Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med Jer,

Overvejer af købe et af følgende LG men er itvivl om hvor jeg skal ligge mine penge.

LG52LD550N - LCD - pris ca 9372
LG50PK950N - PLASMA - pris ca 9310
LG50PS8000 - PLASMA - pris ca 7398

Umiddelbart hælder jeg selv til PS8000, men minus er jo at det er en ældre model. Gør det noget ??

Dertil er der jo også LG50PK750 og LG50PK350

Hilfe...

Jeg troede egentlig jeg skulle have en Panasonic - men kan ikke så godt lide designet...

Hvis en kyndig ekspert kunne melde sig på banen, så kunne det være fedt... Mit loft er 10.000 kroner, men jeg vil meget gerne under...

OG er det ikke fuldstændig ligemeget om det er Plasman eller LCD jeg vælger - det er til helt normal stue brug - TV + DVD

På forhånd tak for svar
Mvh Holmboe
Af Steen Bay
Et 47" LG LD750N kunne også være et godt bud i prisklassen.
Af larsholmboe
Hej Steen - tak for svar :)
Hvad får dig til at sige dette ? Er der nogle specifikationer som er bedre ? gik egentlig efter 50" - men 47" er jo næste samme...

Jeg spørger kun fordi jeg ikke har så meget forstand på det...
Mvh Holmboe
Af Steen Bay
larsholmboe skrev:Hej Steen - tak for svar :)
Hvad får dig til at sige dette ? Er der nogle specifikationer som er bedre ? gik egentlig efter 50" - men 47" er jo næste samme...
LD750N har 200Hz Scanning Backlight som forbedrer gengivelsen af bevægelse. Se evt. tests her på siden af LG modellerne SL8000 og LE850N som nok har en billedkvalitet meget lig LD750N. At plasma TV så også har en (medfødt) god gengivelse bevægelse, det er en anden sag, og vil ikke starte en ny plasma vs. LCD debat her ;)
Af brouer1
Var ude og se et par tv i går.
Så på forhandlernes "out of the box" opsætning.
Var i to dårlige butikker og se Panasonics G20 (Fona og Expert).
Så almindeligt tv og den "planet earth" -Blu-ray Fona har, jeg oplevede glitch i blu-ray panoreringen på områder i filmen, det er muligt at der er en firmware opdatering. Der er også en indstilling kaldet "cinema"/"biograf" el.lign. man kan prøve at slå til eller fra.
Derudover var der meget "baggrundsgrums", som om billedet fokuserede fint på det der var stillet skarpt på, men baggrunde som sne og landskaber med hvidt i og bl.a. klipper blev ret ofte grumsede. kan evt. afhjælpes med en kalibrering, men jeg blev forskrækket over at det stod så utydeligt begge steder.
LG's LD42750N stod "out of the box" betydelig bedre, men med den typiske LCD fejl at der var skruet op for kontrast, så det gav et urealistisk fængende, men koldt resultat. Jeg fik dog kun set noget blu-ray materiale på LG's 750'er, så tv-gengivelse mangler jeg.
Jeg vil meget gerne høre fra andre om deres erfaringer med dette tv, da jeg overvejer det selv, men vil se en test/review først. Lg nævner MKV og Divx og jeg tænker hvor godt understøttes dette, hvad med m2ts og kan dette overhovedet streames hurtigt nok via wiFi (som skulle køre 300mbit)?
brouer1 skrev: LG's LD42750N stod "out of the box" betydelig bedre, men med den typiske LCD fejl at der var skruet op for kontrast, så det gav et urealistisk fængende, men koldt resultat. Jeg fik dog kun set noget blu-ray materiale på LG's 750'er, så tv-gengivelse mangler jeg.
Jeg vil meget gerne høre fra andre om deres erfaringer med dette tv, da jeg overvejer det selv, men vil se en test/review først.
Ja, ville være rart at se nogle tests af LD750N, og selv brugererfaringer er det svært at støve op på de forskellige fora rundt om på nettet. Problemet er nok at det er en lidt 'ydmyg' model, med hverken 3D, LED eller smart design, og den lader ikke til at have hverken anmeldernes eller købernes bevågenhed.

