Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Dueholm
Hej rødder!

Jeg skal have mig et nyt fjernsyn, og har kigget mig lidt omkring. I den forbindelse har jeg været i Hi-Fi-Klubben et par gange, for at se skærmene live.
Først var jeg i HFK i Horsens, hvor jeg for første gang så 3D på LED. Jeg var HELT solgt, og sælgeren sagde, at 3D-effekten på plasma er ENDNU federe. Jeg gik derfra med en fast overbevisning om, at jeg skulle have mig et Samsung C7705.
I dag var jeg så i Hi-Fi-Klubben på Nørregade i Århus, for sådan lige at blive helt sikker. Her bliver historien så en smule speget, for her fik alle, der skriver indlæg her og andre fladskærmssites en bredside af en anden verden. Sælgeren sagde eksempevis, at "disse sites er fulde af folk, der er så kloge, at de kan undvære hovedet", og at "plasmatoget kørte i går", med reference til, at plasma skulle være dybt forældet. Plasma skulle ligeledes være "noget værre lort, som folk hylede af grin over, da de sammenlignede plasma og LED under fodbold-VM", hvor plasma angiveligt skulle være styrtet helt til jorden.
Han sagde ligeledes, at plasma sandsynligvis bliver ulovligt, grundet det store strømforbrug.
Han var så fjendtlig og ekstrem i sin afvisning af plasma, at han i mine øjne mistede al faglig professionalisme.
Derefter var jeg i Fona, hvor jeg så tv'et live, og det er fedt!
Bortset fra, at den gamle i Hi-Fi-Klubben var pinligt uprofessionel og mere vildledende end vejledende, så vil jeg lige høre om nogle af jer skulle kende noget til, at plasma skulle blive forbudt?

Hilsen Dueholm
Af viol8r
Tror ikke du skal være bange for, at det bliver forbudt. :-)

Mht. HFK, så har jeg haft præcis samme oplevelse mht. plasma. Dog i butikken i Odense, hvor jeg fik at vide fra en ret ung sælger, at 3D var væsenligt bedre på LED (hvor der ikke var sporet af crosstalk), og at ingen seriøse købte plasma mere... (hvilket muligvis hang sammen med, at de ikke havde hverken PSC7705 eller VT20 hængende).

Så jeg gik bare ud af butikken igen... og har droppet HFK fremover.
Brugeravatar
Af edinger
Ord er overflødige... :s
Af Mysen
Lækker historie :p

Jeg købte mit plasma tv i hifi klubben i silkeborg, men jeg brokkede mig først over deres udvalg. - På en pæn måde selvfølgelig. De havde Panasonic VT20 som den eneste Plasma tv. Til gengæld havde de en ordenlig røvfuld LED-tv'er og kun en enkelt LCD uden led.
Hvorfor den store LED tilslutning, når plasma jo i årevis har været førende på billedkvalitet, og når LED ikke just forbedrer LCD kvaliteten?
Han forsvarede deres udvalg, at det var nu engang sådan man solgte mest. LED er markedsført som et helt nyt format, -smukt, stilrent, tynde og strømbesparende, og det er det hr og fru Danmark falder for. Derfor mersalg ved et stort LED sortiment. Han erkendte dog, at hvis de fleste købere havde en login på flatpanels eller recorder, så ville det have været et skævt sortiment, og der havde nok været flere Plasmaer og Projektorer i butikken.

Pioneer blev opkøbt på trods af deres stabile produkter, Panasonic markedsfører kun en brøkdel af, hvad Sony gør... Samsung bruger kassen på at markedsføre deres nye LED-tv'er og har endda designet højtalere og Blurays efter deres LED topmodeller, på trods af tests, der viser bedre reultater fra deres plasma topmodel.
Der er trend i LED, og det er "smart" at tænke på miljøet.
Din hifiklubben mand burde søge ind i Sonycentret, hvor der kun er LCD til de andre merlin-folk. Han har åbenbart hujende fis i kasketten, eller også er han ligesom de mange andre i verden, faldet for den tunge LCD markedsføring. Men så burde han bare heller ikke fungere som kunderådgiver i en hifi butik, der har ekspertise som deres mærkesag.
Af Martin Sjøstrand
Hold da op en smøre fra hifi-klubben :)

Vil så sige, at jeg snakkede med dem, nede i hifi-klubben pååboulevarden i København, og ham jeg snakkede med, var nu varm fortaler for plasma, og mente også at plasma da helt bestemt gav det mest naturtro og lækre billede.

Men sådan er det vel i alle butikker, der er nogle kegler rundt omkring, men heldigvis også ordentligt vidende folk

Selv Fona og Elgiganten kan have rigtig kompetente medarbejdere der ved en masse om tingene, der tror jeg så bare på, at de er svære at fange, end i Hifi-klubben. Omvendt kan Hifi-klubben så også have spader ;)
Af sfriis
Vil lige sige for at retfærdiggøre HFK at jeg fik en SUPER gennemgang af en konsulent i deres afdeling i kbh (åboulevarden).

Det var også helt tydligt at han/de følger med herinde.

Han kendte til alle fordele og ulemper ved de forskellige skærme, og sagde at han selvfølgelig havde sine personlige præferencer, men at man selv skulle afgøre valget. Fuldstændigt som herinde hvor der kan være meget stor forskel på præferencerne.

Så du/i har bare været uheldige at tale med en "afløser" den dag tror jeg :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Dueholm skrev:Hej rødder!

