Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KBE
Er for lidt over en uge siden blevet den lykkelige ejer af en 32' EX700, og vil nu ud og købe en blu-ray afspiller for at udnytte den fuldt ud.

Ud fra hvad jeg kan læse i de andre tråde er det ligegyldigt, hvilken afspiller det er når det gælder blu-ray, men forskellen kommer i håndteringen af DVD-film. Jeg vil helst ikke give meget mere end 2000 kroner for maskinen - hvad vil i så fald være den bedste afspiller til DVD?

Er ligeglad med mærket, så længe det er kompatibelt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal op i noget dyrere afspillere før opskaleringen bliver markant bedre, så i dit tilfælde kan du købe det du lyster. Jeg ville have anbefalet dig Sonys nye S370'er, men noget tyder på, at der er lidt problemer med udfald i lyden. Jeg skal have mine forældres testet mere igennem men det bliver først i uge 29.
Af KBE
Altså er der ingen eller næsten ingen mærkbar forskel er imellem modellerne i dette prisleje? Selv hvis jeg tager en fx 570 eller 760 fra SONY - eller en af topmodellerne fra fx Panasonic?

Jeg har noteret problemerne med 370eren i de andre tråde, og vil vente på en afklaring.
Af RumleSkaft
Hej jeg har kigget en del på forum omkring Blu-Ray /HD -DVD.
Jeg tilader mig at skrive i denne tråd med en udemærket overskrift.

Jeg er lidt usikker på hvor forskellene ligger og hvor meget jeg skal vægte disse features.

Jeg har et af de anbefalede 2010 TV.
og et udemærket stereo anlæg som udgør lyd, jeg overvejer at koble surround på senere.

PS3 er oplagt, af mange grunde!
en er at jeg læser at der ikke er den store forskel på Blu-ray afspilning?
men når det kommer til DVD så er der !
hvad er det nogen Blu-Ray /HD DVD kan som andre (-PS3) ikke kan ?
og er den opskalering?/smooth? O-O features ??? så værd at overveje ?
jeg forestiller mig jeg stadig skal se en del DVD, men jeg er jo selvsagt lidt ny i Blu-ray verden! og krystalkuglen er lidt uklar omkring mit fremtidige forbrug af diverse formater.

hvad kan valg af Blu-Ray /HD -DVD gøre for :

1: mit Blu-ray forbrug
2: mit DVD matriale
3: mit digitale TV Kiggeri (herunder også optagning/visning af HD)
4: lyd! klare mit anlæg (fremtidig surround) - ikke den sag? eller skal materialet helst behandles "godt" i afspilleren?

/Rumleskaft
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår dine spørgsmål korrekt, men når det kommer til BluRay-afspilning, så er der ikke noget en dedikeret afspiller kan, som en PS3 ikke kan - som udgangspunkt. Der kan så være nogle forskelle idet nogle afspillere har intern HD-lyd-dekodning, som kan sendes ud som analog lyd til et anlæg uden mulighed for dekodning selv. En PS3 har ikke analog udgang og kan ikke selv dekode HD-lyden før den sendes videre.

Selve opskaleringen er en videnskab i sig selv, men du skal op i BluRays i +4000 kr klassen før du får noget der rykker. Oppo laver nogle af de afspillere der ofte roses for opskalering uden at prisen ryger op i 10.000 kr. klassen.
Af RumleSkaft
4 kilo+ er også en slags penge :)
Tror jeg har check på lyd siden, ud over det, tror at jeg det er den opskalerings videnskab jeg spørg efter, om der er noget at komme efter
og hvad det kan.
Hvor der er videnskab er der artikler så jeg læser lidt videre om emnet.
tak for svaret, smid evt. godt link
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk på, at alle TV er i stand til at opskalere selv. Ellers ville SD-materiale ikke fylde skærmbilledet på en HD-skærm ud. Også hér er der forskel på hvor godt TV'et klarer opgaven.

Samtidigt med at noget skal opskalere SD, så skal der dog også foretages en de-interlacing, som ligeledes kan gå hen og blive lidt kritisk. Begge dele er en regneproces, så afhængigt af hvor god en processor der bruges til dette, så kan kvaliteten svinge.