Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nu skal jeg med på vognen :)

Vi skal have et 46" er planen (medmindre jeg kan få overbevist fruen om et lidt større...)

Vi skal sidde i en lys stue - ca 4,2 - 4,5 meter fra skærmen.

Vi skal bruge den til digitalt tv og lidt FIFA på PS3 - og ellers intet fancy.

Vi går op i, at den ikke sluger for meget strøm, og så må den gerne have få refleksioner pga. vores lyse stue. Den skal være godt forberedt til fremtiden (alt er dog relativt).

Ellers har vi ca. 10.000 at gøre med - hvad er bedst til prisen her?

Har læst diverse test - men der er virkelig mange 'undermodeller' af en given model, så jeg mister hurtigt overblikket, synes jeg.

Er der nogen, der kan bidrage med noget input til en fortabt sjæl som undertegnede?
Af Steen Bay
Plasma er nok ikke så velegnet i en lys stue, og det bedste LCD-TV i den størrelse under 10k tror jeg er et LG 47LD750N som fås til ca. 8500,- på nettet. Det er et 'almindeligt' LCD-TV, og vil ikke anbefale et såkaldt 'LED-TV' (som også er LCD) da man her typisk betaler en betydelig overpris, samtidig med at billedkvaliteten tit er ringere.
Af NumZie
Mange tak for et ærligt svar.

Havde frygtet flere ville sige at jeg da lige skulle strække budgettet 3000 mere fordi jeg så kunne få ditten og datten :D

LED skulle bare for at spare strøm og Plasma bryger vel alt for meget.

Får vi et godt tv i det LG i klassen og størrelsen eller er det kort sagt bare det vi nu kan få for de penge vi har til rådighed?

Skal siges budgettet i starten var 5000 og et 40" tommer men vi har ændret indretning så det ville blive for småt.
Af NumZie
Steen Bay skrev:Plasma er nok ikke så velegnet i en lys stue, og det bedste LCD-TV i den størrelse under 10k tror jeg er et LG 47LD750N som fås til ca. 8500,- på nettet. Det er et 'almindeligt' LCD-TV, og vil ikke anbefale et såkaldt 'LED-TV' (som også er LCD) da man her typisk betaler en betydelig overpris, samtidig med at billedkvaliteten tit er ringere.
  • Hvad er lige forskellen på 450, 650, 750 og 750N udover prisen altså? Cinemagic anbefaler på 750N ligefrem at man køber den uden N fordi man sparer 1000 kr og den er identisk med 750N?
Af Mysen
NumZie skrev:
Steen Bay skrev:Plasma er nok ikke så velegnet i en lys stue, og det bedste LCD-TV i den størrelse under 10k tror jeg er et LG 47LD750N som fås til ca. 8500,- på nettet. Det er et 'almindeligt' LCD-TV, og vil ikke anbefale et såkaldt 'LED-TV' (som også er LCD) da man her typisk betaler en betydelig overpris, samtidig med at billedkvaliteten tit er ringere.
  • Hvad er lige forskellen på 450, 650, 750 og 750N udover prisen altså?
Det er forskellige fjernsyn med forskellige paneler og billedkvalitet. 750 er dog det samme som 750N.

Til trådstarteren:
Der er 2 fordele ved LED: Strømforbrug og tykkelse af tv'er og dermed design.

Men jeres holdning til elforbrug skal være af hensyn til miljøet og ikke pengepungen for at vælge LED belysning frem for LCD uden LED-belysning, for pengene I sparer om året er ikke i nærheden af prisforskellen på stort set samme tv, med 2 forskellige belysninger.
Og Plasma er rigtignok de dyreste i drift, men forskellen er ikke så stor længere.
Men hvis det handler om samvittighed, er der nok ingen vej udenom LED.
Af NumZie
Tak for det.

Kan det passe at 750 bruger hele 230 w i drift som hifipriser skriver? LG skriver selv 153.

Har I evt et link til test eller anmeldelse af det?
Af brouer1
Vi er mange der har ventet længe på, en test eller et review af 750N.

Ville også lige høre om det kan passe at der ikke er forskel på 750 og 750N (som er den nordiske model)?

Jeg har hørt at tunere kunne være forskellige på danske/nordiske modeller og de paralelimporterede og når Tv'et hedder 750N, så er det jeg tænker at det er forberedet til det danske/nordiske marked og med det samme kan indstilles til dansk, finder de danske kanaler samt undertekst og tekst tv (andre tv har problemer med dette, når det er paralelimporterede modeller). Kan det ikke også være tilfældet her for 750 modellen?
For hvis det ikke er tilfældet, så er det jo selvfølgelig værd at overveje...
Af Gaco
Du bør helt sikkert også tjekke Sony EX500. 46" koster ca. 7000 kr. og 55" koster ca. 11.400 kr. (netpriser) sidst jeg tjekkede. Her snakker vi virkelig 'bang for the buck' og samtidig ganske hæderligt billede. Alm. LCD hvilket betyder lidt højere strømforbrug end LED, dog stadig langt lavere end plasma og bedre billede end de billige edge-LED (og billigere). Designet er efter min mening noget af det bedste i priskalssen ;)
Af mhca
Nu er jeg ikke helt inde i det, men mener at LG's nordiske modeller har pixel garanti, så du ikke skal leve med pixelfejl, hvilket kan være forbandet irriterende.

