Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andreas88
Hjælp!,

Jeg overvejer kraftigt at købe samsung PS50C7705 men jeg er i tvivl om fjernsynet er for stort (50 tommer) i forhold til afstanden?
Vi kommer til at sidde 2,5 m væk, og signalet er almindelig digital tv som vi modtager fra STOFA. 90 % af tiden vil blive brugt på almindelig tv kiggeri, og de sidste 10 % vil blive brugt på bluray.

Jeg håber virkelig der er nogen der kan være behjælpelig.
PS. Jeg har anvendt jeres gode app til at beregne skærmstørrelsen, men det kunne være rart at høre fra nogen af jer brugere, der evt. har samme setup og en lignende afstand.
Af soko
Hej

Det bliver nok en smagssag, men personligt synes jeg ikke det er for stort.

Købte selv en 40" for 4 år siden og den var ENORM i 14 dage ..... så ville jeg gerne have noget større.

Nu har jeg lige købt en 55" og den er stor, men efter ca. 3 uger er jeg klar til 60 - 65" det er konen dog ikke ;)

Mvh. soko
Af trykkertor
Man kan nærmest ikke købe for stort.
Og er man i tvivl om 2 størrelse, køb den største.
Vår 11 dage gamle 63" begynder at blive "lille" på væggen der.
Kom fra en 42", og sprang lige så godt over 50" og direkte til 63".
Og ned i størrelse vil jeg ikke igen.
Vi sidder 3.5-4 m i det daglige, og ellers 2.5 meter når jeg spiller.
Så 50" og 2.5 meter et intet problem.
Mit fjernsyn giver mig da næsten HD-billeder fra loftsantænnen med DR-kanalerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det afhænger også i høj grad af hvad du ser af udsendelser. Ældre udsendelser vil se temmelig ringe ud, selvom det er digitalt og så er 50" pludselig lidt havlstort. Et eksempel kunne være serien "Venner" som er ret katastrofal rent kvalitetsmæssigt. Ligeledes så har nogle kanaler en tendens til at komprimere billedet lige lovligt meget, hvilket heller ikke er basis for en god oplevelse.

Under normale omstændigheder, så er digitalt SD på 50" i 2.5 m afstand dog ikke et problem (jeg sidder selv i samme afstand fra mit 50"). Du skal blot være OBS på ovenstående, som af og til vil være generende. Jeg skyder dog hastigt skylden videre på medieudbyderne, som må holde igen med deres hidsige komprimering. Men så er vi nok ovre i en helt anden debat, som ikke hører til her.