Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af c64
Hejsa
Jeg er en gammel CRT gamer der sværger til 120Hz.
Selvom min fine 12 år gamle 19" CRT stadigt virker "strålende", føler jeg for at opgradere til en flad 120Hz
Tror det blir en af dem her:
Acer GD245HQbid
Samsung SyncMaster 2233RZ

Nu kører jeg 1024*768 i alle spil og det kører sårn' fint, så hvis nu jeg fx købte en Acer (1920x1080), hvor meget mere CPU skal der mon til at at trække den opløsning i spil som fx Dragon Age og FPS spil?
Jeg går ud fra at man bør holde sig i skærmens "oprindelige" opløsning, da det ellers bliver grimt, eller kan de vise nogle lavere opløsninger uden problemer?
Jeg har en Intel e6850 3GHz Core 2 Duo, 2 GB ram og et GT 8800 (3 år gammelt)

På forhånd tak

Iøvrigt en super side :)
Senest rettet af c64 10 sep 2010, 22:04, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du bør ganske rigtigt holde dig til skærmens fysiske opløsning, da alt andet vil blive interpoleret, hvilket kan se lidt skidt ud. Med dét sagt, så kan du dog godt køre andre opløsninger, så længe de i det mindste har det rette forhold (eks. 16:9).

Det er typisk ikke din CPU, som vil komme til kort, men derimod GPU'en på dit grafikkort. CPU'en blive flaskehals hvis der eks. er mange spillere i en bane, hvor GPU'en bliver flaskehalsen når du skruer op for detaljegrader og opløsning. Et 8800 GT vil være et problem for stort set ethvert nutidigt spil hvis du vil trække 120 Hz. Mit eget 8800GT står af allerede i spil som de nye COD-spil, hvor min fps ligger noget under 60.
Af c64
Tak Yak

Har kigget lidt videre.
Jeg mener at have læst at interpolering gør det grimt på nogle skærme, hvor andre klarer det lidt bedre.

Nogen her der tilfældigvis har erfaring med at køre Acer GD245HQbid i lavere 16:9 opløsninger som fx 1366 * 768 eller 1280 × 720?

Det kunne være mægtigt hvis jeg kunne vente lidt med at opgradere PC'en :)

*Jeg laver lige om i denne posts emnenavn