. Jeg har ingen forudsætning at all for at vide, om det holder vand.

Håber lidt på nogle flere vise ord fra folk, der enten ved mere eller måske da har eksperimenteret med det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ahh... det meldte din historie jo ikke noget om. Hvis du har displayport, så kan du naturligvis godt sætte skærmen til. Du kan dog stadig ikke justere skærmens farver mv. da dette gøres i Mac OS.
Af Dajs
Well, my bad - kunne jo ha' informeret noget bedre. Sry.

Vil det sige, at jeg kan køre full resolution (2560 x 1440) - men jeg kan ikke gøre det mindste ved f.eks. contrast, brightness osv...(ej heller via ATI softwaren på skærmkortet)?

Med andre ord vil jeg altid være tvunget til at køre med samme indstillinger billedmæssigt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, du får ingen mulighed for at styre farverne overhovedet. Dvs. kalibrering kan du skyde en hvid pil efter.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, nu skal jeg jo ikke lyde som en sur gammel mand, men i mit andet indlæg var der også et link til hvordan du får brightness til at virke på en 24" Cinema-skærm. Samme finte virker nok også på en 27" model. Lysstyrken er dog én ting - farverne en anden.

Min erfaring med udelukkende at kalibrere farver vha. software er ikke god. Typisk så kan man finjustere de sidste detaljer, men hvis farverne er helt i skoven, så bør man justere skærmen fyisk på plads først.
Af Dajs
Link eller ej så kan vi vel godt blive enige om, at du sagde, at jeg ikke ville kunne justere "farver mv." og efterflg. svarede du nej til mit spørgsmål på, om jeg ville kunne justere "contrast, brightness osv." - ja, du svarede faktisk, at jeg overhovedet ikke ville kunne styre det :)

Præcis samtidig finder jeg så ud af i en Apple-tråd, at ATI-software KAN styre både gamma, contrast, brightness og farve. Det var et link, jeg fik af en ven.

Men lad os nu ikke misforstå. Vi har vist begge lært noget af denne tråd - og det er jo genialt! Jeg er ihvf. glad for din hjælp - ellers havde jeg måske ikke stødt på de forskellige ting.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet med den løsning du linker til er jo blot, som nævnt, at det ikke er skærmen du justerer, men derimod dit grafikkort. Dvs. du foretager en softwarejustering, som kompenserer for et hardwareproblem, hvilket jeg selv ikke har super gode erfaringer med.

Du kan finjustere farverne ind EFTER du har lavet en fysisk kalibrering af skærmen via dens eget interface, men på din måde har du ikke rigtigt mulighed for at komme rundt i hele farverummet (se billedet heruder) da skærmen allerede har en fysisk begrænsning på yderområderne i form af dens egen indstilling. Giver det mening eller skal jeg omformulere mig?

Nedstående kunne være afgrænsningen af farverummet, som skærmen var forsynet med når du ikke har adgang til justering i selve skærmen. Indenfor de tre punkter kan du justere farverne vha. dit grafikkort, men yderpunkterne kan du ikke røre ved. Tingene bliver ikke mere røde, grønne eller blå end dette diagram viser uanset hvor meget du så end hiver i håndtagene på din PC.
Billede
Af Dajs
Ok, makes sense - tak!

Jeg graver lige lidt rundt i det; så må vi lige se!
Brugeravatar
Af Inside
Mig som har lavet tråden med 24" skærmen.

Og som der er beskrevet, så er der ingen problemer med at få kontrol over brightness ved at bruge bootcamp softwaren. Men må dog advarer om at installere den nyeste udgave af bootcamp (version 3.1). Den fik nemlig mine farver til at fucke totalt op. Skulle heldigvis formaterer samme dag, så gik tilbage til bootcamp 3.0 og der var ingen problemer.

Men måske bare mig der var uheldig med at opdaterer fra 3.0 til 3.1. Men ville i hvert fald lige fortælle det så du ikke for et shock når du ser farverne ;)