Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af sasja
Jeg skal hjælpe mine forældre med at finde deres første fladskærmstv, og jeg er meget hooked på Panasonic TH 42PV60, der lyder som et rigtig godt tv til prisen. Hvis der er nogen, der har erfaringer med det, er jeg selvfølgelig meget interesseret - bl.a. med at hænge det på væggen, er der vægbeslag med?

Men, til mit tekniske spørgsmål - hvordan kan det have en native opløsning på 1024x768 (en 4:3 opløsning) samtidig med, at det er 16:9?? Det giver ingen mening for mig! Nogle steder står der så 1024x720, hvilket er en af mig ukendt opløsning (1.42:1). Hvis der ikke er tale om fejl i specificationen, betyder det vel, at den ikke kan vise hdtv i den rigtige opløsning (1280x720)?

Hjælp! :s
Brugeravatar
Af azrael
Pixels i plasma er mere aflang end kvadratisk, derfor den lidt underlige opløsning. 42"-modellen har 1024x768 i opløsning mens 37"-modellen har 1024x720 i opløsning. Lidt underligt, men ikke kritisk. Igen, man skal ikke lade sig forvirre af evt. tekniske specifikationer, men hellere se på tv'et "live". Det siger mere end 1000 ord. :)
Brugeravatar
Af sasja
Ok, tak for forklaringen! Jeg synes tit det er svært at finde steder, hvor de fremviser de paneler, jeg er interesseret i - og de har alligevel aldrig kalibreret dem eller hooket dem op til et fornuftigt signal. Desuden betyder min arbejdstid (10-18 ), at det er rimeligt svært for mig at få set en masse, så jeg har ofte købt udelukkende på baggrund af anmeldelser og diskussioner på nettet - og faktisk aldrig været ked af resultatet :)
Brugeravatar
Af azrael
Kan godt se dit problem. Men hvis du kan afse tid til at besøge en El-Giganten i nærheden, så kan de nok vise dig en PV60 (ofte har de den også som PV62, der er ingen forskel sålænge du ikke støder på en PA-variant).
Af Totti
Du skulle næsten også prøve at se på det nye Sharp XD1E. Fåes i 37", 42", 46" og hele 52". 42" ligger i samme prisleje som PV60 men det er et Full HD tv og hat DVB-T tuner (digital tuner).
Designet er efter min menig mere lækker end PV60 og så bruger det kun 1/3 del af den strøm et PV60 bruger. Har læst andre steder i dette forum at det er meget eftertragtet. Prøv og se på dette link http://www.licotronic.com/product.asp?p ... b=2&page=1
Brugeravatar
Af azrael
Sharps XD1E-serie er nok pænere at se på, men jeg tror ikke billedkvaliteten overgår plasma. Og mht. strømforbruget er du helt galt afmarcheret, medmindre Sharp har formået at presse strømforbruget for eksempelvis LC-37XD1E ned under 100W. Desuden skal du huske, at strømforbruget i plasma angives som peak-værdi (altså det højest mulige ved total hvidt billede), men LCD-tv'ers strømforbrug er meget konstant (det er mest backlight der æder strøm). Typisk vil et plasma-tv ligge på samme niveau som et LCD-tv, eller ligefrem under.
Af Paw Jørgensen
Denne model af PANASONIC er ekseptionel til prisen, både i 37" og 42"... Dog skal man være opmærksom på følsomheden af skærmen hvis man har børn... Plus transporten skal foregå oprejst... Men en RIGTIG god skærm til prisen.. Kender en der har en PV60 i 37"
Af Totti
Jeg har en bekendt som har en 37" XD1E Sharp på sin væg nu istedet for en Plasma (gammel model Panasonic med låge midt under panel med kort læser) hvor jeg ikke kender model type. Jeg har set på både hans skærm og på tilsvarende i butikker og synes bestemt at Sharpen står meget tydligere end Plasma. Der hvor den bestemt kommer til sin ret er ved tilslutning af Xbox eller Playstation og ved full HD image. Så kan plasma godt pakke sammen. Jeg skal ikke gøre mig til professor men jeg udtaler mig kun på egne erfaringer og vælger kun udfra hvad mit øje siger mig. Det tror jeg alle gør så det er nok defor der sælges så mange forskellige skærme i forskellige prislejer. Alle ser jo ikke ens. Nogen vil have en rød bil og andre en blå. Jeg har på denne side læst forskel i effekt watt forbrug på både Plasma og LCD og her viser den test noget andet end det du fortæller. Prøv selv at læs testen hvor man sammenligner 20 forskellige TV.
http://reviews.cnet.com/4520-6475_7-640 ... ml?tag=arw
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvfølgelig vil Sharps stå skarpere - den kører jo med 1080 linier, men farver og billedkvalitet af f.eks. TV-signaler vil være markant bedre på et godt plasma TV end på et godt LCD TV.
Brugeravatar
Af azrael
Totti, nu er det en gammel test på CNET (13. december 2005), og modellerne er derfor heller ikke de nyeste samtidigt med at de fleste modeller ikke findes i Europa. Alt andet lige kan man dog sammenligne en 40" LCD (Sony KDL-V40XBR1)med to 42" plasma (Hitachi 42HDT52 og Maxent MX-42X3).

LCD'en har et årligt forbrug (PowerView annual energy rating) på $76, mens de to plasma har et forbrug på hhv. $104 og $100. Panasonic TH-50PHD8UK 50"(!) plasma bruger endda kun for $92 strøm. De tal ligger nu ret langt fra de tal du nævnte med 3x så højt strømforbrug for plasmaskærme.

Men igen, jeg vil give dig ret i, at Sharp ser smartere ud (eller rettere, Panasonic PV60E er ikke verdens kønneste). Jeg vil dog stadig vove den påstand, at PV60E er det bedre tv. :)
Af lasjen4
For ikke at skulle starte en hel ny tråd ang. dette tænkte jeg på om nogen kunne svare på mit spørgsmål..
Jeg har selv en PV60 og er yderst tilfreds, dog skete der noget meget mærkeligt forleden da jeg sad og så fodbold. I den spanske La Primera division har dommerne en utrolig selvlysende gul trøje på(Nærmest reflex gul) Da kameraet zoomede ind på ham kom der lilla streger over alt på hans trøje, som om skærmen ikke kunne klare de stærke farver. Er det noget som kan være normalt for plasma'er eller kan det være en fejl i mit tv????
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du er ikke den eneste der oplever dette fænomen lasjen4. I populær tale bliver det omtalt som purple snakes (de kan også være grønne). Det er generelt noget som binder sig til plasma teknologien, men for PV60 går snakken meget på, at det er knyttet til en bestemt produktion af PV60, som så igen bør betyde, at det anerkendes som en produktionsfejl.

Men set i forhold til markedet, så har skærme fra LG, Samsung og i mindre grad også Pioneer samme fejl. Det er simpelthen fordi overgangen7konturen er svær at tegne, og derfor får en anden favenuance end tiltænkt.
Af lasjen4
Mange tak Rasmus. Vil det sige at jeg skal få det byttet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg er ikke sikker. jeg så en der havde kontaktet Panasonic, og fået en melding om, at det var en produktionsfejl, men jeg hørte ikke om den videre proces. Hvis du vælger at gå videre med det, så meld meget gerne om udfaldet.

Har du i øvrigt set fejlen siden?