Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kevster
Hej Alle

Nu har jeg igennem længere tid ledt med lys og lygte efter en ny fladskærm. Min "Good Old" Zepto skærm skal skiftes, og som den modige fyr jeg nu en gang er, så har jeg besluttet at gå fra 32" til 40". :)

Men så er spørgsmålet, hvilken skærm skal det være. Det skal bruges til almindeligt TV-Kiggeri, Lidt film og så en 4-5 timers gaming på en Krydsbox om ugen. Prismæssigt snakker vi 5-6000. (+/- 4-500 kr.)

Umiddelbart står valget imellem en Sony KDL40ex500 og et Samsung LE40C650. Men men men, det hører med til historien at jeg havde forelsket mig i et Pana G20, men er godt nok skræmt over rygterne om plasma buzz...

Men hvad siger i? Jeres råd vil være guld værd!

Og forresten, god weekend :)
Af Kevster
Jeg skylder måske også at sige, at jeg har kigget listen med købsanbefalinger nøje igenne. Men i forhold til den prisklasse jeg er i, og den størrelse skærmen skal have, så synes jeg ikke at den var til så megen hjælp :(
Af Steen Bay
Den danske/nordiske version af C650 hedder C655, og andre muligheder kunne være f.eks. Samsung LE40C535 som Elgiganten sælger på nettet til 3999,- eller et lidt dyrere/bedre TV som LG 42LD750N som fås til ca, 6300,- kr. Tror at de begge giver ganske meget billedkvalitet for pengene i deres respektive prisklasser. Du kan se tests at EX500, C535 og C655 (de engelske EX503, C530 og C650 versioner) på hdtvtest.co.uk (og om du vil have et plasma TV som G20 istedet, det er nok en af de ting du selv må afgøre efter lidt research om emnet ;))
Af Kevster
Mange tak for svaret :-)
Elgigantens LE40C535 lyder også som en god handel, men hvor vigtigt er det med 100 hz.. ? umiddelbart virker det som om at der er meget delte meninger om lige præcis det....

Jeg læste på hdtvtest.co.uk at den engelske model (C530) kun havde 14ms inputlag. Det er jo super i forhold til Xbox'en, men kommer også til at se noget fodbold, så spørgsmålet er om 100 hz er the way to go?
Af Steen Bay
Kevster skrev:Mange tak for svaret :-)
Elgigantens LE40C535 lyder også som en god handel, men hvor vigtigt er det med 100 hz.. ? umiddelbart virker det som om at der er meget delte meninger om lige præcis det....
Ja, der er ret delte meninger om 100/200Hz motion systemer, som prøver at forbedre gengivelsen af bevægelse ved at beregne/indsætte 'kunstige' (interpolerede) frames. Mange mener at der er så mange bivirkninger ved det, at de foretrækker at slå det fra. Hvis man vil have en entydig forbedring, så skal man nok op i de lidt dyrere modeller hvor der benyttes scanning backlight, og her er nævnte LD750N nok en at de prismæssig mest overkommelige.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Scanning backlight giver dig ikke en bedre motion interpolation. Med 100/200 Hz systemerne, så er der meget få af dem der rent faktisk forbedrer billedet. Resten giver blot ved første øjekast et mere flydende billede, men ved nærmere eftersyn, så er der ofte bivirkninger som "dogme-look" og støj omkring objekter i bevægelse.
Af Steen Bay
yakken skrev:Scanning backlight giver dig ikke en bedre motion interpolation. Med 100/200 Hz systemerne, så er der meget få af dem der rent faktisk forbedrer billedet. Resten giver blot ved første øjekast et mere flydende billede, men ved nærmere eftersyn, så er der ofte bivirkninger som "dogme-look" og støj omkring objekter i bevægelse.
Nej, Scanning (eller'Blinking') Backlight giver ikke en bedre interpolation, men man kunne måske sige at det giver en bedre motion 'interpretation'. Det fungerer ved at baggrundsbelysningen blinker, og dermed skaber en sort frame (fravær af lys) mellem de rigtige frames (som der også er på CRT og plasma TV), og det forbedrer vores (øjets/hjernens) subjektive opfattelse af billedets skarphed ved bevægelse.

Det ideelle ville måske være et (LCD) TV som kun benyttede scanning backlight, uden nogen form for kunstige, interpolerede frames, og det tror jeg faktisk er muligt (via menuindstillinger) på LD750N. Dog, da et scanning backlight TV skal opdatere ved mindst 100Hz (for at undgå flimmer), så er det måske lidt 'fjollet' blot at vise den samme frame 2 gange, og derfor er det fint nok hvis man i menuen kan eksperimentere med forskellige grader af interpolation, da smag og behag jo kan variere en del.

