Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Miklelyng
Nu har jeg forsøgt at læse mig til hvad dette vil betyde engang i 2012 og kan simpelthen ikke blive klog på det.
Er det alle TV programmer som sendes analogt over eksempelvis kabel-tv der kun kan vises hvis man har MPEG 4, eller er det HD-kanaler på digital tv? :)
I så fald, hvad er det for en box man skal have og hvad koster sådan en. Tilsættes den bare som en "forstærker" til antennekablet og kan gemmes væk, eller er der opsætning + fjernbetjening med?

Sorry hvis det har været op mange gange før. Jeg har søgt og ikke rigtig kunne finde svar.

Og nu vi er i gang. Hvad vil i anbefale af 5M HDMI kabel. Noget jeg skal være specielt opmærksom på? :)

På forhånd tak
Af dkscan
Ændringerne i 2012 vedrører kun dem, der ser DR1, DR2 og TV2 via egen antenne og ikke har udstyr, der kan modtage MPEG4.
Der er ingen ændringer for kabel-tv.
Af Corax
Ang. HDMI kabler så er der ikke forskel på billedet mellem dyre og billige kabler fordi det er digtalt.

Bare hold dig fra butikker som El-giganten og Expert som tager overpris for sådan nogle kabler og køb et billigt over nettet.
Af Crax
Corax skrev:Ang. HDMI kabler så er der ikke forskel på billedet mellem dyre og billige kabler fordi det er digtalt.

Bare hold dig fra butikker som El-giganten og Expert som tager overpris for sådan nogle kabler og køb et billigt over nettet.
Selvom et signal er digitalt er det stadig modtagelig overfor udefra kommende støj, så jeg mener ikke man bare kan sige at alle kabler er lige gode.

I de fleste tilfælde vil et standard kabel være rigelig til hjemmebrug, men jo længere kablet er, desto højere er risikoen for støj, hvorfor et kabel af højere kvalitet kan være at foretrække...
Af Miklelyng
dkscan, ah så den med at hele Danmark går i sort er ´pustet lidt for meget op ;)
Det er jo super. Vi har kabeltv og det som jeg fremover bruger, så vil ikke få brug for MPEG4 foreløbligt. Så kunne man måske evt. komme uden om licencen hvis man har en antenne? :)

Angående HDMI kabel fik jeg anbefalet dette og i 5M. Det burde være nok til mit hjemmebrug :)
http://www.av-connection.dk/?PGr=1205&ML=785

Tak for svarene
Af dkscan
Miklelyng skrev:dkscan, ah så den med at hele Danmark går i sort er ´pustet lidt for meget op ;)
Hvor har du dog set den påstand?
Miklelyng skrev:Det er jo super. Vi har kabeltv og det som jeg fremover bruger, så vil ikke få brug for MPEG4 foreløbligt. Så kunne man måske evt. komme uden om licencen hvis man har en antenne? :)
Man skal betale licens, hvis man har et fjernsyn uanset hvordan man får sit tv-signal og hvad man har mulighed for at se. Men egen antenne kan man spare udgiften til kabel-tv.
Af Crax
dkscan skrev:Man skal betale licens, hvis man har et fjernsyn uanset hvordan man får sit tv-signal og hvad man har mulighed for at se. Men egen antenne kan man spare udgiften til kabel-tv.
Og med de nye regler skal man betale licens bare man har Internet adgang, for så har man i princippet adgang til at se DR på deres hjemmeside... Jep - den er god nok :s