Heldigvis er der dog masser af tests af LG TV med nogenlunde tilsvarende specifikationer, såsom SL8000 og LE850N, der burde give en ret god ide om hvilken billedkvalitet der kan forventes. Måske jeg er lidt for optimistisk her, men tror faktisk at LD750N vil levere mindst den samme billedkvalitet som LE850N (til næsten den dobbelte pris), da LD750N hverken har reflekterende frontglas eller 'LED Local Dimming', som lader til at skabe lige så mange problemer som det løser.
Steen Bay skrev:
brouer1 skrev: LG's LD42750N stod "out of the box" betydelig bedre, men med den typiske LCD fejl at der var skruet op for kontrast, så det gav et urealistisk fængende, men koldt resultat. Jeg fik dog kun set noget blu-ray materiale på LG's 750'er, så tv-gengivelse mangler jeg.
Jeg vil meget gerne høre fra andre om deres erfaringer med dette tv, da jeg overvejer det selv, men vil se en test/review først.
Ja, ville være rart at se nogle tests af LD750N, og selv brugererfaringer er det svært at støve op på de forskellige fora rundt om på nettet. Problemet er nok at det er en lidt 'ydmyg' model, med hverken 3D, LED eller smart design, og den lader ikke til at have hverken anmeldernes eller købernes bevågenhed.

Heldigvis er der dog masser af tests af LG TV med nogenlunde tilsvarende specifikationer, såsom SL8000 og LE850N, der burde give en ret god ide om hvilken billedkvalitet der kan forventes. Måske jeg er lidt for optimistisk her, men tror faktisk at LD750N vil levere mindst den samme billedkvalitet som LE850N (til næsten den dobbelte pris), da LD750N hverken har reflekterende frontglas eller 'LED Local Dimming', som lader til at skabe lige så mange problemer som det løser.
Det tror jeg er for optimistisk. LE850 local dimming giver en bedre kontrast og bedre sort. Desuden har LE850 THX mode.

Jeg vil dog give dig ret i at LD750 på papiret giver rigtig meget for pengene. Designet er dog lidt kedeligt, men jeg tror godt at LD750 kunne blive min første fladskærm. Bla. fordi jeg ikke vil give 12.000; kr for en skærm der har en åbenlys fejl i form af "LED bånd".
Hvor så du LG LD750N henne? :)
KristofferA skrev: Det tror jeg er for optimistisk. LE850 local dimming giver en bedre kontrast og bedre sort. Desuden har LE850 THX mode.

Jeg vil dog give dig ret i at LD750 på papiret giver rigtig meget for pengene. Designet er dog lidt kedeligt, men jeg tror godt at LD750 kunne blive min første fladskærm. Bla. fordi jeg ikke vil give 12.000; kr for en skærm der har en åbenlys fejl i form af "LED bånd".
Hvor så du LG LD750N henne? :)
Ja, local dimming kan ganske vist give en dybere sort, men udover disse 'LED bånd', så er problemet at det ikke blot er sort som dæmpes, men alle farver/gråtoner i de berørte zoner. Det vil uvægerligt medføre hvad man måske kunne kalde en 'lokal forvrængning' af af billedets tone/gamma kurve, og selv om det måske ser 'godt' ud, så er det ikke korrekt/neutral gengivelse af materialet (og THX profilen er ikke så vigtig, da LD750N i menuen ellers har alle de indstillingsmuligheder man kan ønske sig).

Jeg har ikke set LD750N 'live', og det har såmænd egentlig ingen hast med at udskifte mit gamle CRT-TV ;)
Brugeravatar
Af KristofferA
Ok. Men jeg tænkte på hvor brouer1 havde set det henne for jeg har ikke fundet nogle fysiske butikker der har den model.
Af brouer1
KristofferA skrev:Ok. Men jeg tænkte på hvor brouer1 havde set det henne for jeg har ikke fundet nogle fysiske butikker der har den model.
Jeg så den nede i Føniks computer på Falkoner alle.
Men havde desværre ikke eget materiale med, så det var deres blu-ray og både de og jeg vidste heller ikke at den var kompatibel med mkv og divx, så det kunne være oplagt at tage en mkv fil med.
Af noize
nogen der kan huske hvor på nettet der ligger en test af ld550?