Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af listetyven
Vil det sige, at i fraråder GETMORE? i så fald, hvilken forhandler (http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=233721)

men hvis jeg opdager Pixelfejl, kan jeg vel bare udnytte de 14-dages returet?

EDIT: Da jeg står og mangler den lidt, bestiller jeg den bare hos Multimedia-Experten, jeg har tidligere fået sager derfra gnidningsfrit!
Af Thomas.N
På listen soreteretefter pris inkl porto har jeg ikke haft problemer med levering fra følgende butikker:

shg
pc-netto
prc-data
proshop

Følgende shops har jeg smidt på mit shit liste på edbpriser da de overdriver(lyver) om lagerstatus.

Getmore
Århus PC-lager ApS
CompuMail ApS
Computerne.com Aps
Express Delivery A/S

(EDIT) Bemærk iøvrigt hvor ofte Getmore er billigst med hardware og bemærk porto. 28kr for at sende en skærm, nej vel. (lorte butik)
Af Thomas.N
listetyven skrev:
men hvis jeg opdager Pixelfejl, kan jeg vel bare udnytte de 14-dages returet?
Ja, men nogle butikker er lidt tungere at danse med end andre mht 14 dages returret (her i blandt Getmore ;) )
Brugeravatar
Af Glennbones
Jeg har bestilit min skærm ved PRC-Data har aldrig haft problemer der, ellers vil jeg sige Proshop har heller aldrig haft problemer der.
Af listetyven
Jeg har nu modtaget skærmen uden nogen form for komplikationer!
Jeg oververvejer at skrive lidt mere om den, men før jeg gør det, vil jeg lige spørge om noget:

Ved bløde overgange virker det som om at det kun er 16-24 bit billede, på trods af de angivne 32 bit i skærminstillinger, hvordan kan dette være? man lægger ikke altid mærke til det, men når man gør, er det lidt irriterende! jeg har kigget på min brors 5 år gamle IBM ThinkPad med en 13" 1024x768 skærm, og her er overgangen mellem 2 farver helt korrekt, så enten har jeg ikke kalibreret skærm korrekt, eller også mangle jeg en eller anden driver-ting (eller noget tredje) ;;)

Når ordet "Kalibrering" nu er blevet nævnt, har jeg ikke gjort meget andet end at stille gamma, contrast og farveteperatur sådan som jeg nu lige syntes det ser pænest ud, ligger der mere i ordet end det? jeg kunne forestille mig i har en guide til at ligge om kalibrering, men jeg har ikke lige kunnet finde noget.

tak på forhånd!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ikke noget der hedder 32 bit på fladskærm. Der er maksimalt 8 bit pr. subpixel og på et TN panel er der kun 6 bit, dvs. 18 bit i alt. Med FRC kommer du dog tæt på de 24 bit.
Læs mere her: http://www.flatpanels.dk/hvad.php#6
Af listetyven
det er lidt en skuffelse! jeg kan forstå, at farverne måske ikke er helt lige så mange som ved en CRT-skærm, men ligefrem så voldsomt som det efter min mening er hos min nye 225BW er vildt! hvordan kan det så være at det ser så korrekt ud ved den gamle bærbare?

nå, men det må jeg vel leve med. ellers er der faktisk kun positive ting at sige om denne skærm!
Brugeravatar
Af ravnk
Har du prøvet at lege lidt med Samsung´s software Magictune, der medfølger et slags kalibreringsværktøj. Du kører vel i 1680x1050 :) . Kører du DVI eller VGA. Prøv evt. værktøjerne her og se efter banding, eller hvad det nu hedder, ved de forsk. farveovergange.
Farverne er ikke så gode ved TN skærme , mine virker lidt forvaskede, men som du selv skriver må man jo leve med det, selvom man jo gerne vil have det bedste af alle verdener.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kan du ikke beskrive hvad du oplever i lidt større detaljegrad?
Brugeravatar
Af ravnk
Yakken jeg tror den store forvirring vedr. bit stammer herfra
Egenskaber for skærm/indstillinger/farvekvalitet denne kan sættes til "højest (32 bit) eller mellem (16bit)
Jeg er ikke sikker på jeg selv helt forstår dette men går ud fra at det er grafikkortet der sender 32 bit, eller er det bare noget Windowsvås.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det du beskriver er "banding" og er en ret normal lidelse ved fladskærme. Det sker når styreenheden i skærmen ikke helt kan ramme de tætliggende nuancer præcist nok. Normalt ses det ikke, men når man laver gradienter vil man naturligvis få alle farverne fra sort til fuld farve vist, hvorfor eventuelle småfejl i tabellen for de individuelle farver brutalt vil blive vist.

Min egen 193P+ fra Samsung har samme problem.
Af listetyven
i så fald skal jeg vel bare lære at leve med det. bare spiloplevelsen (når man har 2 X1950XTX/CF grafikkort især) ved spil som Call of Juarez og HL2 i 1680x1050 opvejer skønhedsfejlene by far!