Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Janckey
Hej forum!
Jeg har købt mig det her 3D fjernsyn fra Samsung.
Jeg bemærker tit at der er kommet burn-in på skærmen, blot efter fem minutter.
Jeg har prøvet og ældre skærmens celler, som folk fortæller man skal gøre herinde. Det har jeg gjort i 24 timer i træk.
Men jeg kan ikke se nogen forskel. Jeg tænkte på, at hvis man havde problemer med burn-in, skal man så kontakte Samsungs Prestige Service?

Mange tak for hjælpen(;
Af bantam
Det hængende billede lyder ikke som burn-in - mere som retention.

Hvis det hængende billede forsvinder i løbet af minutter er der med al sandsynlighed tale om retention - men retention kan også vare længere tid.

Retention forårsages af ophobing af elektrisk ladning i cellerne (pixels) og vil derfor ændre sig/mindskes ved "motionering" med nyt billedindhold.

Burn-in er en fysisk ændring af cellerne: Forforen mister permanent noget af sin evne til at udsende, lys og derfor vil indbrændte dele af billedet vises som mørkere skygger i lyse områder.

Retention kan på tilsvarende vis (midlertidigt) kan tage noget af toppen af lysudsendelsen og dermed ligne burn-in. Rentention medfører, så vidt jeg kan se, ikke burn-in - men det er naturligvis en indikator for, at man belaster et lokalt område mere end det omgivende billedareal.

Der er rapporter om, at panelets "følsomhed" overfor retention mindskes over tid. Det har jeg aldrig selv set, men det er muligt, at 7705 opfører sig anderledes (jeg forsøger at se om jeg kan komme til at følge et TV over tid).

(indholdet i denne post er for store dele en gentagelse af et af mine nylige indlæg)
Af Janckey
Tak for informationen :)
Men kan jeg gøre noget ved det?
Af bantam
Nej - ikke udover at bruge de indstillinger, som der foreslås i f.eks. anmeldelsen af 7705 her på sitet. De er mindre aggressive end out-of-box-indstillingerne og vil alt andet lige (sammen med fornuftig brug af TV'et) mindske retention-effekten.
Af miko
Det lyder meget som retention, det bliver bedre jo flere timer du har brugt dit tv.
Du kan hurtigt få vasket din retention væk hvis du bruger "ruller" som er i menuen under Billedindstillinger- skærmbeskyttelse. Den er også meget brugbar som "break-in værktøj", den kan man godt lade køre nogle timer af gangen. Almindelig retention forsvinder i løbet af få minutters brug. God fornøjelse!
Af Janckey
Mange tak for hjælpen! :D