Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af anzelz
Heyo, jeg er den glade ejer af et LG 50PK350. Der er kun optisk lydudgang og da jeg er den glade ejer af en HK 980 forstærker mangler der lige et bindeled.

Jeg er dog i tvivl om hvadfor nogle signaler tv'et sprøjter ud? Vil en DAC som Dac Magic kunne konventere dem alle? Både digital tv samt film streamet over harddisk via usb?

Eller bliver jeg nødt til at bytte min amp for en surround? Og i så fald, vil en Panasonic SA-XR kunne dekode det hele?
Brugeravatar
Af Weissbier
Dit fjernsyn sender et SPDIF-stereosignal ud, og en DacMagic ville kunne gøre det, du har brug for, så du behøver ingen ny forstærker. Jeg bruger selv løsningen med en ekstern D/A-konverter med stor tilfredshed - til både fjernsyn og BD/DVD. :)
Af anzelz
Hey, det lyder da perfekt hvis jeg bare kan smide en dac på :D
Brugeravatar
Af Weissbier
anzelz skrev:Hey, det lyder da perfekt hvis jeg bare kan smide en dac på :D
Velbekomme! DAC-løsningen er fin - særlig med en DacMagic på. Så får du TV-lyd af høj klasse - ingen tvivl om det. :)
Af mhca
Du er klar over, at DacMagic i øjeblikket er til nedsat pris i Hifiklubben?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/til ... c_solv.htm

Jeg tænker bare... kan DacMagic godt løse problemet med DTS-signaler fra TV'et?
Hvis TV'et sender DTS eller lignende surround-signaler ud af den digitale port, så skal det jo dekodes, før det kan konverteres til analogt stereo-signal. Kan DacMagic godt håndtere dette?

For det er mit indtryk, at nogle DACs ikke kan hjælpe i disse tilfælde.

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Weissbier
Fjernsynet sender intet DTS- eller andre surroundsignaler ud ad den optiske forbindelse. Det er kun stereo, og derfor en DacMagic særdeles velegnet. Særlig, når den er på tilbud. :)
Af anzelz
Kan man undersøge det et sted, eller kan jeg godt gå ud fra at det kun er stereo der kommer ud?

Hvordan ser det ud med film afspillet fra harddisk, har fx nogle 720p film som tv'et ikke kan dekode, vil en Dac Magic kunne klare dem?
Måske jeg bare kan købe den i hifiklubben og så levere den tilbage hvis den ikke kan.. :)

#mcha - Jatak, det er derfor jeg kiggede på Dac Magic :)
Brugeravatar
Af Weissbier
anzelz skrev:Kan man undersøge det et sted, eller kan jeg godt gå ud fra at det kun er stereo der kommer ud?

Hvordan ser det ud med film afspillet fra harddisk, har fx nogle 720p film som tv'et ikke kan dekode, vil en Dac Magic kunne klare dem?
Måske jeg bare kan købe den i hifiklubben og så levere den tilbage hvis den ikke kan.. :)

Du kan være stensikker på, at det kun er stereo, der kommer ud, for SPDIF-signalet (standarden er fra 1980'erne) har slet ikke båndbredde til multikanallyd. :p USB-afspilning har jeg ingen erfraringer med, men jeg kan umiddelbart ikke forestille mig, at det skulle være et problem. Forudsat filerne er i et format, som dit fjernsyn kan læse selvfølgelig, og dét kan måske være dit problem.
Af anzelz
Weissbier skrev:
anzelz skrev:Kan man undersøge det et sted, eller kan jeg godt gå ud fra at det kun er stereo der kommer ud?

Du kan være stensikker på, at det kun er stereo, der kommer ud, for SPDIF-signalet (standarden er fra 1980'erne) har slet ikke båndbredde til multikanallyd. :p USB-afspilning har jeg ingen erfraringer med, men jeg kan umiddelbart ikke forestille mig, at det skulle være et problem. Forudsat filerne er i et format, som dit fjernsyn kan læse selvfølgelig, og dét kan måske være dit problem.
Mig bekendt kan optisk sagtens overføre 7.1 surround, men ikke i HD. Såfremt du har en dac til dit tv må det i hvert fald virke, men det er klart interessant om man kunne hive mere ud af det, hvis DR HD fx sender i surround skulle man næsten være et skarn og få en surround forstærker i stedet.

Idet den kan stå på bitstream går jeg udfra, at selvom fjernsynet ikke kan dekode det, kan det sende det videre til en ekstern dekoder, som kan afspille lyden?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den eneste måde at få 5.1 ud af SPDIF er ved at komprimere signalet - eks. som AC3. Dette kan gå an når du bruger en PC, men det bruges ikke på et TV. SPDIF er kun stereo i sin rå form.
Af mhca
yakken skrev:Den eneste måde at få 5.1 ud af SPDIF er ved at komprimere signalet - eks. som AC3. Dette kan gå an når du bruger en PC, men det bruges ikke på et TV. SPDIF er kun stereo i sin rå form.
Dermed er problemet stadig eksisterende, hvis man senere hen vil udvide sit setup med en HTPC. Nogle af de færdige HTPC maskiner eller vist nok også abre afspillere som WD TV (ret mig hvis jeg tager fejl) sender bare det ukodede signal ud via optisk. Risikerer man ikke her, at DAC'en ikke kan konvertere signalet?
Jeg ved godt, at det ikke er, hvad der er efterspurgt. Men jeg sidder selv i samme situation ved eventuelt TV-skifte, og jeg overvejer om det kan betale sig at købe en DAC, fremfor at skifte recieveren, hvis DAC'en alligevel ikke giver en optimal løsning på længere sigt.
Af anzelz
#yakken - Ok så er det i hvert fald fastlagt :)
Men ligesom mhca skriver, er det så dac-venligt signal den sender ud hvis man afspiller fra hd?

For ellers tænkte jeg på at prøve at min stereo til en H/K DPR
Brugeravatar
Af Weissbier
anzelz skrev:#yakken - Ok så er det i hvert fald fastlagt :)
Men ligesom mhca skriver, er det så dac-venligt signal den sender ud hvis man afspiller fra hd?

For ellers tænkte jeg på at prøve at min stereo til en H/K DPR
Hvis du sætter signalet til PCM eller LPCM, så ja.