Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har for nylig købt mit første fladskærms-tv, et Samsung UE46C6005, som desværre lider voldsomt af clouding - meget lig det, der beskrives i denne tråd.

Jeg kan heldigvis returnere tv'et, og det vil jeg gøre, men jeg vil gerne spørge folk her, om de kan anbefale et andet 46-tommers tv i nogenlunde samme prisklasse (ca. 10.000 kr.), som ikke lider af clouding? Jeg har kig på Philips 5605, som har direct LED og skulle være helt fri for clouding, men som til gengæld har en ret ringe fjernbetjening. Ja, jeg ved det godt, jeg stiller store krav - men det må da være muligt at finde et tv uden clouding OG med en fornuftig fjernbetjening, uden at skulle op i de forskellige topmodeller til 15.000 kroner og derover? ;;)

Jeg er klar over, at der nok kommer mange af denne type meget subjektive forespørgsler her, men jeg har prøvet mange andre muligheder, og tilsyneladende er problemet, at de fleste mennesker går mere op i, at deres tv skal være tyndt som pergament, snarere end at det har god billedkvalitet! Og tynde tv betyder edge LED, som betyder clouding... i grove træk. Og ud over den omtalte Philips 5605 har jeg ikke kunnet finde tv med direct LED i den lavere prisklasse.

Jeg har også forsøgt at få et svar ud af Philips' kundeservice, om man kan bruge en af deres egne universalfjernbetjeninger med 5605 - altså specifikt om de ekstra funktioner, der findes i universalfjernbetjeningerne, kan blive "forstået" af tv'et, for det hjælper jo ikke at have en fjernbetjening med flere knapper, hvis tv'et alligevel kun kan "forstå" de kommandoer, der findes på den medfølgende fjernbetjening - men jeg får kun uklare svar fra Philips. Er der evt. nogen her, der har prøvet den løsning?

På forhånd mange tak for hjælpen! :)
Af Steen Bay
Hvorfor LED? Hvis du ikke går så højt op i et tyndt, smart design, så vil et 'almindeligt' LCD TV ('LED-TV' er også LCD) med CCFL baggrundsbelysning give dig betydeligt mere TV for pengene. Du kan f.eks. få et 47" LG LD750N til vistnok ca. 8500,- kr, og personligt tror jeg at det er et af de absolut bedste LCD-TV på markedet, uanset pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Edge LED og clouding er desværre oftest lig hinanden med mindre man bruger klasse 1 paneler. Det får du dog ikke i dit prisleje. Der vil være så stor variation fra eksemplar til eksemplar, at selvom nogen skriver at deres XXX LED-TV ikke har clouding, så kan dén model du køber sagtens have det alligevel. Der er ingen garantier overhovedet. Selv ved køb af et B&O-TV, hvor man på forhånd kasserer dårlige paneler, så kan du risikere at få et dåligt eksemplar, men forskellen er så at du hér får dit TV ombyttet.

Ethvert TV med en IR-baseret fjernbetjening kan styres af en universalbetjening. Dette gælder også Philips' modeller. Om deres egne universalbetjeninger så har den rette funktionalitet ved jeg ikke, men det system jeg selv bruger (Lintronic) er fuldstændig ligeglad med hvad der oprindeligt udsender IR-kommandoen - den skal nok genskabe den.
Af Dennis N
Hej Steen

Tja, god pointe! Svaret er, at jeg har fået det indtryk, at LCD-tv (med CCFL) også i meget stor udstrækning lider af clouding - eller i hvert fald af, at baggrundslyset skinner igennem mørke områder, selv om det måske er mere jævnt end ved clouding, så det mere kommer til udtryk som manglende evne til at levere ordentlig sort og god kontrast. Tager jeg fejl? Bortset fra clouding'en ved det Samsung 6005, jeg har på prøve nu, er jeg meget tilfreds med kontrasten, og som jeg har forstået det, er det netop LED-tv'enes styrke.

Men LD750N ser bestemt spændende ud - det har tilsyneladende alt, hvad angår funktioner! Har du nogen personlig erfaring med det? Så vidt jeg kan se, er det ikke anmeldt her på flatpanels.dk.

