Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af karse
Hey
Skriver for at hører om der er nogle der ved om der kommer PC monitors med HDMI 1.4. Grunden til jeg spørg er at jeg godt kunne tænke mig at prøve 3D på min PS3 men har ikke lige 10k+ til at smide efter et TV : /. Har søgt rundt omkring men virker ikke som om at det er på vej?

Mvh

Karse
Af bantam
Det er ikke HDMI-interfacet, der ervigtigt i forhold til at fremvise 3D på skærmen: Skærmen skal i stedet have en 3D-dekoder, der kan lave det indkomne 3D-signal om til f.eks. skiftende billeder, så resultatet kan ses gennem eksempelvis 3D-briller.

Grunden til at dette er vigtigt, er at videostrømmen kan være opbygget forskelligt.: Billederne kan være pakket i forskellige formater, f.eks. som på Blu-ray eller som en TV-stream, hvor der kan være to billeder ved siden af hinanen eller over/under hinanden.

Alternativt kunne man forestille sig at PC/grafikkort pakkede 3D-videostrømmen om til et 120[Hz]-signal, som kunne vises af monitoren. Brillen skulle så styres af PC/grafikkort og ikke monitoren.
Af trykkertor
karse skrev:Hey
Skriver for at hører om der er nogle der ved om der kommer PC monitors med HDMI 1.4. Grunden til jeg spørg er at jeg godt kunne tænke mig at prøve 3D på min PS3 men har ikke lige 10k+ til at smide efter et TV : /. Har søgt rundt omkring men virker ikke som om at det er på vej?

Mvh

Karse
3D krever ikke HDMI 1.4
3D klarer sig fint med HDMI 1.3

Noget af det der er nyt i HDMI 1.4 er jo Audio Return og Ethernet.
Og mig bekendt behøver man sjelden Audio Return eller Ethernet i en pc-monitor.

Men du behøver en skærm eller adapter der synkroniserer med 3D briller.
Og der findes jo til eksempel mange fjernsyn med HDMI 1.4 der ikke kan vise 3D.
(Panasonic G20 til eksempel, har HDMI 1.4 men er ikke et tv der kan vise 3D).

Jeg tror du har misforstået lidt om forskellen på 3D og HDMI 1.4. For de hænger ikke direkte sammen.
Af karse
hmm ja har hvist fået rodet rundt i det så. gik bare udfra at HDMI 1.4 betød at tv'et/skærmen kunne bruges til 3D og derved var 200hz :p men det jeg egentlig ville vide så om vi snart ser PC skærme med 200hz, da bl.a. PS3 ikke understøtter 120hz som de nuværende 3D PC skærme kører med.
Af bantam
Jeg bliver lidt nysgerrig: Prøv lige at forklare det der med, at PS3 ikke understøtter 120[Hz] - gerne med en kildehenvisning om muligt.

Er det spil eller film, der er tale om? Der er noget med, at spil kun understøtter 720p i 3D pga. begrænsninger i performance - men i film er det alt andet lige ikke afspilleren, der har indflydelse på frameraten - det må være TV'et, der skal indstille den optimalt - eller efter brugerens ønsker.

120[Hz] er absolut ikke en fordel til film, da 24p dermed vil afspilles med juddder (akkurat som ved 60[Hz]). Der vil selvfølgelig være mindre flicker ved 120[Hz] end ved 96[Hz].