PS - Man kan læse lidt om emnet i tråden "Scanning Backlight" i kategorien "Panelteknologi".
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Min kritik gik udelukkende på interpolationsalgoritmerne (motion interpolation eller frame interpolation - you pick). Ikke på scanning backlight. Undlad at blande de to ting sammen.

Skulle vi ikke vente med at konklusioner om hvad 750N kan før det er eftervist. SL8000/8500 kunne jo ikke.

I min mening, så bør alt hvad der rimer på motion interpolation slås helt fra. Jeg ved godt, at Rasmus af og til skriver at man kan lade det være aktiveret i anmeldelserne, men personligt synes jeg at JPEG-artefakterne omkring objekter i bevægelse er for generende til at kunne anbefale brugen af det.
Af Steen Bay
yakken skrev:Min kritik gik udelukkende på interpolationsalgoritmerne (motion interpolation eller frame interpolation - you pick). Ikke på scanning backlight. Undlad at blande de to ting sammen.

Skulle vi ikke vente med at konklusioner om hvad 750N kan før det er eftervist. SL8000/8500 kunne jo ikke.
Helt enig, men det er dog et faktum at man på LG's (og Samsung's) 2010, 100/200Hz modeller, selv i menuen kan indstille graden af 'judder' og 'blur' (reduction), men hvor meget I så egentlig eksperimenterede med det I jeres tests af TV som LE850N, LX950N, C6005 og C8705, det ved jeg så ikke..
Af Steen Bay
yakken skrev:Min kritik gik udelukkende på interpolationsalgoritmerne (motion interpolation eller frame interpolation - you pick). Ikke på scanning backlight. Undlad at blande de to ting sammen.
PS - Jeg er forresten ikke så sikker på at der nødvendigvis kan sættes lighedstegn mellem de 'almindelige' 100/200Hz motion systemer og kunstige/interpolerede frames. Istedet for interpolerede frames kunne der indsættes sorte (eller dæmpede) frames, hvilket ville have en effekt noget lignende scanning backlight. På f.eks. Samsung C655/C755 (uden scanning backlight) er det også muligt i menuen et indstille graden af 'judder' og 'blur' (reduction), og det ville vel ikke være muligt at sætte 'judder' (interpolation) til '0' og så samtidig at reducere 'blur', hvis man ikke brugte en metode som at indsætte sorte/dæmpede frames (også dette ville det være muligt at undersøge på samme måde som jeg beskrev i kommentarerne til nyhedsartiklen "Panasonic D28 modtaget").
Af Kevster
Okay, så kom der gang i 100hz debatten :)

Ud fra hvad i har svaret, så er jeg nået frem til, at LE40C535 ville være et udmærket køb, især til den pris.

Men men men, så faldt jeg over fleggaards hjemmeside hvor de har et LE40C650 til 4999,-. Det er magen til den nordiske model C655, men er det de ekstra 1000 kr og køreturen værd?
Af Kevster
Jeg glemte så også at skrive, at der i hdtvtest.co.uks test af C650 fremkommer ca 40-50 ms inputlag. Så jeg tænker straks, er det noget man skal være på vagt over for?

Jeg skal jo bruge det sammen med en krydsbox og jeg spiller primært FPS-spil og fifa, men jeg bruger den ikke til at game online, så hvor vigtigt er det for mig?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Steen Bay skrev: Istedet for interpolerede frames kunne der indsættes sorte (eller dæmpede) frames, hvilket ville have en effekt noget lignende scanning backlight.
Det har jo intet med interpolation at gøre. Det hedder "black frame insertion" og er forsøgt tidligere. Det skal heller ikke blandes sammen med interpolation.
Af Steen Bay
yakken skrev:
Steen Bay skrev: Istedet for interpolerede frames kunne der indsættes sorte (eller dæmpede) frames, hvilket ville have en effekt noget lignende scanning backlight.
Det har jo intet med interpolation at gøre. Det hedder "black frame insertion" og er forsøgt tidligere. Det skal heller ikke blandes sammen med interpolation.
Nej, det er generelt en god ide ikke at blande tingene sammen, og det er da også derfor at jeg prøver at forklare dem istedet. Ved ikke helt hvad der er grunden til dine lidt kritiske kommentarer.