Jeg har faktisk kigget lidt på en anden LG-model, LE850N, som skulle være rigtig godt og have direct LED, men det koster så også ca. 17.000 kr., selv om det skulle kunne fås i en parallelimporteret version, der hedder LE8500, til ca. 13.000 kr. Det skulle til gengæld have problemer med refleksioner pga. en stor glasplade foran skærmen. Lider LD750N af det problem - altså refleksioner?
Af Dennis N
Hej Yakken

Jeg er helt med på, at tv'et nok skal reagere på kommandoerne fra en universalfjernbetjening, så længe det er de samme kommandoer, der findes på den medfølgende fjernbetjening. Men hvad med andre funktioner? Fidusen med en universalfjernbetjening til Philips 5605 skulle være at få adgang til FLERE funktioner via fjernbetjeningen, så det, jeg er i tvivl om, er, om tv'et vil genkende de ekstra kommandoer, en universalfjernbetjening har i forhold til den medfølgende fjernbetjening - selv om der er tale om en Philips universalfjernbetjening.
Af Han den anden
Jeg lytter lige med her. Er selv i samme situation. Er på mit 3. ;;) Sony 55" EX500.
1. led af clouding - det røg retur.
2. havde ridser i skærmen og
3. (som jeg pt har hjemme nu), lider ikke så meget af clouding men af mørke streger fra top til bund (bares). 4 stk fordelt jævnt på skærmen. Ses specielt ved fodbold og golf hvor kameraet panorerer.

Det ryger retur til elgiganten på torsdag. Gør brug af min returret.

Jeg er ved at være desperat. Var i Hifiklubben i går og fik en snak med dem. De anbefalede plasma, men det er jeg ikke til. Har også gik på LG. Havde et 37" LB1R før og var super tifreds med det, bortset fra størrelsen. sidder 4 - 5 meter fra TV'et.
Af Steen Bay
Dennis N skrev:Hej Steen

Tja, god pointe! Svaret er, at jeg har fået det indtryk, at LCD-tv (med CCFL) også i meget stor udstrækning lider af clouding - eller i hvert fald af, at baggrundslyset skinner igennem mørke områder, selv om det måske er mere jævnt end ved clouding, så det mere kommer til udtryk som manglende evne til at levere ordentlig sort og god kontrast. Tager jeg fejl? Bortset fra clouding'en ved det Samsung 6005, jeg har på prøve nu, er jeg meget tilfreds med kontrasten, og som jeg har forstået det, er det netop LED-tv'enes styrke.

Men LD750N ser bestemt spændende ud - det har tilsyneladende alt, hvad angår funktioner! Har du nogen personlig erfaring med det? Så vidt jeg kan se, er det ikke anmeldt her på flatpanels.dk.

