Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BrianH
Hvad gør man, hvis man vil sidde i sofaen og drikke øl og høre youtubemusik (med billeder)?

Tanken var helt simpelt at købe en billig mini pc, sætte den til tv'et og styre det hele med trådløst tastatur og mus?

Men er der bedre måder end en pc-browser? Hvad gør I - hvis I overhovedet gør sådan noget?
Af mhca
Jeg ved ikke, hvad der er af optimale løsninger. Trådløst tastatur fungerer rigtigt godt, men kræver selvfølgelig en HTPC/mini-pc.

Et alternativ er fx Samsungs nye TV, der kan styres vha. iPod, iPhone eller lignende, hvor man får et tilgængeligt tastatur.
Så vil du kunne søge med et fuldt tastatur, omend i lille skala. Søgningen er dog ikke lige så god som på PC.

Personligt ville jeg foretrække en medie-PC med trådløst tastatur til. Jeg har dog ikke selv ofret pengene endnu. Eller dvs forleden satte jeg en gammel bærbar ned i TV-møblet og sluttede til (via VGA/D-sub desværre). Jeg har ikke koblet trådløst tastatur til, men i princippet ville den give mig, det du efterspørger.
Pt. bruges den dog mest til Viasatondemand og forleden til streaming af USopen.
Af BrianH
Ja, nu du siger USopen, så er der jo mange fordele ved en pc sammen med tv'et.

De tv der kan "gå på nettet" har vel ikke en egentlig browser. Der er jo også Yousee play, selvom det "kun" er lyd.

Sad og søgte efter en pc, bare for at se hvad der fandtes. Hvad med sådan en lille fætter her: http://www.wupti.com/Produkter/Computer ... W0037.html
Af kskruger
BrianH skrev:Hvad gør man, hvis man vil sidde i sofaen og drikke øl og høre youtubemusik (med billeder)?

Tanken var helt simpelt at købe en billig mini pc, sætte den til tv'et og styre det hele med trådløst tastatur og mus?

Men er der bedre måder end en pc-browser? Hvad gør I - hvis I overhovedet gør sådan noget?
Svaret er ligetil, du skal bruge en Apple TV, den kan vise youtube musik incl. billeder. Den har trådløs netværk, har alt i udgange, HDMI, optisk, phono stik. Billedesignal: 1080p 60/50Hz ,1080i 60/50Hz, 720p 60/50Hz, 576p 50Hz (PAL format), 480p 60Hz. Man kan fjernbetjene den med sin iphone, ipod touch, samt den lille hvide der følger med.

Jeg har PT. en Apple TV tilsalg til for kr 850,- pp
Af mhca
Jeg vil mene at sidste forslag er en smule bias'ed af ønsket om at sælge AppleTV.
I hvert fald taget i betragtning af, at BrianH viser interesse for også at kunne bruge en egentlig browser.

Ang. egnede PC'er, så har jeg selv haft kig på Asus'en.
Det blev dog aldrig til noget. Dog fancy, at den kan monteres i VESA-huller bag på TV, hvis det ikke er hængt op.
Personligt ville jeg nok vælge en løsning som AsRock'en med BluRay, da jeg så får det med i prisen og ikke skal anskaffe sådan en afspiller senere.

Ligeledes har jeg ikke været vild med Asus'en, da jeg har en stereo-reciever, så jeg vil gerne kunne tage analog lyd ud fra PC'en.

Kig lidt på løsningerne.

Alternativerne er desværre nok selv at bygge baseret på Intel H55 og Core i3, hvis du vil have en hurtigere mini-PC. Det vil dog blive væsentligt dyrere end den færdige AsRock løsning.

Mvh. Martin

PS. Nu har du givet mig selv lyst til at bruge penge ;) Selvom det nok er sjovest at bygge selv, så er AsRock'en fancy. Jeg frygter dog støjen fra kølingen.

Update: Husk at du skal også have styresystem oveni, hvilket ikke nødvendigvis er gratis afhængigt af dine præferencer.
Af kskruger
mhca skrev:Jeg vil mene at sidste forslag er en smule bias'ed af ønsket om at sælge AppleTV.
I hvert fald taget i betragtning af, at BrianH viser interesse for også at kunne bruge en egentlig browser.

Ang. egnede PC'er, så har jeg selv haft kig på Asus'en.
Det blev dog aldrig til noget. Dog fancy, at den kan monteres i VESA-huller bag på TV, hvis det ikke er hængt op.
Personligt ville jeg nok vælge en løsning som AsRock'en med BluRay, da jeg så får det med i prisen og ikke skal anskaffe sådan en afspiller senere.

Ligeledes har jeg ikke været vild med Asus'en, da jeg har en stereo-reciever, så jeg vil gerne kunne tage analog lyd ud fra PC'en.

Kig lidt på løsningerne.

Alternativerne er desværre nok selv at bygge baseret på Intel H55 og Core i3, hvis du vil have en hurtigere mini-PC. Det vil dog blive væsentligt dyrere end den færdige AsRock løsning.

Mvh. Martin

PS. Nu har du givet mig selv lyst til at bruge penge ;) Selvom det nok er sjovest at bygge selv, så er AsRock'en fancy. Jeg frygter dog støjen fra kølingen.