Ang. specifikationer på Hifipriser, så hentes de fra en fælles database, og jeg har ofte oplevet dem værende fejlbehæftede.
Jeg ville personligt stole mere på info fra producenten selv. 153W lyder realistisk.

Flatpanels har en applet, hvor mange skærmes strømforbrug kan findes. Herinde kan du nok finde en LG skærm, der svarer til modellen og få en god indikation af strømforbruget. Strømforbruget afhænger dog selvfølgelig af de kalibrerede indstillinger. Nogle foretrækker et mere lysstærkt billede end andre. I jeres tilfælde vil I jo nok også have behov for et lysstærkt billede.
Af Steen Bay
NumZie skrev:Får vi et godt tv i det LG i klassen og størrelsen eller er det kort sagt bare det vi nu kan få for de penge vi har til rådighed?
Der er masser af langt dyrere TV med LED, 3D, smart design osv, men hvad angår 'rå billedkvalitet', så tror jeg at LD750N er ligeværdig med de bedste LCD/LED TV på markedet. Det er dog ren spekulation fra min side, da der desværre ikke har været nogen tests af det endnu, men der er tests her på siden af LG's SL8000 og LE850N, som burde give en ide om hvad der kan forventes.
Af NumZie
Tak for alle rådene.

En ihærdig bruger har her listet sine erfaringer med 750:

http://www.avforums.com/forums/tv-shoul ... ld750.html

Eneste store ulempe er den ringe evne til at vise sort, hvilket han skriver meget om. Er det noget vi almindelige brugere vil opleve som irriterende, eller er det mest noget, som entusiaster kan se?

Jeg vil prøve at se på Sonyen også, om den er mulighed. Ved ikke hvordan de to modeller er mht lysrefleksion.
Af Mysen
NumZie skrev:Tak for alle rådene.

En ihærdig bruger har her listet sine erfaringer med 750:

http://www.avforums.com/forums/tv-shoul ... ld750.html

Eneste store ulempe er den ringe evne til at vise sort, hvilket han skriver meget om. Er det noget vi almindelige brugere vil opleve som irriterende, eller er det mest noget, som entusiaster kan se?

Jeg vil prøve at se på Sonyen også, om den er mulighed. Ved ikke hvordan de to modeller er mht lysrefleksion.
Sort er for mange en af de vigtigste ting ved et fjernsyn. Ikke bare den sorte farve bliver bedre, men generalt vil dybden og den generalle billedkvalitet blive bedre med en dyb sort.
Det skal dog siges at for at få glæde af dette kræver det "næsten" at man venter til solen går ned før man kan få fuldt udbytte. Plasma skærme er generalt bedre end LCD til at gengive sort. Til gengæld er LCD generalt bedre til at vise lysstærke billeder, hvilket er en fordel i en lys stue. Derfor er det også lidt individuelt, hvad folk vælger, for det afhænger en del af, om det primært skal bruges til film om aftenen eller bare mere generalt skal have et godt billede dagen lang.

Men hvis det primære brug er film om aftenen, kan det være lidt usmart at fravælge Plasma. De er blevet meget bedre de seneste år i lyse omgivelser, og strømforskellen er heller ikke længere den samme. Derfor kan man faktisk ofte få endnu mere for pengene selv om den er lidt dyrere i strøm. Jeg valgte for nyligt plasma fremfor et edge-LED på trods af min lyse stue. Jeg sparede 1000 på købsprisen, men når det igen skal skiftes har det nok været 1000 kr dyrere pga strømforbruget. Til gengæld generer lyset ikke væsentligt, det er 4" større og jeg føler at jeg har fået rigtig god billedkvalitet.

Jeg tror man skal passe på med at overveje 750 fremfor 750N. Fjernsyn har det med at gå i stykker af og til, og N står altså for forbedringer på alle uhensigtsmæssige fejl og mangler. Det er pænt irriterende at skulle sende sit 47" tv til udlandet fordi man har fravalgt den nordiske servicegaranti. Jeg går endda et skridt længere for sikkerhedsfølelsen og køber i butik, selv om jeg godt er klar over, at det ikke er nødvendigt,
Af NumZie
Jeg troede N stod for Nordisk hm...

Hvis man skal over i Plasma med samme krav og ideer som nævnt først hvad skal man så have?

Og hvad siger folk om det sony der blev kastet ind tidligere i tråden ift LG'et?
Af Steen Bay
NumZie skrev:Hvis man skal over i Plasma med samme krav og ideer som nævnt først hvad skal man så have?
Et plasma TV med lavt strømforbrug som er velegnet til lyse rum eksisterer nok desværre ikke. Du kan læse lidt om lysstyrken på plasma i tråden "cd/m2 på plasma?" i kategorien "Panelteknologi".