Jeg har faktisk kigget lidt på en anden LG-model, LE850N, som skulle være rigtig godt og have direct LED, men det koster så også ca. 17.000 kr., selv om det skulle kunne fås i en parallelimporteret version, der hedder LE8500, til ca. 13.000 kr. Det skulle til gengæld have problemer med refleksioner pga. en stor glasplade foran skærmen. Lider LD750N af det problem - altså refleksioner?
LED har ikke i sig selv nogen indflydelse på kontrasten, og tror at TV med Direct-LED (bag panelet) kan lide lige så meget af clouding som TV med CCFL. Jeg har ingen personlige erfaringer med LD750N, men betragter det som en lidt (meget) billigere udgave af LE850N, blot uden LED local dimming (som langt fra er uproblematisk), og uden reflekterende glasfront.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dennis N skrev: Men hvad med andre funktioner? Fidusen med en universalfjernbetjening til Philips 5605 skulle være at få adgang til FLERE funktioner via fjernbetjeningen, så det, jeg er i tvivl om, er, om tv'et vil genkende de ekstra kommandoer, en universalfjernbetjening har i forhold til den medfølgende fjernbetjening - selv om der er tale om en Philips universalfjernbetjening.
En universalfjernbetjening har typisk ikke 100% faste knapper. Der vil altid være et portion uden en label på, som du kan bruge som du vil. Derudover har mange nyere fjernbetjeninger et display hvor du selv kan tilføje nye knapper. Mit eget system har ikke en eneste fast defineret knap. Hvis jeg hellere vil have tasten "1" til at skifte til DVD og tænde for lyset, så får man den bare til det...
Af lennon
Kiggede lidt på 42" LE850N i Giganten idag . Og der er godt nok heftige refleksioner - faktisk det værste af samtlige opstillede. Nu er min nuværende stue ikke den værste, men alligevel . . . Jeg er altså heller ikke vild med betragtningsvinklerne på LCD . Man skulle ikke flytte sig ret langt fra sweetspot før man kunne se hvad der var LCD og hvad der var plasma på udstillingsvæggen . .
Af epo555
Steen Bay skrev:Du kan f.eks. få et 47" LG LD750N til vistnok ca. 8500,- kr, og personligt tror jeg at det er et af de absolut bedste LCD-TV på markedet, uanset pris.
det får ikke lige den bedste kritik på avforums.com, "Thanks: Gave 0, Got 1 After having spent some time and watched a couple of movies on this model I have to comment the black level. It is simply bad to awfull, just a matter of how good set you've generally been used to. I would say that this is considerably worse than early 2008 LG *6000-series models produced. If I'd try to illustrate the difference it is close to if *LG6000 were to produce a point of reference RGB=0 this unit were comparably around RGB=25to30 level. Just try the difference yourself with Paint or etc. It's that bad. You can't really talk about black here, more like medium dark grey - on a dimmed room that is ofcourse. In a fully lit environment it would hardly make a difference. "
http://www.avforums.com/forums/tv-shoul ... ld750.html
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har personen i dét indlæg forsøgt at ændre farverummet på TV'et? Han snakker om PC-input, hvilket kører i RGB-farverummet - det gør almindelige BluRay og andre HDMI-kilder derimod ikke, hvilket giver en forkert repræsentation af farverne (og især yderpunkterne sort og hvid).
Af Dennis N
yakken skrev: En universalfjernbetjening har typisk ikke 100% faste knapper. Der vil altid være et portion uden en label på, som du kan bruge som du vil. Derudover har mange nyere fjernbetjeninger et display hvor du selv kan tilføje nye knapper. Mit eget system har ikke en eneste fast defineret knap. Hvis jeg hellere vil have tasten "1" til at skifte til DVD og tænde for lyset, så får man den bare til det...
Yakken, jeg forstår godt, at man i princippet kan få en fjernbetjening til at sende 1000 forskellige signaler - det, jeg er i tvivl om, er, hvorvidt tv'et kan forstå flere signaler end dem, den medfølgende fjernbetjening kan sende. Altså har Philips programmeret tv'et til at kunne reagere på flere signaler end dem, den medfølgende fjernbetjening er programmeret til at kunne sende? For ellers får man jo intet ud af at have en fjernbetjening, der kan sende en masse ekstra signaler...
Af Dennis N
Steen Bay skrev: LED har ikke i sig selv nogen indflydelse på kontrasten, og tror at TV med Direct-LED (bag panelet) kan lide lige så meget af clouding som TV med CCFL. Jeg har ingen personlige erfaringer med LD750N, men betragter det som en lidt (meget) billigere udgave af LE850N, blot uden LED local dimming (som langt fra er uproblematisk), og uden reflekterende glasfront.
Jeg synes ellers, at man kun læser om clouding i forbindelse med CCFL-LCD-tv og Edge LED-tv, og at Direct LED netop skulle eliminere problemet? Under alle omstændigheder slipper jeg næppe for clouding ved at købe LD750N, som er et CCLF-tv, med mindre du havde haft en konkret viden om, at netop dette tv ikke led af clouding. Og ifølge epo555's indlæg har andre åbenbart dårlige erfaringer med den model...

Jeg er altså lidt tilbage ved udgangspunktet og hører derfor stadig gerne fra folk, der har erfaringer med en tv-model uden clouding.