Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Cn
Hej allesammen

Jeg har fulgt lidt med her på siden i en tre-måneders tid nu, og har besluttet mig for at spørge lidt om hjælp da jeg har langt mere tillid til jer end de ansatte i el-kæderne :)

Det, det drejer sig om er at jeg skal finde mig et tv som skal bruges, og holde, til gaming/pc monitor(primært) og film. Jeg ser ikke meget tv i løbet af ugen, max 3 timer, så der ligges meget vægt på de ovenstående områder.

Jeg har 13.000 kr. til sådan en skærm, og det skal helst være 46"+, men max 55"

Jeg sidder i et forholdsvis mørkt værelse uden direkte sol ind af vinduerne, så reflektioner osv. er ikke noget problem. Trælse vinkler vil heller ikke ske da jeg altid sidder lige ud for skærmen.

---------------------------------------
Lille for-historie:

Jeg har haft et 50c7705 plasma-tv hjemme, men grundet en død pixel afleverede jeg det igen og valgte at tage en tænke pause mht. til skærme. Billedet var rigtig flot og behageligt at se på(og især blu-ray.... lækkert...), men eftersom weekenden gik(modtog det fredag eftermiddag) blev jeg mere og mere urolig for hvordan den ville klare mine krav efter de 200 timers break-in, specielt som min eneste pc monitor til min bærbar/ps3.
Jeg har tit siddet og arbejdet/spillet/hørt musik 4-5 timer i træk. F.eks kan jeg godt finde på en weekend at spille en hel del timer(5-6 timer) sammen med venner online i samme spil uden de store pauser. Nogle gange sidder jeg og arbejder med musik i programmer med konstant åbne vinduer i flere timer, osv.. Tænker så på om det har konsekvenser i fremtiden med det forbrug?
Jeg eksperimenterede ikke med hverken med min pc eller ps3 på c7705, da jeg ville være forsigtig i den første tid mht. retention.

---------------------------------------
Der er sådan lidt blandet meninger om hvorvidt et plasma-tv kan bruges til gaming/HTPC eller ej. Nogle siger plasma fordi den har hurtig reaktionstid og generalt bedre billede, hvor nogle LCD/LED har lettere lag. Andre siger LCD/LED fordi at den kan bruges lige så længe man har lyst, hvor plasma kan lave burn-in. Eksperter siger dog at burn-in er fortid, og at plasma sagtens kan bruges til gaming/HTPC idag.

Hvad er jeres mening? er plasma et dumt valg når jeg har det forbrug som jeg nu har? Jeg har overhovedet ikke udelukket LCD/LED, syntes bare med al den fine omtale 50c7705 fik, at jeg ville hoppe ud i det ;)

Jeg er totalt åben overfor bud :D

På forhånd mange tak!

Mvh
Christian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, plasma er bestemt ikke noget fornuftigt valg til dit formål. At påstå at burn-in er fortid er noget af en tilsnigelse, og jeg kan næsten garantere, at du vil få problemer med det når man ser på din beskrivelse.

Jeg ville finde mig et LCD-TV med lav inputlag i stedet.
Af Ramshackles
Jeg har ellers været meget tæt på at købe selvsamme plasma, men da ps3/wii tit står tændt efter børnene har været på den er jeg lidt nervøs :)

Yakken, har du et godt bud på en 46" LCD eller evt 55" (synes det syndt at gå ned i tommer :D ) der er nogenlunde på højde med en plasma eller er det helt umuligt i det prisleje?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På rå billedkvalitet har jeg ikke lige et bud til dig. Det vil blive et kompromis. Vær opmærksom på, at mine forbehold mht. plasma skyldes, at skærmen skal bruges som PC-monitor og spilsessioner på 5-6 timer af gangen. Hvis du bare vil lade børnene spille i en times tid af og til, så er der ingen ko på isen. Skærmen vil også kunne tåle at blive "glemt", men det bør dog ikke ske for tit - især ikke med samme billede.
Af Steen Bay
Hvis du kan nøjes med en 46" skærm, så vil jeg faktisk tro at et relativt billigt LCD TV som Samsung C535 (til ca. 6K) vil være fint til dit formål, da input-lag er ret lavt. Skal det være større end 46", så må du op i f.eks. et C655 som også fås i 55", men her er input-lag vistnok noget højere. Du kan se tests af C535 og C655 (de engelske C530/650 versioner) på hdtvtest.co.uk
Af Cn
Mange tak for henvendelserne.
Der er ikke andet for end at tage ud og kigge på TV i butikkerne :) Hvordan tjekker jeg det omtalte input-lag? For jeg vil gerne have en skærm som holder til gaming/pc brug :)
Af Cn
Steen Bay skrev:Hvis du kan nøjes med en 46" skærm, så vil jeg faktisk tro at et relativt billigt LCD TV som Samsung C535 (til ca. 6K) vil være fint til dit formål, da input-lag er ret lavt. Skal det være større end 46", så må du op i f.eks. et C655 som også fås i 55", men her er input-lag vistnok noget højere. Du kan se tests af C535 og C655 (de engelske C530/650 versioner) på hdtvtest.co.uk
Jeg er faktisk overbevist om at det skal være en 50"+, men ellers tak for dine bud! Mine forældre har et 46", og det syntes jeg godt kunne være større (har lige haft tjekket).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Inputlag kan desværre ikke "ses". Det skal føles. Det kan måles i eks. et spil som Guitar Hero, hvor du kan kalibrere input fra guitar med hvornår tingene sker på skærmen - den vil give dig et tal tilbage.