Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels..

Jeg håber i kan give mig et fif med på vejen...

Jeg står mellem at skulle have en 27" iMac (late2010) eller det billig alternativ en EIZO 24` FLEXSCAN S2433WE..

Jeg skal bruge det til at redigere billeder som skal printes til reklamer...

Hvilen skærm er bedst til billed redigering og slår EIZO'en iMac'en i skærmkvalitet?

Jeg ved godt iMac'en er glossy og det måske kan blive et problem, men ud over det, hvad er så bedst?

PS. denne skærm havde jeg også set på http://www.eizo.se/default.aspx?page=11 ... V2333WH-GY

På forhånd mange tak for hjælpen...

Mvh Mads
Af donoester
Hvorfor sammenligne en helt computerløsning+skærm med en skærm? Vil en Apple Cinema Display 27" ikke være en bedre løsning - eller er det pga. måden den skal forbindes på?

I så fald vil jeg sige iMac'en er bedre til dit formål - ingen synsvinkelafhængig gammaændring. Jeg har ikke kunnet bruge S-PVA til billedredigering ihverftald (som dem der er i begge de Eizo'er du nævner).

Men tag da et kig på NEC og Eizo-skærme med IPS-panel, der er måske lidt penge at spare, hvis du har en PC i forvejen du ellers er tilfreds med. Dell har måske også noget.
Af mads1000
Hej Donoester

Vi kan også bare sammenligne med en LED Cinema skærm, det er vel næsten det samme.. Ok..

Jeg har hørt det er godt at have PVA panel, men ved ikke helt hvad den store forskel er.. hmmm.
Af donoester
Hej igen,

Cinema-skærmene bruger de samme paneler som i iMacs - men da der ikke er noget OSD på dem, er det svært at ændre lysstyrke osv. fra andet end OS X. Der er muligvis nogle muligheder, men kender ikke til det. En anden skavank er mini-displayport, som er eneste forbindelsesmetode, så hvis du kun har mulighed for DVI/HDMI er du nødt til at købe en converter (ca. 800 kr).

Det er lidt svært at finde noget objektivt at sige om PVA ifht. IPS, da det bygger på erfaringer - men kan da prøve ad. Nogen vil sikkert ikke være enige :)

PVA:
+ Responstid
+ Lyshomogenitet
+ Sortniveau (og deraf højere kontrast)
+/- Clouding/"mura". Det er som man er heldig til.
- Synsvinkler, farvenuanceskift (gammainstabilitet)
- "Black crush", mange mørkere detaljer kan ikke ses lige forfra skærmen, men kommer til syne, når skærmen betragtes lidt fra siden.
- På grund af synsvinkler og nødvendig korrigereing for black crush opfatter man tit ikke helt kontrasten som så stor.

IPS:
+ Farvepræcision (konstant gamma, til sammenligning uafhængig af synsvinkel)
+ Synsvinkler
+ Ingen black crush
+/- Lyshomogenitet: Der virker til at være noget af en varians på panelerne i stort set alle billigere skærme med IPS-panel: Ved nogle slipper der en smule lys igennem i siden, som ses ved sorte baggrunde - ved andre er det perfekt. Det er rent held/uheld.
+/- Farvestikning: Stor varians på hvor meget rød/grøn farvestikning der er på hvide baggrunde eller ej. Rent held/uheld.
- Sortniveau
- Responstid er endnu ikke helt så god som VA-paneler.

LG er p.t. eneste producent af IPS-skærme til desktop-skærme. Hvis de kunne højne kvalitetskontrollen noget mere, ville det ikke gøre noget. Med NEC eller Eizo fås kun de bedste paneler, og begge har indbygget korrektion for farvestikning, som er tilpasset hver eneste skærm der forlader produktionslinjen.
Jeg ved desværre ikke hvordan det står til med Apples skærme, men kunne forestille mig at det også er skærme af bedste sortering.