Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Sony KDL-40EX700, Sony KDL-40EX500, Samsung LE40C650 eller Phillips 40PFL5605H

Hej herinde!

Jeg skal ud og købe mig et nyt fladskærms-tv (forhåbentligt) i morgen.
Jeg har googlet, pricerunnet og tjekket diverse specifikationer og anmeldelser igennem.

Udgangspunktet var at det skulle være et 40 tommers tv, og prisen skulle ligge på omkring de 5.000,- +/- lidt.

Jeg har skåret det hele ned til disse 4 modeller:

Sony KDL-40EX700........6.629,-
Sony KDL-40EX500........5.199,-
Samsung LE40C650.......5.265,- (måske +200,-)
Phillips 40PFL5605H.......5.444,-

Jeg er helt i tvivl om hvilket jeg skal vælge. Som jeg ser det, minder de ret meget om hinanden i pris, kvalitet og specifikationer (100 hz, full hd, 1080p24 Support) dog har Sony's den dyre LED, det samme gælder Phillips, den har så bare ingen DLNA (men jeg har dog ps3)

Så alt i alt synes jeg de minder ufattelig meget om hinanden. Så ved ikke om det hele kommer til at handle om design smag bare?

Men hvilket synes I jeg bør vælge, og hvorfor?

På forhånd mange tak :)
Af Krogh88
Der er kommet lidt få afstemning, men hvad er begrundelsen? Og slet ingen, der kan fortælle lidt om hvilket man burde vølge fremfor de andre?
Af Steen Bay
Krogh88 skrev:Der er kommet lidt få afstemning, men hvad er begrundelsen? Og slet ingen, der kan fortælle lidt om hvilket man burde vølge fremfor de andre?
Jeg ville nok vælge EX500. C650 er måske nok et lidt bedre TV, men billedet har desværre en tendens til at 'hakke' i det når 100Hz er aktiveret. EX700 er stort set bare en dyrere LED version af EX500, og da det er et Edge-LED TV, så kan baggrundsbelysningen også være noget ujævn. Du kan se tests af EX500/700 og C650 (de engelske EX503/703 versioner) på hdtvtest.co.uk
Af Krogh88
mange tak. Det er også lidt den følelse jeg har, at valget står mellem en af de to, hvor jeg faktisk synes det lyder som om Sony er det bedste, de er lige en anelse bedre på alle punkter, dog så lidt at det nok ikke har så meget at sige. Tror det bliver dte så, mange tak :)
Af Han den anden
Jeg har lige købe et 55" EX500. Det er et SUPER Tv. Gik i første omgang efter EX700 modellen, men fik læst mig frem til at der er seriøse problemer med backlight bleeding pga umoden Egde-LED teknologi i Tv'et.

Kunne også være derfor at Sony allerede har kørt en afløser for lige netop dette Tv ind på scenen allerede efter kun 6 måneder på markedet.

Jeg ville holde mig fra alle Tv med Egde LED.

EX500 er et fantastisk Tv.
Af Krogh88
Lyder rigtig godt. Mange tak for den gode respons :)
Af lennon
Du skriver intet om behov . .
Hvis det primært er film og almen TV ville jeg vælge et plasma i stedet pga dens bedre billedkvalitet, - under normale forhold .
Af Krogh88
Den skal bruges til en god omgang blanding, tv, film og gaming.

Valget står nu 100% mellem Samsung le40c650 eller Sony kdl-40ex500.

Spørgsmålet er bare, er der virkelig noget af det, der er bedst? Eller er det et spørgsmål om design smag bare?
Af lennon
Et af de mest respekterede testsites HDTVtest.co.uk konkluderede dette efter i juni at have testet den Britiske variant Sony 503 :

Conclusion
The Sony KDL40EX503 is a nice HDTV. Sony label it as being “cost-conscious”, and since it can be had for around £750, it is actually comparable in price to the Samsung LE40C650. In fact, the two displays are very similar, warranting a small comparison. Both feature an SPVA LCD panel (arguably the best type of LCD panel for home cinema applications, due to its high contrast): Samsung’s with a glossy coating, Sony’s with a more matte finish which will be less reflective in brighter rooms. Samsung’s TV features marginally better colour and greyscale performance, but you would be hard-pressed to spot the limitations during actual viewing. Samsung also provide slightly better “Motion Plus” processing, since they allow the user to completely avoid the “soap opera” effect while still improving motion clarity; Sony’s “Motionflow” features some motion interpolation at all times. On the other hand, the Sony KDL40EX503 has a clear advantage over Samsung’s for film fans, since it renders film grain cleanly and accurately, without attempting to remove it.
Af BroderSalsa
Konklussionen på ex500 vs c650 er ikke helt up to date. Ved anmeldelsen af c650 var deres største anke, at selv om man slog alle settings fra, var der stadig en vis grad af motionflow tilbage, som navnlig ved afspilning af film havde en tendens til at glatte billedet for meget ud. Det er blevet rettet i en senere firmware upgrade til c650, og anmelderen har taget kritikken tilbage og løftet anbefalingen til highly recommended.

Det er dette specifikke problem, der refereres til i sammenligningen med ex500, og det er som sagt ikke relevant længere med den seneste c650 firmware.