Jeg skal have mig et nyt fjernsyn, og har kigget mig lidt omkring. I den forbindelse har jeg været i Hi-Fi-Klubben et par gange, for at se skærmene live.
Først var jeg i HFK i Horsens, hvor jeg for første gang så 3D på LED. Jeg var HELT solgt, og sælgeren sagde, at 3D-effekten på plasma er ENDNU federe. Jeg gik derfra med en fast overbevisning om, at jeg skulle have mig et Samsung C7705.
I dag var jeg så i Hi-Fi-Klubben på Nørregade i Århus, for sådan lige at blive helt sikker. Her bliver historien så en smule speget, for her fik alle, der skriver indlæg her og andre fladskærmssites en bredside af en anden verden. Sælgeren sagde eksempevis, at "disse sites er fulde af folk, der er så kloge, at de kan undvære hovedet", og at "plasmatoget kørte i går", med reference til, at plasma skulle være dybt forældet. Plasma skulle ligeledes være "noget værre lort, som folk hylede af grin over, da de sammenlignede plasma og LED under fodbold-VM", hvor plasma angiveligt skulle være styrtet helt til jorden.
Han sagde ligeledes, at plasma sandsynligvis bliver ulovligt, grundet det store strømforbrug.
Han var så fjendtlig og ekstrem i sin afvisning af plasma, at han i mine øjne mistede al faglig professionalisme.
Derefter var jeg i Fona, hvor jeg så tv'et live, og det er fedt!
Bortset fra, at den gamle i Hi-Fi-Klubben var pinligt uprofessionel og mere vildledende end vejledende, så vil jeg lige høre om nogle af jer skulle kende noget til, at plasma skulle blive forbudt?

Hilsen Dueholm
Hej
EU truede med sanktioner ( produktionsstop ), hvis strømforbruget ikke blev reduceret. Dette har producenterne levet op til, så frygt ikke et forbud, og dette ville ikke gælde allerede købte tv.
Af Dueholm
Hej igen.

Godt at høre, at jeg ikke er helt ved siden af, når jeg oplever sælgeren i Århus (som forøvrigt er butikschef) som uprofessionel. Han kaldte forøvrigt Samsung for et "ludermærke", som de kun fører, fordi det er så stort.
Det skal siges, at sælgeren i Hi-Fi Klubben i Horsens var meget professionel og vidende, og at han gav mig kyndig og brugbar vejledning.
Det samme gælder for sælgeren i Fona.

Jeg tror så godt, jeg kan beslutte mig for et "l*der"-Samsung 50C7705 plasma. Mon ikke?!

Hilsen Dueholm
Af Dueholm
Også tak til dig, MigSelv.

Dit indlæg sneg sig lige ind, mens jeg var ved at svare de andre :)
At plasma ikke bliver ulovligt, er bare endnu et søm i LED-kisten for mig. Jeg skal have mig et plasma.

Dueholm
Af Fredtoft
Det omtalte forbud mod plasma refererer nok til et sæt EU regler, som sætter en grænse for hvor meget strøm en fladskærm må bruge.

Regelsættet har en baseline og hertil lægges et forbrug som er lineært forbundet til skærmarealet, hvilket tilsammen giver det maksimale strømforbrug. Det er helt korrekt at de gode gamle Pioneer skærme ikke ville kunne opfylde disse krav, og altså vil være ulovlige at bringe i omsætning om nogle år. I praksis har det dog næppe nogen betydning, da plasmaproducenterne sænker energiforbruget i hver eneste nye model, og allerede er dernede hvor de opfylder kravene (frit fra erindringen omkring 240 Watt for en 50").

Hvad angår din oplevelse i Nørregade lyder det milevidt fra noget jeg ville forvente mig fra nogen af de kolleger jeg kender, inklusive dem i Århus. Jeg tror du kan være helt vis på at det ikke er repræsentativt for HFK generelt, og måske har været udslag af at I er gået fejl af hinanden, eller at du er løbet ind i en "praktikant" :)

PS50C7705 er i øvrigt et fint TV, som generelt hører til i den absolutte topklasse af store TV på markedet for tiden.
Af Morten812
Også milevidt fra mine oplevelser med HFK i Randers...
Af andaabe
Av den var ikke god.
Jeg må også lige slutte mig til sidste indlæg. Det du har fået at vide er bestemt ikke en genneral holdning til Plasma tv i Hifiklubben.
Jeg er selv stor tiltaler for spec. Samsungs plasma tv, som jeg PERSONLIGT synes er federe end Panasonics, men synes da også PERSONLIGT at plasma tv er federe end LED når vi kommer op i de store størrelser. Spec. den nye 63" 7705 plasma er jeg helt forelsket i.

Som tidligere skrevet er du nok løbet ind i en gut der har haft en dårlig dag, og ladet sine egne personlige meninger løbe af med ham istedet for at rådgive dig objektivt.

Håber vi får dig at se en anden god gang i Hi-Fi klubben :-)
Af andaabe
Hov forresten, en Samsung 50" 7705 måler ca. 150 watt. Så intet forbud på vej her!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis butikken udelukkende sælger LCD-TV, så kan det vel næppe undre at de ikke anbefaler plasma. Det forekommer mig dog, at ekspedienten har været lige lovlig farverig i sin udmeldelse. For det første er det vel ikke specielt god stil at kalde os for en samling plasma-fanboys hvis han selv er en LCD-fanboy?

Der er ulemper ved enhver TV-teknologi (ja, OLED har også gevaldige ulemper) og det er ret usagligt at lukke øjnene for dem uanset hvad man sværger til.