Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sovsen
Jeg forstår simpelthen ikke det der billed forbedrings system, som på min LG ld750n hedder TruMotion 200hz. Når jeg ser alm. fjernsyn er det slået til. Slår jeg det fra, har især rullende tekster i bunden af skærmen, tendens til at rykke/hoppe. Så der er jeg ikke i tvivl. Der skal det bare være slået til. MEN så er der nogen der siger at det skal slås helt fra, når jeg feks spiller på min PS3 ? Hvorfor det ? Altså hvad er de tekniske grunde til at det skal slås fra ? Syntes ik jeg kan se forskel, men det er måske bare min ringe erfaring.
Og hvad så når jeg ser film ? Der syntes jeg oz der er nogen der siger det skal være på OFF. Og hvis det er rigtigt, gælder det så hver gang man skal se en film, uanset om det er BluRay, DVD eller alm fjernsyn ?
Og igen, hvorfor ? Vil gerne ha det maksimale ud af min nye skærm. Men er også nysgerrig for at vide hvad årsagerne er.
Iøvrigt kan jeg trykke på en knap på fjernbetjeningen, så den lige viser lidt om hvad billed kvalitet den viser lige nu. Bla opløsning og Hz. Men den har aldrig vist højere end 60 Hz. Sku der ik stå 200 Hz når TruMotion er slået til ?
Håber nogen gider tage jer tid til at forklare en Noob som mig, lidt om hvordan tingene hænger sammen... O_O
Af noxity
Mange spørgsmål :)

Når du får info på skærmen ang. opløsning og hz, så hvis den hvilket input signal den får. Så der skal ikke stå 200hz.

Når man anbefaler at slå systemet fra ved spilbrug, hænger det oftes sammen med at input-lag som regl stiger når systemet er sat til.

Når man anbefaler at slå det fra generelt, så hænger det sammen med at det introducerer artifacts. Dvs. at opstår fejl i billedet. Derudover så har det også tendens til at tilføje billedet et "hjemmevideo"-agtigt look. Men hvis du kan leve med disse bivirkninger, så kan du sagtens have systemet slået til, da det reducere hak i panoreringer mv.

Når man anbefaler at slå det fra ved film, så tænkes her specifikt på 1080p24. Altså bluray med 24hz. Her er det meningen at filmen skal afspilles ved 24hz, og derfor skal du altså ikke tvinge den til noget andet. Ved andre formater er det op til dig selv.
Af Sovsen
Hej og tak for din tid :)

Hvad betyder input-lag ?
Og det med de 24p, gælder det oz animations film ? Har lige set Shrek 3 på BluRay, og der syntes jeg at det var bedst slået til. Men det er måske noget andet, når den ikke er optaget med et rigtigt kamera...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Input lag er forsinkelse på signalet, og det kan ofte mærkes ved spil på f.eks. PlayStation 3 eller Xbox, som en forsinkelse fra der trykkes på controlleren til skærmen reagerer.

Mht. animationsfilm ser jeg ikke det store problem med at have det aktiveret, men det er nu engang besværligt at skulle ind i menuen hver gang og ændre det.