Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Drazil
Jeg bor i et område hvor der er ved at blive lagt fibernet ned. I den forbindelse har husstandene i området haft besøg af en sælger fra Waoo der fortalte lidt om produktet.

Bl.a. kunne han fortælle at de gamle antennekabler ikke kunne håndtere de nødvendige hastigheder og at der i stedet skulle trækkes netværkskabler hen til TVet, eller rettere til en såkaldt TV-boks fra Waoo der skulle stå ved siden af TVet.

Men hvordan tilslutter man så TV'et til denne boks? For hvis det er via antennekabel giver det vel ikke så meget mening, og hvis det er via netværkskavbel sætter det vel nogle krav til mit TV? (f.eks. RJ45 stik?)
Af OleA
Jeg vil da gå ud fra, at der skal bruges HDMI-kabel fra boksen til tv'et. Alt andet vil være forældet.
Af Drazil
Hehe... Ja okay, der tænkte jeg ikke særligt langt - tak for hjælpen ;) I det hele taget lidt ærgeligt at der er behov for en ekstra boks (eller rettere fjernbetjening), men ifølge sælgeren var der ingen vej uden om ligegyldigt hvilket tv man havde :/

Men nu vi er i gang. Når et TV i dag har LAN muligheder - er det så alene for at kunne udnytte de features som de enkelte producenter tilbyder i deres TV (DLNA/Streaming samt youtube, flicker mm)? Og ikke af betydning i forhold til "alm." tv brug?

Vil gerne være sikker på jeg ikke dummer mig ved at fravælge LAN muligheden, men hvis det bare er de ting jeg nævner her kan jeg opnå det samme gennem min PS3 går jeg ud fra.
Af Martin R
Jeg sidder og gerne vil vide det præcis samme, om man virkelig behøver den box under tv'et, for den er da ikke helt billig ved dem, mener jeg?
Brugeravatar
Af phn2
Energimidt tilbyder alle kanaler som dvb-c, dvs at et tv med denne standard indbygget skal bare tilsluttes fiberboksen (ikke det samme som tv-boksen) direkte, så kører det. Mener at det er det samme med andre udbydere af Waoo..

mvh. Per
Af burgurne
Der er desværre ingen vej uden om boksen.
Jeg har Dansk Bredbånd, og der forbindes boksen med et Scart-kabel (RGB). Yrk. Men DB er nogle nos.. øhh hundehoveder mht HDTV. Man kan købe en boks til 999,- kr, så man kan se HDTV (forbindes med HDMI), men DB vil ikke oplyse noget om, hvor længe den vil virke, da DB jo er blevet opkøbt af Waoo, og deres system er anderledes.

Der findes pt ingen TV mig bekendt der har den fornødne "oversætter" mellem netkablets data og TV-kanalvalg mv. Som jeg har forstået det, kan det enddog være svært at få en HTPC til at gøre jobbet (har dog ikke prøvet).

Her i Næstved er forholdet dog således, at digital TV (ikke HD) via Stofa har et synligt ringere billede end digital TV gennem fibernettet (gælder både DR, TV2 samt satellit-kanaler). Især TV1000 kanalerne står hamrende godt med dolby digital 5.1 lyd fra Dansk Bredbånd (Der er digital lydudtag på TV-boksen, så den kan sættes til surroundforstærkeren)
Af Martin R
phn2 skrev:Energimidt tilbyder alle kanaler som dvb-c, dvs at et tv med denne standard indbygget skal bare tilsluttes fiberboksen (ikke det samme som tv-boksen) direkte, så kører det. Mener at det er det samme med andre udbydere af Waoo..

mvh. Per
Hej Per!

Dvs. at jeg bare stikker det normale antenne-stik(fra routeren, eller hva den boks nu hedder) ind i et tv med dvb-c tuner, og så kan jeg se alle digital kanaler og HD? :o (Jeg har pt. ikke et tv med dvb-c, men får det nok inden for den næste månede).
Af Priestdk
Beklaget hvis dette indlæg ikke passer i dette
Indlæg.

Jeg har 1 HD boks(motorola VIP 1910-9) til salg fra db, som fungerer
Perfekt, men sælges pga. nyt tv.

Skriv en mail, så finder vi ud af detaljerne