Update: Husk at du skal også have styresystem oveni, hvilket ikke nødvendigvis er gratis afhængigt af dine præferencer.
Hvis du nu læser hans tråd rigtig, så skriver han ikke, at han har brug for en browser
Citat:
Men er der bedre måder end en pc-browser? Hvad gør I - hvis I overhovedet gør sådan noget?[/b]

Her kommer Apple TV, det er nok den billigste og nemmeste måde at få YouTube på skærmen. Og hvis man lægger programet aTV Flash ind, så kan man også bruge den til at komme på internettet, som en normal computer.
Af mhca
kskruger skrev: Hvis du nu læser hans tråd rigtig, så skriver han ikke, at han har brug for en browser
Citat:
Men er der bedre måder end en pc-browser? Hvad gør I - hvis I overhovedet gør sådan noget?[/b]

Her kommer Apple TV, det er nok den billigste og nemmeste måde at få YouTube på skærmen. Og hvis man lægger programet aTV Flash ind, så kan man også bruge den til at komme på internettet, som en normal computer.
Jeg har skam læst hans tråd udemærket. Jeg vælger blot at tolke hans svar på mit første indlæg som en vis interesse for at have en egentlig browser tilgængelig:
BrianH skrev:Ja, nu du siger USopen, så er der jo mange fordele ved en pc sammen med tv'et.

De tv der kan "gå på nettet" har vel ikke en egentlig browser. Der er jo også Yousee play, selvom det "kun" er lyd.
Så bare fordi hans oprindelige indlæg fokuserer sig på Youtube, så er det ikke det eneste jeg vurderer.

Men enig, AppleTV er ret billigt og lækkert. Jeg kendte ikke til aTV Flash og ved ikke, hvor gode browser-muligheder det giver, fx. om Viasatondemand, YouSee, DR nettv, Sputnik osv. virker. Nogle af tjenester har desværre ret dårlig kompatibilitet.
Men hvis du også havde bemærket dette i din første anbefaling, havde den nok virket mere interessant.

Beklager, hvis jeg virkede lidt for kritiserende af dit første indlæg.

Mvh. Martin
Af mhca
Jeg sad lige og kiggede lidt på HTPC igen.

Læste lidt på en anmeldelse af AsRock HTPC'en, og som frygtet er kølingen elendig:
http://www.bit-tech.net/hardware/2009/1 ... p-review/2

Den har en lille 30 mm fan (endnu værre en de gamle 40 mm fans, der ofte sad på chipsets), som ikke kan følge med men bare giver fuld knald på omdrejningerne og hyler, selv ved idle.

Så hav det med i tankerne, inden du bestiller noget :-)
Af BrianH
mhca skrev:Jeg sad lige og kiggede lidt på HTPC igen.

Læste lidt på en anmeldelse af AsRock HTPC'en, og som frygtet er kølingen elendig:
http://www.bit-tech.net/hardware/2009/1 ... p-review/2

Den har en lille 30 mm fan (endnu værre en de gamle 40 mm fans, der ofte sad på chipsets), som ikke kan følge med men bare giver fuld knald på omdrejningerne og hyler, selv ved idle.

Hmm... Jeg gik ellers i dag og blev mere og mere overbevist om at det var AsRock der lige var det jeg manglede :((
Af Molsen87
mhca skrev:

Den larmer ikke.

En ven har denne og han siger han kun hører larm fra centret, når det booter op, ellers gør han ikke. Han har nu haft denne i over 1 år.

Så vil også købe centeret med blu-ray efter han anbefalede denne til mig. :)
Af mhca
Molsen87 skrev: Den larmer ikke.

En ven har denne og han siger han kun hører larm fra centret, når det booter op, ellers gør han ikke. Han har nu haft denne i over 1 år.

Så vil også købe centeret med blu-ray efter han anbefalede denne til mig. :)
OK. Det er positivt.
Men problemet med de små blæsere er, at der kan være utroligt stor forskel på hvor støjsvage de er.

Det var et stort problem med mange motherboard-blæsere og underdimensionerede køleprofiler i sin tid inden producenterne fik mere fokus på at undgå de små fartdjævle. Nogle larmede fra start, andre var acceptable men hørbare, nogle støjsvage, men mange valgte desuden på et vist tidspunkt i deres levetid pludselig at ændre støjniveau til det irriterende.

Jeg ville ikke uden skepsis købe en Mini-PC med forventning om, at den var støjsvag.
Jeg mener også at både AsRock og Asus Eeebox har fået kritik af mange for at larme lidt for meget.

Rent fysisk er de små blæsere jo heller ikke ideelle til køling. Hvis de endelig skal flytte luft, skal de op i utroligt høje omdrejninger (mindst 4.000 RPM).

Jeg ved ikke, om den primære forskel i støjniveau fra forskellige mini-PC'er skyldes heldige og uheldige blæser-lejer, eller om det snarere er forskelle i varmeoverførslen til køleprofilerne forårsaget af fx dårlig kølepasta eller uplane bundflader.

BrianH. Eftersom der også er rapportage om fornuftige AsRock's, hvor støjniveauet ikke er et problem, så vil jeg opfordre dig til at researche lidt nærmere, hvis det er en løsning, du finder attraktiv. Måske er der andre kommentarer omkring støjen i reviews og på fora. :-)

God jagt.