Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har dit PS63C7705 line bleed?

Af miko
Jeg kan kun bekræfte hvad Rasmus siger om retention, det er blevet væsentligt bedre efter 150+ timer ved alm. brug. Jeg var en smule forsigtig med alt for skarpe og lyse settings i starten. Har også 50" som var ret slem med retention de første 100 timer. Men det er blevet næsten ikke eksisterende problem.
Desuden er de hakkende panoreringer forsvundet og billedet står fuldstændigt fantastisk.
Fik lidt af et chok da jeg satte den til, gråt i gråt billede. Men efter at have læst AVSforums indstillinger, som jeg havde læst fra ende til anden, fik jeg da et, mere end tåleligt billede. Nu står billedet knivskarpt, crispt og lækkert.
Sort er sort, jeg er jo så heldig jeg aldrig har set et Kuro panel!
Gad godt godt at have 63"eren, men nu tør jeg næsten ikke at skifte! :p

Nåh ja... ingen linebleed...
Af NintendoB
Det er jo et super tv jeg har fået købt mig her ::l

Det har nu kørt i små 180 timer og jeg har stadig masser af line bleed på lortet man kan ikke en gang se discovery HD uden at få det kastet lige i hovedet :(

Så det er mig en gåde hvordan alle andre kan leve med det for det går sq ikke væk af sig selv her...
Af trykkertor
Kan bekræfte at linebleed er til tider forstyrrende.
I nogle tilfælde er den helt ok, medan ved andre totalt grim.

Til eksempel når logoen til Velux vindue er på tv i en reklame, så er det helt tosset.
Også den grønne skærmen til motion pictures assosiation.

Billede

Billede

Nu har mit fjernsyn gået 350 timer, og kan bare bekræfte at linebleed ikke går helt væk.
Men den har blevet bedre i løbet af de første 100 timerne.
Af NintendoB
Kan samsung ikke rette dette linebleed problem via en Firmware update ?

For det er da helt til grin at et 2010 tv til over 20.000 kr skal havde disse problemer !!
Brugeravatar
Af Weissbier
NintendoB skrev:Kan samsung ikke rette dette linebleed problem via en Firmware update ?

For det er da helt til grin at et tv til over 20.000 kr skal havde disse problemer !!
Hvis bare en firmwareopdatering kunne klare sagen. Line bleed og retention relaterer sig til selve plasmapanelet, og det lader sig desværre ikke opdatere på andre måder end at kassere fjernsynet og købe et nyt. :(
Af viol8r
NintendoB skrev:Kan samsung ikke rette dette linebleed problem via en Firmware update ?
For det er da helt til grin at et 2010 tv til over 20.000 kr skal havde disse problemer !!
Nu er det jo altså kun et problem, når det fremprovokeres. Ved almindeligt materiale er det ikke et problem (personligt generer det ikke mig, og jeg er ellers rimelig kritisk).

Mange plasma har line bleeding (LG, Panasonic mv. i større eller mindre grad), og det er noget som lidt hører plasmateknologien til (selvfølgelig med undtagelser). Glæd dig i stedet over den gode billedkvalitet end noget, der kun kan ses på mønstre/billeder, hvor det fremprovokeres... :-)

Jeg vil dog gerne lige prøve på mit 63" at tage et billede af det "grønne" billede, som der er vist i ovenstående.
Af NintendoB
Weissbier skrev:

For det er da helt til grin at et tv til over 20.000 kr skal havde disse problemer !!
Hvis bare en firmwareopdatering kunne klare sagen. Line bleed og retention relaterer sig til selve plasmapanelet, og det lader sig desværre ikke opdatere på andre måder end at kassere fjernsynet og købe et nyt. :(
Arr men for satan da også ;;)

Så må samsung jo bar ud og skift hele lortet ind til jeg står med et tv som ikke har problemet !
Af NintendoB
viol8r skrev:
Nu er det jo altså kun et problem, når det fremprovokeres. Ved almindeligt materiale er det ikke et problem (personligt generer det ikke mig, og jeg er ellers rimelig kritisk).

Mange plasma har line bleeding (LG, Panasonic mv. i større eller mindre grad), og det er noget som lidt hører plasmateknologien til (selvfølgelig med undtagelser). Glæd dig i stedet over den gode billedkvalitet end noget, der kun kan ses på mønstre/billeder, hvor det fremprovokeres... :-)

Jeg vil dog gerne lige prøve på mit 63" at tage et billede af det "grønne" billede, som der er vist i ovenstående.
Fremprovokeres Okay ;)

Jeg behøver ik fremprovoker det det kommer skam helt af sig selv, Jeg kan ikke en gang se en flyver på discovery HD uden at se linebleed ud fra dens vandrette vinger så slemt er det.

