Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er ved at være havnet i den situation, at forudsætningerne for mit nuværende Panasonic 42PZ85 har ændret sig tilpas meget til at jeg er på udkig efter et nyt TV til stuen. Mit Panasonic er købt for at se BluRay film under ideelle forhold (om aftenen med styr på belysning) og fungerer stadig perfekt til det formål.

Til gengæld fungerer det rigtigt dårligt i sort set alle andre situationer:
+ Reflektioner i dagslys - jeg har håblyse lysforhold med direkte sol hele dagen, og her er min PZ85 bare umulig.
+ Ingen DVB/C MPEG4 tuner - har TV signal fra YouSee
+ Dårlig modstandskraft mod fedtede børnefingre - den glatte overflade afslører alt og er stort set umulig at få ren igen
+ Ingen DLNA

Så det jeg i virkeligheden har brug for er et godt solidt TV, der fungerer godt som familie TV under svære lysforhold, har alle relevante tunere, DLNA og andre narrestreger og som jeg ikke behøver at være for øm over om datteren sætter fedfingre på. Samtidig må det selvfølgelig godt tage sig nogenlunde ud, når jeg sætter en BluRay på om aftenen - men klart 2. prioritet i forhold til de andre punkter. Størrelse nok omkring 42-50 tommer.

Nogen gode forslag til hvad sådan et TV kunne være. Fra gamle tråde kunne f.eks. et Philips 47PFL5604H se fornuftigt ud, men det er en gammel svend, så der er formentlig kommet andre og bedre alternativer til.

Og igen, absolut og ufravigelig 1. prioritet er at det skal fungere godt under vanskelige lysforhold.
Af Steen Bay
Til fedtede børnefingre er et TV med glasfront vel at foretrække, men det giver jo så til gengæld en del reflektioner/spejlinger. Hvis prisen ikke er vigtig, så er f.eks. LG LE850N et godt LCD-TV med glasfront. På LCD TV kan man skrue op for lysstyrken, og der vil ikke i samme grad som på plasma ske en 'udvaskning' af sort i lyse rum.
Af BroderSalsa
Glasfront er ikke ideelt, dels på grund af refleksioner og dels på grund af fedtfingre. Det er ikke så meget lysstyrke og udvaskning af sort, jeg har problemer med på mit plasma tv ved solskin og besværlige lysforhold, det er refleksionerne der gør det umuligt at se på.

Jeg kan klart bedst lide en blank glasskærm, men i den situation jeg står i er jeg desværre ude i en mat overflade, det andet fungerer simpelthen ikke.

Prisniveau ligger implicit i scenariet, det skal ikke være dyrere end at min datter slipper levende fra det, når hun giver TVet en tur med træklodserne. Jeg leder ikke efter et super godt TV, men et OK TV der kan tåle lidt tæsk, stadig er til at holde ud at se film på og som ikke er dyrere end at jeg kan skifte det ud om et part år når det er for hærget.

Andre TV jeg har kigget på er Sony 46EX500 og 46EX402. Nogen der har en holdning til de to i forhold til hinanden og i forhold til det Philips jeg har kig på?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hold dig fra EX402 hvis du også har kig på EX500.

Hvis du synes børnefingre var svære at få af dit plasma-TV, så vil du få dig en grim overraskelse med en mat LCD-skærm. Den er ikke bare mere modtagelig overfor skidt, men den tager også langt nemmere imod skrammer fra flyvende legetøj.

Jeg ville nok supplere med en elektronikforsikring på indboforsikringen, så hændelige uheld var dækkede.
Af BroderSalsa
Ok, så det lader til at jeg ikke kan få det hele i et TV. Fedtfingre kan undgåes ved at hænge TVet lidt højere op, men lysforhold er sværere at gøre noget ved, så jeg vil stadig gå efter en mat skærm.

Jeg holder mig til ex500, hvis det skal være Sony. Det kan pt fås til 7300.

Hvordan med Philips 47PFL5604H i forhold til Sony ex500? Det kan fås til 5800 og i følge gamle tråde skulle det være et af de bedre til dårlige lysforhold. Største mangel i forhold til Sony er så vidt jeg kan se, at det ikke har DLNA eller internetvideo, men så vidt jeg kan læse mig til er Sonys DLNA funktion alligevel ikke specielt god, så det er ikke et springende punkt.

Begge har så vidt jeg kan læse mig til hæderlig billedkvalitet uden at være prangende. Vil jeg opleve nogen voldsom forskel på de to, eller er det samme boldgade? Og specielt under dårlige lysforhold. Nogen der har en holdning til, hvilket der er der bedste køb?
Af Steen Bay
BroderSalsa skrev: Begge har så vidt jeg kan læse mig til hæderlig billedkvalitet uden at være prangende. Vil jeg opleve nogen voldsom forskel på de to, eller er det samme boldgade? Og specielt under dårlige lysforhold. Nogen der har en holdning til, hvilket der er der bedste køb?
Personligt tror jeg at et LG LD750N (med mat skærm) som kun er en smule dyrere, vil give rigtig meget billedkvalitet for pengene.
Af BroderSalsa
LG'en ser fornuftig ud spec mæssigt og står til 7500 i den europæiske udgave, så det er afgjort en god kandidat.

Jeg kan se at LD750 vs ex500 er diskuteret livligt i tidligere tråde uden nogen klar konklussion omkring hvad der er den bedste, så er andre enig i at LD750 er et bedre valg?