Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af KristofferA
Nu har jeg set et par fladskærme efterhånden og jeg synes at de alle lider af "Black Crush" altså hvor shadow details er ringe og hvor detaljer dermed forvinder i det sorte eller i nogle tilfælde det hvide. Er dette stadig et problem på LCD skærme i dag? :o
Af lennon
KristofferA skrev:Nu har jeg set et par fladskærme efterhånden og jeg synes at de alle lider af "Black Crush" altså hvor shadow details er ringe og hvor detaljer dermed forvinder i det sorte eller i nogle tilfælde det hvide. Er dette stadig et problem på LCD skærme i dag? :o
I den grad .
Dette er sammen med den elendige betragtningsvinkel hovedårsagen til, at jeg nok i stedet vælger Samsungs plasma . .
Dog venter jeg spændt på en test af Sonys topmodel HX900, som måske kunne være LCD undtagelsen der ånder de bedste plasma i nakken . Men alene prisskiltet giver mareridt . . ;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus plejer at skrive en kommentar ang. black crush (eller shadow detail) i alle anmeldelser, så dér kan du få et indtryk af hvor godt eller hvor skidt det står til. Husk at du med standardindstillingerne typisk vil få black crush på stort set ethvert TV. Den aggressive kontrastindstilling klippper ofte både de lyse og de mørke områder af spektret.
Brugeravatar
Af KristofferA
Så man kan ikke sige at Plasma er bedre end LCD på dette punkt? ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
LCD-TV kan sagtens have ganske pæn shadow detail, men det er bare ofte dem der er indstillet mest skævt fra start af, så der opstår "black crush" - altså reducering af shadow detail.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
KristofferA skrev:Så man kan ikke sige at Plasma er bedre end LCD på dette punkt? ;)
Nej, ikke i generelle termer. Husk også på, at der er flere forskellige LCD-modeller på markedet end der er plasma-modeller, så statistikken er skæv fra starten af hvis du bare render ud og kigger i en butik.

Mine forældres ældre Samsung plasma-TV lider også af black crush, som desværre ikke lader sig fikse via en kalibrering. Hvis jeg aktiverer den dynamiske kontrast på mit Pioneer, så vil der sikkert også opstå clipping et sted.
Af lennon
Man kan vel sige at de bedste plasma er bedre end de bedste LCD ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så begynder vi jo at komme over i snakken om korrekt billedgengivlse, for du kan uden tvivl omgå black crush hvis du går på kompromis med farvegengivelsen. Gengivelsen af mørke nuancer er én del af den korrekte farvegengivelse. Jeg ved ikke om vi bør fortsætte ud af dette spor her.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Gråtoneskalaen er hele spektret fra mørk til lys - og faktisk er det ikke kun den farveløse skala, men også farvekanalerne hver for sig. Shadow detail er den nedre del af skalaen (i alle farvenuancer).

På et LCD-TV er humlen omkring de individuelle farver ret ligegyldig, da lysstyrken styres af krystallerne og farverne først tilføjes (eller: frasorteres) i farvefiltret. Så alt er egentlig samme farve (dvs. alle farver) indtil der sorteres i bølgelængderne. På plasma kan der principelt godt være forskel på hvordan én farve vises ift. en anden, men typisk er det ikke tilfældet. Et eksempel på dette er fosfortrails.
Af donoester
KristofferA skrev:Nu har jeg set et par fladskærme efterhånden og jeg synes at de alle lider af "Black Crush" altså hvor shadow details er ringe og hvor detaljer dermed forvinder i det sorte eller i nogle tilfælde det hvide. Er dette stadig et problem på LCD skærme i dag? :o
Kun PVA og MVA paneler lider af dette fra hvad jeg har set, men et hvilket som helst TV uafhængigt af type kan i princippet lide af det, hvis gamma-indstillingen er forkert.
Der udover er det et problem hvis man giver et TV hele RGB skalaen fra 0-255, hvis den er instillet til limited RGB med en range på 16-235.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, ethvert panel kan som sådan lide af black crush, hvis billedbehandlingen ikke er korrekt, men det er sandt at VA-teknologien har en fysisk egenskab, der går at de på forhånd har crush.
Brugeravatar
Af KristofferA
donoester skrev:
Kun PVA og MVA paneler lider af dette fra hvad jeg har set, men et hvilket som helst TV uafhængigt af type kan i princippet lide af det, hvis gamma-indstillingen er forkert.
Der udover er det et problem hvis man giver et TV hele RGB skalaen fra 0-255, hvis den er instillet til limited RGB med en range på 16-235.
Ok og er det Samsung der bruger MVA paneler? Hvem bruger PVA? :o
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Samsung er opfinder af VA-teknologien. De bruger selv PVA-paneler i deres skærme.