Jeg tror man skal sidde i en ordentlig hashtåge for ikke at kunne se det linebleed jeg har på tvet og det er end da uden at skulle fremprovoker det via mønstre/billeder...
Af lennon
Vil næsten håbe at du har et defekt tv - hvilket andre brugeres positive udsagn også tyder på . .
Af NintendoB
lennon skrev:Vil næsten håbe at du har et defekt tv - hvilket andre brugeres positive udsagn også tyder på . .
Jamen det kunne meget jo godt tyde på at jeg har men det kan jo også ske at jeg bar er den eneste som tør akende at jeg har købt noget skidt ;)
Af viol8r
NintendoB skrev:
viol8r skrev: Jeg vil dog gerne lige prøve på mit 63" at tage et billede af det "grønne" billede, som der er vist i ovenstående.
Fremprovokeres Okay ;)
Jeg behøver ik fremprovoker det det kommer skam helt af sig selv, Jeg kan ikke en gang se en flyver på discovery HD uden at se linebleed ud fra dens vandrette vinger så slemt er det.
Jeg tror man skal sidde i en ordentlig hashtåge for ikke at kunne se det linebleed jeg har på tvet og det er end da uden at skulle fremprovoker det via mønstre/billeder...
Fair nok. Jeg har prøvet et lille eksperiment, som jeg egenlig synes skærmen klarede meget godt.
MPAA billedet fra tidligere i tråden, der åbenbart skulle være problematisk (billedet er taget med et kamera af skærmen):

[img]http://dennisthomsen.dk/downloads/c7705_mpaa1.jpg[/img]

Man kan SVAGT ane line bleed ved linjerne - og måske imellem de to web-adresser, men man skal godt nok kigge efter (og billedet her er en rimelig god repræsentation af, hvad mine øjne ser).

Med lidt zoom ind på områderne, der kan være problematiske kan man slet ikke se det...

[img]http://dennisthomsen.dk/downloads/c7705_mpaa2.jpg[/img]

[img]http://dennisthomsen.dk/downloads/c7705_mpaa4.jpg[/img]

Jeg prøvede så lige et andet eksperiment - nemlig retention. Ovenstående MPAA billede har nok været på skærmen i ca. 10 minutter, da dette billede blev taget (100% hvid).

[img]http://dennisthomsen.dk/downloads/c7705_retention1.jpg[/img]

Altså ikke et spor af MPAA-billedet (er der heller ikke ved 50% hvid, desværre blev mit billede der lidt for uskarpt til at kunne postes).

Et andet sjov eksperiment er så at se skærmen med 0% hvid (ja, sort). Og så fristes man jo til at sige DAMN... :s

[img]http://dennisthomsen.dk/downloads/c7705_retention2.jpg[/img]

Men faktisk er det ikke synligt med det menneskelige øje (i hver fald ikke mit). Billedet er taget med ISO6400 og eksponeret i et par sekunder. Det er taget i et helt mørkt rum og mine øjne ser stortset både rammen på fjernsynet og den hvide væg som samme "farve" - altså sort. Selve skærmen virker også helt mørk/sort, og jeg kan ikke engang med god vilje se teksten/retentionen med øjnene (hvis jeg går ca. 20 cm tæt på skærmen kan jeg ane det, men længere væk bliver det samme farve som baggrunden). Derudover forsvinder det fuldstændigt med et par sekunder med levende billede på skærmen. De vertikale streger og andet "clouding" er reflektioner fra væggen bag mig - skal ignoreres.

Det er altså kun kameraet, der kan se dette (med ekstreme indstillinger mht. ISO og eksponering) - så lad nu vær' med at bruge billedet som eksempel på, hvor dårlig skærmen er - for faktisk er det et bevis på, at den er ret god mht. retention. ;)

Så jeg kan umiddelbart roligt sige, at (i hvert fald mit eksemplar) af 63" ikke har retention og nogen bemærkelsesværdig line bleed (i kalibreret tilstand). 8)

Hvis din/jeres er værre, så prøv at hive fat i Samsung's Prestige Service - det er det, som den er til for...
Af NintendoB
Det med retention er som sådan lige glad med for der har mit tv heller ikke de helt store problemer sådan lige hva jeg kan se det er kun linebleed jeg ser, Jeg har heller ikke mere linebleed end det du viser på dine billeder der sådan lige hvad jeg kan se, Sådan som jeg ser det så er det ikke så meget de stillestående billeder som er problemet men mere billeder og text for ik at snakke om vandrette flade objekter i bevægelse som ses tydeligst altså billeder/ting i bevægelse...
Senest rettet af NintendoB 21. sep 2010, 23:52, rettet i alt 1 gang.
Af viol8r
NintendoB skrev:Sådan som jeg ser det så er det ikke så meget de stillestående billeder som er problemet men mere billeder og text for ik at snakke om vandrette flade objekter i bevægelser som ses tydeligst altså billeder/ting i bevægelse...
Har du et youtube klip eller andet levende let tilgængeligt "kilde"-materiale, hvor det er meget galt? Så vil jeg gerne prøve at teste med det..
Af NintendoB
viol8r skrev:
NintendoB skrev:Sådan som jeg ser det så er det ikke så meget de stillestående billeder som er problemet men mere billeder og text for ik at snakke om vandrette flade objekter i bevægelser som ses tydeligst altså billeder/ting i bevægelse...
Har du et youtube klip eller andet levende let tilgængeligt "kilde"-materiale, hvor det er meget galt? Så vil jeg gerne prøve at teste med det..
Nej det har jeg godt ikke desværre det kamara jeg har er et gammel et som ik vil kun fang detaljerne godt nok så nej beklager...

Men skal nok prøve at find noget udstyr som kan fang detaljerne og så skal jeg nok lig det ind her i tråden så du kan se hva jeg mener.