Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvilken skal vælges og hvorfor

Af Morten_Moller
Hejsa

Jeg står og skal have skiftet mit 6 år gamle samsung 32" fladskærm ud, med et af lidt nyere dato.

Jeg har følgende 3 i kikkerten, men kan ikke rigtig bestemme mig...
LG 42SL8500
Samsung UE40C6000
SONY KDL40EX700

Hvilken bør jeg vælge ????
Af PeterD
Ser du film og sport og skal det være under 5000 kr.?

1 SVAR= Panasonic X20.

-Bedre billede end både Sony og især-Life's Good
Ser du masser af DVD over over 5000kr:

Panasonic G20
Af Steen Bay
SL8500 er nok det bedste af dem du nævner, men det er fra sidste år, og den nyere model LG LD750N som kan fås til ca. samme pris må nok formodes at være forbedret på en række punkter.
Af Steen Bay
yakken skrev:... undtaget designet ;)
Ja, det plejer jeg også at tilføje, men glemte det denne gang. :)
Af calletv
Undskyld Steen Bay, men bliver du aldrig træt af at skamrose og anbefale LG produkter ALLE STEDER herinde, som du selv indrømmer du kun kender fra reklamekataloger?? De fleste herinde har vist fundet ud af at du af en eller anden grund er vild med LG skærme. Det virker ærligt talt som om du bare gætter og ikke i virkeligheden aner noget om det. Sorry, men det begynder at blive lidt "komiske Ali-agtigt".
Af Morten_Moller
PeterD skrev:Ser du film og sport og skal det være under 5000 kr.?

1 SVAR= Panasonic X20.

-Bedre billede end både Sony og især-Life's Good
Ser du masser af DVD over over 5000kr:

Panasonic G20
Hej PeterD
Tak for input, og jeg har været inde og kigge nærmere på G20 modellen i 42" (Panasonic TX P42G20E) og den ser bestemt heller ikke værst ud, endnu en mulig kandidat til listen.
Af epo555
Steen Bay skrev:SL8500 er nok det bedste af dem du nævner, men det er fra sidste år, og den nyere model LG LD750N som kan fås til ca. samme pris må nok formodes at være forbedret på en række punkter.
det får ikke lige den bedste kritik på avforums.com, "Thanks: Gave 0, Got 1 After having spent some time and watched a couple of movies on this model I have to comment the black level. It is simply bad to awfull, just a matter of how good set you've generally been used to. I would say that this is considerably worse than early 2008 LG *6000-series models produced. If I'd try to illustrate the difference it is close to if *LG6000 were to produce a point of reference RGB=0 this unit were comparably around RGB=25to30 level. Just try the difference yourself with Paint or etc. It's that bad. You can't really talk about black here, more like medium dark grey - on a dimmed room that is ofcourse. In a fully lit environment it would hardly make a difference. "
http://www.avforums.com/forums/tv-shoul ... toshiba-46 xv635-lg-47ld750.html
Af Steen Bay
calletv skrev:Undskyld Steen Bay, men bliver du aldrig træt af at skamrose og anbefale LG produkter ALLE STEDER herinde, som du selv indrømmer du kun kender fra reklamekataloger?? De fleste herinde har vist fundet ud af at du af en eller anden grund er vild med LG skærme. Det virker ærligt talt som om du bare gætter og ikke i virkeligheden aner noget om det. Sorry, men det begynder at blive lidt "komiske Ali-agtigt".
Beklageligt at du har fået det indtryk. Mener nu selv at mine anbefalinger er baseret på en del mere research end læsning af reklamer, men hvorvidt mine indlæg her på forummet er kompetente eller ej, tjaa, det må enhver vel selv prøve at bedømme efter bedste evne. Anderledes kan det nok ikke være et sted som her.
Af Steen Bay
epo555 skrev:
Steen Bay skrev:SL8500 er nok det bedste af dem du nævner, men det er fra sidste år, og den nyere model LG LD750N som kan fås til ca. samme pris må nok formodes at være forbedret på en række punkter.
det får ikke lige den bedste kritik på avforums.com, "Thanks: Gave 0, Got 1 After having spent some time and watched a couple of movies on this model I have to comment the black level. It is simply bad to awfull, just a matter of how good set you've generally been used to. I would say that this is considerably worse than early 2008 LG *6000-series models produced. If I'd try to illustrate the difference it is close to if *LG6000 were to produce a point of reference RGB=0 this unit were comparably around RGB=25to30 level. Just try the difference yourself with Paint or etc. It's that bad. You can't really talk about black here, more like medium dark grey - on a dimmed room that is ofcourse. In a fully lit environment it would hardly make a difference. "
http://www.avforums.com/forums/tv-shoul ... toshiba-46 xv635-lg-47ld750.html
Ingen TV er jo desværre perfekte, og det er korrekt at LCD-TV med IPS paneler (som LG og Panasonic benytter) generelt har et lidt højere sortniveau end f.eks. Samsungs paneler (som også bruges af Sony), men til gengæld har IPS paneler så bla.a. bedre betragtningsvinkler. Jeg synes dog at det lyder mærkeligt at LD750N skulle have et markant ringere sortniveau end et LG TV fra forrige år. Sidste års SL8000 model havde et kalibreret sortniveau på 0.14 cd/m2 i Rasmus' test, og i testen af den nyere model LE850N var sortniveauet forbedret til 0.11 cd/m2 uden local dimming aktiveret. Det er normalt den vej (mod det bedre) den teknologiske udvikling går, og mener at det med en vis rimelighed kan formodes at sortniveauet på LD750N vil være omtrent det samme som på LE850N (uden dimming). Både SL8000 og LE850N fik forøvrigt den relativt sjældne "Top anbefalings award" her på flatpanels.dk