Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Larsdk
Har sekv samme skærm og chancen er ikke ret stor for burnin, det ville kræve at billdet stå på det samme i flere dage.

Det er sådan med Samsung plasma skærmen at hver pixel rykker sig hvert 5 sek. så derfor er chance for burnin minimal. Du kan uden problemer trykke på pause og ikke være bange.
Af bleze
Det med at rykke pixels virker ikke særligt godt da tilstødende pixels ofte har samme farve eller noget i nærheden.

Pause af live TV bør kun bruges ved toilet besøg, telefon opkald etc. Lad være med at lade TV'et stå tændt og tag på ferie i Hartzen ;)
Af trykkertor
Larsdk skrev: Det er sådan med Samsung plasma skærmen at hver pixel rykker sig hvert 5 sek. så derfor er chance for burnin minimal. Du kan uden problemer trykke på pause og ikke være bange.
Er det ikke hvert 1-4 minut den rykker sig?
På min er de valg mellom at rykke sig hver 1, 2, 3 eller 4 minut.
Hver 5 sekund tror jeg ikke passer.
Og selv om den rykker 1-4 pixler. (Det kan du også vælge).
Så er det stor fare for burn-in.
For hvis vi nu tage en logo til eksempel.
Så bliver jo det området mere slidt end omkringliggende område.
Så der hvor logoen har hoppet 4 pixler den ene og anden vej, så vil der stadig være større slitasje i det hjørnet.

Pixel rykken hjælper til at lave "blødere" burn-in. At den ikke står så skarpt. Men jeg mener da at området i sig selv vil være brændt.

Dog kan man trygt bruge timeshift. For de Burn-in jeg refererer til er mange timer, statisk uden forandring.
Så giver det problemer.